افزایش قیمت سکه و حجم معاملات در انتظار بازار آتی

گروه بورس کالا- با وجود کاهش ۱۴/۳۸ درصدی ارزش مبادلات و به تبع آن کاهش یک هزار و ۴۰۰ قرارداد بسته شده طی هفته گذشته (هفته منتهی به ۱۰ تیرماه)، اما به عقیده کارشناسان، با توجه به افزایش نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی به دلیل ادامه روند بحرانی و کسر بودجه کشورهای اروپایی، انتظار می‌رود در هفته پیش رو بازار داخلی ما نیز با افزایش قیمت سکه و حجم معاملات مواجه شود. براساس آمار و گزارش دریافت شده از وضعیت هر اونس طلا در بازارهای جهانی، با وجود افزایش نرخ هر اونس طلا در ابتدای صبح دیروز، اما بازار با روند کاهشی ادامه و پس از آن با ثبات قیمت‌ها همراه شد؛ امری که انتظار می‌رود با افزایش هر اونس طلا طی روزها و ماه‌های آتی منتهی شود.

از سوی دیگر به عقیده کارشناسان دلیل اصلی پیش‌بینی معامله گران از افزایش قیمت هر اونس طلا و به احتمال فراوان، رسیدن به نرخ ۱۴۰۰ دلاری در هفته پیش رو و روزهای آتی در بازارهای جهانی، به خاطر نوسانات حاکم در بازار نفت و کاهش آن با توجه به ناملایمات و تعاملات سیاسی حاکم در کشورهای حوزه خاورمیانه و همچنین دست و پنجه نرم کردن کشورهای اروپایی با کسری بودجه و آغاز موج دوم بحران اقتصادی کشورهای اروپایی و نداشتن چشم‌انداز روشن وضعیت اقتصادی ایالات متحده است؛ اما در هفته گذشته نیز همین بازار با نوساناتی همراه بود؛ به طوری‌که در ابتدا و اواسط هفته با افزایش نرخ و در اواخر هفته با کاهش و در ادامه با ثبات قیمت مواجه شد.

با چشم‌انداز پیش روی بازار جهانی طلا در هفته گذشته و هفته پیش رو، بازار داخلی کشورمان نیز از این تاثیرات بی‌بهره نبود. هر چند که بازار آتی طلا به دلایل خاص نوع بازار و داشتن مکانیزم های مخصوص به خود چندان از این نوسانات تاثیر نپذیرفت.

با این وجود طی هفته گذشته بازار آتی در ابتدای هفته با روند افزایشی آرام آغاز؛ اما در اواسط و انتهای هفته علاوه بر اینکه با کاهش قیمت‌ها مواجه شده بود، از حجم معاملات نیز کاست. به عقیده تحلیلگران بازار، روند کاهشی موجود در بازار به دلیل نزدیک شدن سررسید قراردادهای موعد تیرماه و عدم اطمینان سرمایه‌گذاران از روند معاملاتی قراردادهای آبان‌ماه که فاصله زمانی فراوانی با موعد تیرماه دارد، است. به نظر کارشناسان، بازار آتی در هفته پیش رو، باتوجه به انتظار رشد قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی، دستخوش تغییرات جدیدی خواهد شد؛ به‌طوری‌که به احتمال فراوان موقعیت‌های جدید برای موعد تیرماه کم‌کم بسته می‌شود، معامله گران بیشتر دادوستد خود را روی قراردادهای شهریورماه تمرکز خواهند کرد و برای قراردادهای آبان‌ماه نیز روند افزایشی حجم مبادلات را بهتر است انتظار داشت.

اما طی هفته گذشته در مجموع ۲ هزار و ۲۷۲ قرارداد به ارزش ۷۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در سه موعد معاملاتی (تیر، شهریور و آبان‌ماه) بسته شد که نسبت به هفته منتهی به ۳ تیرماه با کاهش حجمی ۱۴۰۰ قرارداد و به‌تبع آن ۱۴/۳۸ درصدی ارزش مبادلات مواجه شد.

مجموع قراردادهای تیرماه ۷۴۲ قرارداد بود که ارزش آن ۲۳ میلیارد و ۳۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال برآورد شد. همچنین ۱۴۹۵ و ۳۵ قرارداد به ترتیب مجموع حجم قراردادهای آتی شهریور و آبان ماه بود که ارزش هرکدام ۴۸ میلیارد و ۸۸۵ میلیون و ۸۱۰ هزار ریال و یک میلیارد و ۱۷۵ میلیون و ۸۹۰ هزار ریال محاسبه شد. روند معاملات در هفته گذشته به شرح ذیل بود:

افزایش آرام نرخ سکه

اما نرخ سکه در ابتدای هفته، با توجه به تعطیلی روز شنبه در روز یکشنبه هفته گذشته همزمان با رشد ۳۰ دلاری هر اونس طلا در بازارهای جهانی با افزایش نرخ مواجه شد؛ به طوری‌که هر سکه طلا تحویل تیرماه ۳,۱۳۸,۱۱۸ ریال، هر سکه تحویل شهریورماه نیز ۳,۲۷۵,۸۳۲ ریال و سکه آبان‌ماه نیز ۳,۳۶۰,۰۰۰ ریال بود. دلیل افزایش قیمت سکه در این روز به عقیده کارشناسان به خاطر تاثیرپذیری از نوسانات جهانی بود؛ هرچند این افزایش اندک قیمت نتوانست انتظار معامله‌گران را برآورد کند. اما به تبع رشد قیمت‌ها، حجم معاملات روند متعادلی با توجه به آغاز دادوستدها در اوایل هفته سپری کرد.

افزایش حجم معاملات با وجود کاهش قیمت

در روز دوشنبه قیمت سکه با نوساناتی همراه بود؛ به طوری‌که در ابتدا بازار هماهنگ با رشد نرخ هر اونس طلا، شاهد افزایش قیمت‌ها بود؛ اما در ادامه با کاهش نرخ مواجه شد. به طوری‌که در مقایسه با روز قبل می‌توان این کاهش قیمت را مشاهده کرد. سکه طلا تحویل تیرماه ۳,۱۲۹,۷۲۷، تحویل شهریورماه ۳,۲۷۳,۷۳۷ و تحویل آبان‌ماه ۳,۳۵۸,۰۰۰ ریال معامله شد.

روند حجم قراردادهای بسته شده حاکی از کاهش قراردادهای تیرماه و تمرکز بر معاملات شهریورماه و روی آوردن به معاملات آبان‌ماه به دلیل نوسانات موجود در آن بود.

تصمیم‌گیری متفاوت معامله‌گران با رشد قیمت جهانی

شک و تردید سرمایه‌گذاران در دادوستد قراردادهای آبان‌ماه و کاهش معاملات در قراردادهای موعد تیرماه و افزایش ۷۹ قراردادی موعد شهریورماه نسبت به روز قبل، از رویدادها و واکنش‌های بازار نسبت به بازارهای جهانی روز سه‌شنبه بود.

روند قیمت‌ها در این روز برای موعدهای معاملاتی متفاوت بود؛ به طوری‌که سکه تحویل تیربا کاهش ۳۷۹ تومانی به نرخ ۳۱۲۵۹۳۲ ریال رسید و سکه شهریورماه نیز با نرخ ۳۲۵۹۳۷۹ ریال نسبت به روز دوشنبه، ۱۴۵۳ تومان کاهش نرخ داشت. اما در قراردادهای آبان‌ماه همزمان با رشد بازارهای جهانی، نرخ سکه با رشد ۸۵۰ تومانی به ۳۳۶۶۵۰۰ ریال رسید.

افزایش قیمت سکه در پایان هفته

روز پایانی هفته گذشته معاملات آتی با روند اندک افزایش قیمت‌ها، کاهش حجم قراردادهای بسته شده شهریور و آبان و افزایش معاملات تیرماه همراه بود.

در این روز همزمان با تشدید بحران مالی کشورهای اروپایی و سخنان اوباما مبنی بر نداشتن آینده روشن اقتصادی و بستن کمربند ریاضت در این کشورها برای جبران کسری بودجه و افزایش نرخ هر اونس طلا، بازار آتی نیز از این افزایش قیمت بی‌بهره نبود؛ به طوری‌که با رشد ۹۱۰ و ۲۰۴۰ تومانی به ترتیب نرخ سکه تحویل تیرماه به ۳,۱۳۵,۰۳۹ و نرخ سکه تحویل شهریورماه به ۳,۲۷۹,۷۸۱ ریال رسید. همچنین نرخ سکه موعد آبان‌ماه با رشد تومانی با ۳,۷۳۳,۵۰۰ ریال ثبت شد.

افزایش معاملات تیرماه نیز به عقیده کارشناسان به خاطر سررسید این موعد معاملاتی بوده؛ در صورتی‌که همچنان سکه تحویل آبان‌ماه با دودلی سرمایه‌گذاران سپری شد. حجم معاملات شهریورماه نیز روند باثبات افزایشی خود را ادامه داد.