ایسنا- مدیرعامل پتروشیمی جم خواستار قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها، توسط هیاتی متشکل از کارشناسان صاحب صلاحیت در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شد تا قیمت خوراک به‌نحوی تصویب شود که سودآوری سرمایه‌گذار را تضمین کند. حسن بیگی‌، مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با بیان مطلب فوق اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد باتوجه به وجود گاز طبیعی تا بیش‌ از ۱۰۰ سال آینده در ایران به‌عنوان یک مزیت نسبی باید با درنظر گرفتن آن، قیمت خوراک طوری تعیین شود که به رونق صنعت پتروشیمی با تمامی مزایای آن کمک کند. وی افزود: در این زمینه رونق صنعت پتروشیمی موجب توسعه صنعت، تولید محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر و ایجاد اشتغال برای نسل‌های بعد با توسعه صنایع پایین‌دستی خواهد شد که یکجانبه‌نگری در تعیین قیمت خوراک می‌تواند برای آینده آن نگران‌کننده باشد.

صدور۴۰ درصد تولید به اروپا و آسیا طی سال گذشته

بیگی با اشاره به فروش ناخالص ۹۰۰ میلیارد تومانی این شرکت در سال گذشته خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد محصولات شامل پلی‌اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک خطی، پلی پروپیلن، انواع گلیکول‌ها، بوتادین و اتیلن به کشورهایی از اروپای شرقی، اروپای غربی و آسیا صادر شد.

وی درباره ظرفیت واحدهای تولیدی پتروشیمی جم توضیح داد: سالانه ۱.۳۲ میلیون تن اتیلن، ۳۰۶ هزار تن پروپیلن، ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین، ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک خطی، ۳۰۰ هزار تن پلی پروپیلن، ۴۵۳ هزار تن انواع گلیکول‌ها و ۱۱۵ هزار تن بوتادین تولید می‌شود. در این خصوص واحدهای پلی پروپیلن و گلیکول‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گفته او، پتروشیمی جم پس از افتتاح در ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۷، در سال گذشته با ظرفیت کامل وارد مرحله بهره‌برداری تجاری شد که از نظر ارزیابی توانمندی دانش فنی واحدها و تجهیزات، کیفیت محصولات و نیز ظرفیت بالای تولید، توان تولید، کیفیت جهانی، استفاده از دانش فنی روز و داشتن نیروی انسانی کارآمد در شرایط بسیار خوبی قرار داشته است.

مدیرعامل پتروشیمی جم درباره وضعیت توسعه فازهای فاز ۲ پتروشیمی جم با بیان این‌که سال گذشته واحد بوتادین راه‌اندازی شد و واحد بوتن ۱ سال آینده به تولید آزمایشی می‌رسد، تشریح کرد: هم‌اکنون واحد بوتن ‌۱ با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در حال طراحی و ساختمان و نصب است و حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد که در سال آینده به تولید آزمایشی خواهد رسید.

وی افزود: همچنین واحد آکریلو نیتریل بوتادین استایرن (ABS) با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن و واحد استایرن بوتادین استایرن (SBS) با ظرفیت ۶۰ هزار تن در حال طراحی هستند که تا ۳۶ ماه آینده به بهره‌برداری خواهند رسید. بیگی با اشاره به اینکه مذاکرات برای گرفتن دانش فنی واحد آلفا اتیلن با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن ادامه دارد، توضیح داد: با راه‌اندازی کامل واحدهای فاز ۲ پتروشیمی جم، واحد بوتن‌۱ و آلفا اتیلن تکمیل‌کننده زنجیره تولید پایین‌دستی اتیلن و واحدهای ABS , SBS تکمیل‌کننده زنجیره تولید استایرن منومر و بوتادین هستند که هر دو در عسلویه تولید خواهند شد و به این ترتیب مشکل خوراک نخواهند داشت.

به گفته او، پارک استایرن پتروشیمی جم شامل واحد ABS، واحد SBS، واحد پلی استایرن PS، واحد ESBR به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن و یک واحد EPS به ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در سال است که با راه‌اندازی واحدهای SBS وABS تا سه سال آینده زمینه برای ایجاد پارک استایرن که قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه ایجاد شود، فراهم خواهد شد.

وی گفت: با راه‌اندازی واحد آلفا الفین، همه اتیلن تولیدی در این واحد مصرف خواهد شد و در این خصوص از ابتدای طراحی پتروشیمی جم برنامه‌ای برای صادرات اتیلن نبوده است.

مصرف بنزین پیرولیز در واحدهای آروماتیکی

وی با اشاره به اینکه بنزین پیرولیز تولیدی حدود ۷۰ درصد آروماتیک دارد و به‌عنوان سوخت در خودروها قابل استفاده نیست، یادآوری کرد: این محصول در واحدهایی که فرآیند استخراج آروماتیک دارند و مانند واحد بنزن تولوئن زایلین (BTX) دارند، استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این پتروشیمی در مجموع حدود یک میلیون تن خوراک مصرف می‌کند، تصریح کرد: اتان به میزان سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن از فازهای ۴ و۵ و نیز ۹ و ۱۰ پارس‌جنوبی و همچنین اتان به ظرفیت بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن از پتروشمی پارس، مجموع محصولات رافینیت، لایت اند، ال.پی.جی، برش‌های پنج کربنه و برش سنگین از پتروشیمی نوری و نیز برش سه کربنه به میزان ۸۰ هزار تن از پتروشیمی مروارید و پتروشیمی آریاساسول دریافت می‌شود.