مرکز خدمات فولاد ایران - بیش از دو ماه است که ترک‌ها در بازار قراضه خرید نمی‌کنند و حال که موجودی‌ها رو به اتمام است، بسیاری در انتظارند ترک‌ها به بازار وارد شوند و این روند نزولی قیمت قراضه به اتمام برسد. این سقوط ناگهانی که از اواسط آوریل آغاز شد، احتمالا دیگر به پایان رسیده است. با افت تقریبا ۲۰۰ دلاری قیمت قراضه تاثیر نامناسبی بر محصولات دیگر وارد شد. به نظر می‌رسد که ۲۹۰ تا ۳۰۰ دلار قیمت رایج فعلی، کف قیمت قراضه باشد.

قیمت پیشنهادی فعلی قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ اروپا، ۲۹۵ تا ۳۰۰ دلار سی‌اف‌آر و قیمت پیشنهادی آمریکا ۳۰۵ تا ۳۱۰ دلار سی‌اف‌آر است. این قیمت‌ها ۴۰ دلار نسبت به اوایل هفته قبل کاهش یافته است.

قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۳۰-۷۰ اروپا ۲۸۵ دلار سی‌اف‌آر و قراضه خرد شده آمریکا ۳۱۵ دلار سی‌اف‌آر است. قیمت قراضه سی‌‌ای اس نیز همگام با قیمت‌های جهانی افت شدید داشته، قیمت قراضه آ۳ حدود۲۸۰ تا ۲۸۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر ترکیه است که اوایل هفته قبل ۳۱۰ تا ۳۲۰ دلار سی‌اف‌آر بوده است.

شاید تنها یک هفته تا آغاز روند بهبود قیمت قراضه مانده باشد؛ چرا که در برخی نقاط علائم امیدوار‌کننده‌‌ای ظاهر شده است. از جمله در ایتالیا قیمت قراضه ۲۵ تا ۳۰ دلار افزایش یافته است.

کاهش قیمت قراضه در آمریکا در آینده

این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود که قیمت قراضه در آمریکا در ماه جولای نزولی باشد. اگر چه احتمال کاهش قیمت قراضه در بازار قوت گرفته است، اما پیش‌بینی می‌شود افت قیمت این محصول محدود باشد.

در حالی که خریداران با پیش‌بینی افت ۴۰ دلار هر لانگ تن قیمت قراضه وارد بازار خرید نمی‌شوند، قیمت مورد نظر عرضه‌کنندگان این محصول بیشتر است.

آخرین بار عرضه‌کنندگان قراضه خرد شده خواستار فروش این محصول در قیمت ۳۳۰ تا ۳۴۰ دلار هر لانگ تن بودند. البته معاملاتی نیز در قیمت ۳۱۰ دلار هر لانگ تن انجام شده است.

در این میان برخی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت قراضه خرد شده کاهش یافته و به ۲۹۵ تا ۳۰۵ دلار هر لانگ تن برسد. قیمت قراضه حاصل از اوراق کشتی نیز به رغم پایین بودن عرضه این محصول پایین آمده و به ۳۳۰ دلار هر لانگ تن برسد.

پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضای قراضه صنعتی در بازار بالا باشد. در پی اقدام اخیر جنرال موتور مبنی بر متوقف نکردن تولید خود در ماه جولای نیز احتمال کاهش مجدد ۲۰ دلار هر لانگ تن قیمت قراضه در این کشور قوت گرفته است.