رشد عوارض بر صادرات قراضه کافی نیست

زهرا مسافر

از ابتدای سال جاری با خروج بی‌رویه قراضه آهنی، تولیدکنندگان شمش که از مصرف‌کنندگان اصلی قراضه هستند، خواستار ممانعت از خروج بی‌رویه قراضه با وضع تعرفه و سایر ابزارهایی که دولت دارد، شدند. از همین رو با پیگیری تولیدکنندگان و در واقع مصرف‌کنندگان داخلی قراضه به خصوص در بخش خصوصی این موضوع از سوی مسوولان پیگیری شده و سرانجام نیز به نتیجه رسید و عوارض صادرات قراضه آهنی از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافت، البته این تصمیم هنوز رنگ و بوی اجرایی به خود نگرفته؛ اما تولیدکنندگان از تصمیم گرفته شده ابراز امیدواری کرده و خواستار اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این تصمیم هستند.

بهبود بازار در پی افزایش عوارض صادرات قراضه

عبدالحمید قدیمی با اشاره به تایید افزایش عوارض صادرات قراضه از ۳۰ به ۷۰ درصد گفت: در صورت عدم اختلاف قیمت اظهاری قراضه با نرخ واقعی آن آثار مثبتی بر جای خواهد گذاشت. وی همچنین، درخصوص آثار مثبت افزایش عوارض صادرات قراضه افزود: این امر در صورتی محقق خواهد شد که بستر مناسب برای قاچاق فراهم نشود.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات صنعت ریخته‌گری با اشاره به ۱۹ میلیارد دلار قاچاق به کشور تصریح کرد: با وجود چنین مسیری برای واردات کالاهای قاچاق به کشور، احتمال خطر قاچاق برای صادرات نیز دور از انتظار نخواهد بود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون به علت اختلاف نرخ‌های داخلی و خارجی قراضه، صادرات این محصول از ابتدای سال روند روبه رشدی را تجربه کرد، اظهار داشت: این امر موجب شده تا قراضه آهنی داخلی نسبت به قیمت‌های خارجی ۵۰ تا ۱۰۰ تومان ارزان‌تر شود، از این رو چنانچه اختلاف نرخ‌های داخلی و خارجی به بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان برسد، زمینه برای صادرات فراهم خواهد شد.

به گفته قدیمی، هم‌اکنون نرخ هر کیلو قراضه بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ تومان است، این درحالی است که این محصول در بازارهای جهانی به قیمت حدود ۳۰۰ تا ۳۰۵ دلار مورد معامله قرار می‌گیرد.

وی به طرح‌های توسعه فولادی در کشور اشاره کرد و افزود: درصورت نیاز طرح‌های فولادی به آهن اسنفجی ، به ۲۰ درصد آهن قراضه نیاز خواهد بود. دبیر انجمن صنفی کارخانجات صنعت ریخته‌گری تاکید کرد: در صورت تحقق طرح‌های توسعه فولادی در کشور با کمبود قراضه مواجه خواهیم شد، از این رو باید از صادرات این محصول جلوگیری شود، درصورت عدم این امر نرخ قراضه با رشد همراه می‌شود.

وی با تاکید بر اقدام مناسب افزایش عوارض صادرات قراضه از ۳۰ به ۷۰ درصد اظهار داشت: با توجه به وضعیت بازار داخل در سال جاری، ثبات قیمت قراضه در بازار داخلی قابل پیش‌بینی است.

صادرات قراضه باید ممنوع شود

مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب نیز درخصوص آثار افزایش عوارض بر صادرات قراضه گفت: این امر تاثیر بسزایی بر بازار قراضه دارد که البته این میزان رشد لازم بود؛ اما کافی نیست.

امین سعدی افزود: به هر میزان نرخ قراضه ارزان‌تر باشد، قیمت شمش فولاد نیز مناسب‌تر و بازار فولاد داخل روان‌تر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نباید مواد اولیه مورد نیاز داخل به خارج از کشور صادر شود، تصریح کرد: پس از دو سال درخواست‌های مکرر از سوی تولیدکنندگان سرانجام نرخ تعرفه صادرات قراضه با رشد ۴۰ درصدی مواجه شد؛ اما تولیدکنندگان خواستار ممنوعیت این ماده اولیه از کشور هستند و این میزان افزایش تعرفه کافی نیست.

مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب خاطرنشان کرد: در مجموع باید با استفاده از تیغ برنده تعرفه صادرات قراضه از کشور ممنوع شود و نباید به علت ۱۰ دلار نرخ بالاتر به خارج از کشور صادر شود. به گفته وی، در صورت عدم ظرفیت نصب شده فولاد در کشور، صادرات قراضه مشکلی ایجاد نمی‌کرد؛ اما در حالی که کارخانه‌های داخلی به علت نبود یا کمبود قراضه به حالت تعطیل در می‌آیند، چرا باید این ماده اولیه به خارج از کشور آن هم به علت ۱۰ دلار بیشتر صادر شود.