گروه بورس کالا- سردار خالدی: روز گذشته پس از چانه‌زنی‌های فراوان در تالار رینگ صادراتی سرانجام یک هزار تن گندم خوراکی به ازای هر تن ۱۶۸ دلار و ۵۰ سنت دادو‌ستد شد که ارزش این میزان حجم گندم ۱۶۸ هزار و ۵۰۰ دلار برآورد شد.

همچنین معاملات دیروز گندم درحالی با نرخ ۱۶۸ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن از سوی فروشنده اعلام شد که بسیاری از کارگزاری‌ها نرخ بالای هر تن گندم نسبت به نرخ جهانی و نبود شرایط تسهیل‌کننده برای دادو‌ستد را از دلایل اصلی عدم خرید‌وفروش و رکود بازار محصولات کشاورزی رینگ صادراتی می‌دانند، هر چند که به باور نمایندگان دولتی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی، خرید‌وفروش هر تن گندم با این میزان نرخ، متناسب با نرخ‌های جهانی و نوسانات نرخ دلار است و از نرخ‌های خریداری شده از سوی بازرگانی دولتی از کشاورزان بالاتر بوده است. اما خریداران حاضر در بازار نزدیک شدن به زمان برداشت گندم و متفاوت بودن وضعیت جغرافیایی و مرغوبیت گندم بازار‌های جهانی با بازارهای رسمی و غیر رسمی داخلی محصولات کشاورزی را دلیلی برای کاهش نرخ گندم اعلام می‌کنند.

از سوی دیگر روز گذشته در بازار یکی از مسوولان ذی‌ربط در رابطه با بارگیری محموله ۵۰ هزار تنی گندم صادراتی مشتری خارجی با بیان اینکه قرار است روز چهار شنبه ۲۰ هزار تن این محموله بارگیری شود، خاطرنشان کرد: این بارگیری توسط کشتی ژاپنی از دوحه توسط خود مشتری آماده شده که امروز این انتقال صورت می‌گیرد. این کارشناس بورس از بارگیری مابقی این محموله (۳۰ هزار تن) به صورت یکجا در آینده نزدیک خبر داد.

اما دیروز در مجموع در رینگ صادراتی بیش از ۱۰ میلیون دلار محصولات پتروشیمی و کشاورزی دادوستد شد که برای اولین بار شرکت نگین فخر آذربایجان دو هزار تن قیر ۶۰۷۰ را به ازای هر تن ۳۶۵ دلار در تالار به فروش رساند.