افزایش 50درصدی ساخت تجهیزات صنعت مس

گروه بورس کالا- نخستین همایش توسعه ساخت داخل تجهیزات صنعت مس روز گذشته در سالن مرکز همایش‌های رازی با حضور معاون وزیر صنایع و معادن و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و جمعی از فعالان حوزه معدن کشور برگزار شد. در این همایش که قرار بود با حضور وزیر صنایع و معادن برگزار شود، اما به دلیل حضور وی به همراه رییس‌جمهور در تبریز بدون حضور وی برگزار شد، معاون وزیر صنایع و معادن و مدیرعامل سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدن ایران (ایمیدرو) بر بومی‌سازی صنایع معدنی تاکید کرد و گفت: میزان ساخت داخل تجهیزات صنعت مس در زمان حاضر ۲۰ درصد است که با تلاش مضاعف تا پایان برنامه پنجم به بیش از ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

«احمدعلی هراتی نیک» افزود: همچنین کارگروه بومی‌سازی صنایع معدنی کشور در ایمیدرو تشکیل شده و قرار است این کارگروه نیز در سایر شرکت‌های تابعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تشکیل شود تا یک ارتباط هماهنگ و منطقی برای گسترش بحث بومی‌سازی شکل بگیرد. وی سپس توصیه کرد تا بحث بومی‌سازی صنایع معدنی به‌طور جدی پیگیری شود؛ چرا که این کار بسیار سخت و پیچیده است. هراتی نیک با بیان اینکه بومی‌سازی نیازمند تغییر نگرش است، گفت: برخی از همکاران فنی به سختی دست به تغییر می‌زنند، اما به آنها توصیه می‌کنم تفکرات خود را اصلاح کنند تا خلاقیت و کار‌آفرینی در ذهن آنها ایجاد شود.

وی بر حمایت ایمیدرو به‌منظور بومی‌سازی تاکید کرد و افزود: در زمان حاضر باید بحث طراحی و ساخت را در کشور انجام داد و تنها به انتقال دانش فنی نباید اکتفا کرد.

مدیرعامل ایمیدرو سپس گفت: صنعت مس کشور با توجه به قیمت مس و توانمندی‌های این بخش توسعه لازم را کسب نکرده است در حالی که می‌توانست بهتر از این باشد. هراتی نیک افزود: برخلاف صنعت مس، بخش آلومینیوم با توجه به قیمت بالا و وابستگی شدید آن به انرژی از رشد و توسعه مناسبی برخوردار است. وی ادامه داد: ظرفیت تولید آلومینیوم کشور از ۲۳۰ هزار تن در سال هم‌اکنون به ۴۷۰ هزار تن رسیده است، اما ظرفیت تولید مس کشور همچنان در اعداد گذشته ثابت مانده و عملا اتفاقی در توسعه این صنعت رخ نداده است. هراتی نیک سپس تصریح کرد: با توجه به توانمندی‌های صنعت مس باید حرکت و تلاش‌های مضاعفی صورت گیرد.

وی در خصوص ظرفیت و تولید مس نیز گفت: در زمان حاضر میزان ظرفیت و تولید مس در کشور سالانه حدود ۲۲۰ هزار تن است که تا پایان برنامه پنجم به بیش از ۴۰۰ هزار تن و در سند چشم‌انداز دستیابی به تولید ۸۰۰ هزار تن مس هدف‌گذاری شده است.

چهار مناقصه به‌منظور اجرای پروژه‌های صنعت مس برگزار می‌شود

در این همایش مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از تدوین برنامه‌ای به‌منظور تولید ۴۵۰ هزارتن مس کاتدی خبر داد و گفت: برای اجرای این برنامه چهار مناقصه بزرگ در دست

اجرا است. اردشیر سعدمحمدی دیروز در نخستین همایش توسعه ساخت داخل تجهیزات صنعت مس افزود: اسناد این مناقصه‌ها آماده است و در مهرماه سال جاری به امضا خواهد رسید.

وی ادامه داد: مناقصه‌های یادشده برای احداث کارخانه ۲۲۰ هزار تنی ذوب تولید آند در منطقه آذربایجان، احداث کارخانه ۷۵۰ هزار تنی اسید در سونگون، احداث کارخانه ۱۰۰ هزار تنی کاتد در سونگون، احداث کارخانه ۲۰۰ هزار تنی ذوب در خاتون‌آباد اصفهان، احداث واحد ۱۰۰ هزار تنی پالایش کاتد در خاتون‌آباد و احداث پایشگاه ۷۵۰ هزار تنی اسید در خاتون‌آباد برگزار می‌شود.

وی گفت: در سال گذشته برای اولین بار ۲۱۰ هزار تن مس کاتدی تولید شد و برای امسال نیز تولید ۲۲۰ هزار تن در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه طرح‌های جدید برای افزایش ظرفیت تولید مس در مرحله نخست به ۴۵۰ هزار تن و سپس به ۷۰۰ هزار تن مس کاتدی است، گفت: دست کم ۶۵ درصد تجهیزات مورد نیاز پروژه‌های در دست اجرا از صنایع داخلی تامین خواهد شد.

سعدمحمدی افزود: هم‌اکنون سالانه در هزار قطعه جدید به‌طور متوسط از تجهیزات صنایع داخلی استفاده می‌شود، ضمن اینکه باید به سمتی حرکت کرد تا ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز پروژه‌ها از صنایع داخلی تامین شود.

وی تصریح کرد: به‌طور متوسط ۱۲۸ میلیارد تومان برای خرید قطعات، لوازم یدکی و ملزومات مصرفی پروژ‌ه‌ها در سال هزینه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: برای دستیابی به تولید ۴۵۰ هزار تن به ۷۵ میلیون تن ماده معدنی نیاز است که هم‌اکنون حدود ۳۲ میلیون تن ماده معدنی تولید می‌شود.

سعدمحمدی با بیان اینکه برای تامین این میزان مواد معدنی مورد نیاز شش معدن مس در سال جاری بازگشایی خواهد شد، افزود: نخستین معدن در اردیبهشت ماه امسال بازگشایی شد، ضمن اینکه سه معدن دیگر نیز در هفته نخست مردادماه سال جاری در شهر بابک و دو معدن دیگر نیز حداکثر تا شهریور ماه امسال به بهره‌برداری خواهند رسید. وی در خصوص فرآیند اکتشاف در سراسر کشور گفت: هم‌اکنون حدود ۴۹ نقطه اکتشافی در نقاط مختلف در حال اکتشاف هستند.

سعدمحمدی میزان حفاری در هر هفته را هزار و ۵۰۰ متر برشمرد و افزود: این میزان تا دو ماه آینده به هفته‌ای دو هزار متر افزایش خواهد یافت، ضمن اینکه برنامه رسیدن به ۸۰ هزار متر حفاری برای سال جاری در دستور کار قرار دارد.