جنب و جوش  معاملات تیرآهن و میلگرد و غافلگیری بازار

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: حجم بالای تقاضای خرید آهن آلات در بورس کالا روز گذشته موجی از هیجان و امید را در بازار فولاد ایجاد کرد و پس از مدت‌ها تابلوی بورس شاهد ثبت رقم‌های بالای درخواست خریدی بود که از سوی کارگزاران وارد سیستم می‌شد. در این روز، تقاضا‌ها از مرز خریدهای پروژه‌ای گذشت و خریدهای تجاری که از مدت‌ها قبل از بورس عقب‌نشینی کرده بودند نیز با درخواست‌های سنگینی وارد رینگ شدند؛ به طوری که در یکی از عرضه‌های ترکیبی ذوب‌آهن تقاضا به مرز ۴۰۰ هزار تن رسید. دیروز حتی اظهارات برخی از فعالان بازار نیز نشان از آن داشت که در بازار غیررسمی نیز تحرکات قابل توجهی همزمان با معاملات بورس در حال انجام بوده است.

دیروز تقاضا تا حدی بالابود که ذوب‌آهن به خریدارانی که موفق به خرید این سبد ترکیبی نشدند، عرضه همان کالا با زمان تحویل ۳۱/۵ (یک ماه دیرتر ) را پیشنهاد داد و مجموعا در معاملات روز گذشته در بورس کالا ۸۹هزارو ۳۲۰ تن میلگرد و تیرآهن معامله شد. البته از آنجا که در ماه‌های اخیر نوسانات بازار آهن کاملا مقطعی و موردی بوده و هیجانات دیروز هم طبق گفته فعالان بازار بیشتر به دلیل جو روانی ایجاد شده بود، خریداران با صبر و حوصله بیشتری نرخ‌های پیشنهادی خود را وارد می‌کردند در نتیجه با وجود افزایش نرخ‌های پیشنهادی، نرخ‌های معامله شده نسبت به هفته قبل رشد چندانی نداشت و میانگین قیمت‌ها ثابت ماند. از این رو، قیمت سبدهای ترکیبی تیرآهن و میلگرد روی ۶۲۰ تومان معامله شد.

بازار آهن سکوت را شکست

اگرچه نوسان رو به بالای قیمت شمش در بورس لندن از سوی برخی از خریداران به عنوان عامل اصلی این تقاضا‌ها عنوان می‌شد؛ اما به نظر می‌رسد علت اصلی این رویداد، کاهش واردات تیرآهن و میلگرد در ماه گذشته بوده که طبق آخرین آمار اعلامی از سوی گمرک نسبت به ماه‌های قبل افت زیادی داشته است.

در همین حال، گفته می‌شود با توجه به مطرح شدن بحث تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، تجار با پیش‌بینی کاهش موجودی آهن و افت بیشتر واردات مواجه شده‌اند و این امر آنها را وارد بازار کرده؛ چراکه اصولا از آنجا که قیمت بیلت در بورس لندن و طی ماه‌های اخیر عموما کاهشی بوده، رشد یک روزه قیمت این کالا نمی‌تواند تاثیر چندانی در عملکرد فعالان بازار داشته باشد.

در همین حال، برخی از تجار ایرانی نیز معتقدند در حال حاضر قیمت‌های بازار داخلی در سطحی قرار گرفته که خود به خود انگیزه واردات کالا را کاهش داده و محصولات داخلی که نرخ‌های پایین‌تری در مقایسه با هزینه تمام شده واردات دارند، بازار را از دست کالاهای وارداتی گرفته‌اند. از این رو خرید با نرخ‌های فعلی را اکثر تجار مفید می‌دانند؛ اما در عین حال معتقدند از آنجا که هنوز پایه‌های بازار به واسطه ضعیف بودن بازار مصرف تا آنجا که باید مستحکم نشده نباید با نرخ‌های بالاتری اقدام به خرید کنند، ضمن اینکه گفته می‌شود همچنان تجار بیش از اندازه و بیشتر از نیاز خرید نکرده و هنوز ریسک را به معاملات خود راه نداده‌اند.

این تحلیل باعث شد تا خریداران به‌رغم رقابت، نرخ‌ها را در بورس بالا نبرند؛ اما در عین حال اغلب فعالان بازار در عین منطقی دانستن نرخ‌های ثبت شده، کاهش بیشتر نرخ‌ها را نیز غیرمنطقی و بدون توجیه می‌دانستند.

معامله ۱۰ سبد میلگرد و تیرآهن در رقابت

دیروز سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۴ ذوب‌آهن در معاملات روز گذشته رینگ فولاد با نرخ ۶۷۷ تومان عرضه شد که برای ۵ هزار تن کالای عرضه شده در مجموع ۱۱ هزار تن تقاضا وارد سیستم شد. در نتیجه با به رقابت کشیده شدن این معامله نرخ آن از ۶۷۷ تومان به ۶۸۵ تومان رسید. در این روز همچنین سبد میلگرد ۱۲-A۳ تا ۱۶ ذوب‌آهن با نرخ ۶۳۲ تومان و در حجم ۲۵۰ تن عرضه شد که تقاضای بازار برای آن ۵ هزارو ۲۵۰ تن بود . در نتیجه با به رقابت کشیده شدن معامله این کالا نرخ آن به ۶۴۱ تومان رسید و معامله شد.

در این روز همچنین سبد میلگرد A۳ -۱۲، اتا ۲۲ ذوب‌آهن اصفهان با نرخ ۶۲۸ تومان عرضه شد که برای ۲ هزار تن کالای عرضه شده، مجموعا ۱۰ هزار تن تقاضا در بازار وجود داشت. پس از رقابت کارگزاران برای این کالا نرخ پیشنهادی آن در بالاترین نرخ با قیمت ۶۴۰ تومان فروش رفت.

در روز مورد بررسی همچنین سبد ترکیبی تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن که مجموعه‌ای از میلگرد A۳ -۲۲ا و ۲۵ و تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ ومیلگرد A۳ -۱۴ تا ۲۰ بود نیز در ۶ بخش مجزا با ترکیب متفاوت عرضه شد.

بر این اساس، قیمت نخستین سبد عرضه شده که حجم آن ۵ هزار تن بود با نرخ ۶۲۶۸ ریال عرضه شد که پس از رقابت خریداران، نرخ آن به ۶۲۹۳ ریال رسید.

این سبد با حجم ۱۰ هزار تن نیز با نرخ ۶۲۱۰ ریال عرضه شد که نرخ آن به ۶۲۶۸ ریال رسید. در ترکیبی دیگر با همین کالاهای ذکر شده ۵۰ هزار تن کالا عرضه شد که رقابت خریداران باعث شد، نرخ آن از ۶۱۰ تومان به ۶۲۰ تومان افزایش یابد. سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن در یک مجموعه ۵۴۰۰ تنی نیز عرضه شد که نرخ آن در رقابت از ۶۶۲۰ ریال به ۶۶۸۸ ریال رشد کرد.

این سبد ترکیبی در دو عرضه تغییر نرخ نداشت. به طوری که در یکی از عرضه‌ها که با قیمت ۶۲۰ تومان در حجم ۱۰ هزار تن عرضه شد قیمت آن روی ۶۲۰ باقی ماند. پارتی ۱۴۵۰ تنی این کالا نیز با نرخ ۷۱۰ تومان عرضه شد که با همین قیمت نیز معامله شد. دیروز میلگرد A۳ -۲۲ و ۲۸ نیز با نرخ ۶۲۵ تومان عرضه شد که ۲۲۰ تن کالای عرضه شده پس از رقابت با نرخ ۶۲۹ تومان معامله شد. کک متالوژی کک‌سازی زرند نیز دیروز با نرخ ۴۱۰۰ ریال ۱۰۰۰ تن معامله شد.