مرکز خدمات فولاد ایران- گزارش اخیر استیل ایندکس نشان می‌دهد که قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد در مقایسه با سطح پایین قیمت این محصول در اواسط هفته گذشته افزایش یافته است. قیمت سنگ‌آهن از اواخر ماه آوریل نزولی بوده است. هفته گذشته سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد در قیمت ۱۴۲ دلار و ۲۰ سنت هر تن خشک سی اف آر بندر تیانجین چین معامله شد که در مقایسه با قیمت این محصول طی هفته قبل از آن ۴/۴ درصد یا ۶ دلار و ۷۰ سنت هر تن خشک کاهش یافته و نسبت به سطح پایین قیمت این محصول در روز چهارشنبه ۲ دلار و ۵۰ سنت هر تن خشک افزایش یافته است. قیمت سنگ‌آهن خلوص ۵۸ درصد نیز طی هفته گذشته در مقایسه با هفته قبل از آن ۲ دلار و ۴۰ سنت هر تن خشک کاهش یافته است.

متوسط ماهانه قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ در ماه مه ۱۶۱ دلار و ۵۹ سنت هر تن خشک بود که در مقایسه با قیمت این محصول در ماه آوریل ۲/۷ درصد کاهش یافته است. معاملات سوآپ سنگ‌آهن در بورس سنگاپور و بورس لندن نیز در همین قیمت انجام شده است.

با توجه به قیمت‌های ذکر شده، متوسط قیمت معاملات سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد طی سه ماهه منتهی به ماه مه ۱۵۷ دلار و ۵۳ سنت هر تن خشک بوده است. متوسط قیمت سنگ‌آهن طی این سه ماه تعیین کننده شاخص قیمت این محصول برای ماه‌های جولای تا سپتامبر خواهد بود.

متوسط روزانه کرایه حمل کشتی‌ها از استرالیا و برزیل به چین اوایل هفته گذشته به شدت افزایش یافت؛ اما با نزدیک شدن به اواخرهفته به تدریج روند صعودی نرخ کرایه حمل کشتی‌ها کند شد و در نهایت کرایه حمل کشتی‌ها از استرالیا و برزیل به چین به ترتیب ۱۶ و ۱۲ درصد در مقایسه با هفته قبل از آن افزایش یافت. این در حالی است که متوسط روزانه کرایه حمل کشتی‌ها از سواحل شرقی و غربی هند به چین طی این مدت کاهش یافت.

احتمال افزایش ۲۵ درصدی قیمت سنگ‌آهن واله

احتمالا قیمت سنگ‌آهن شرکت معدنی واله برای فصل سوم سال جاری ۲۵ درصد درمقایسه با قیمت این محصول طی فصل دوم افزایش خواهد یافت. به دنبال این امر، قیمت سنگ‌آهن طی این فصل بیشتر از قیمت فعلی این محصول در بازار نقدی خواهد بود.

قیمت سنگ‌آهن تحویل ماه‌های جولای تا سپتامبر این شرکت بر اساس متوسط قیمت این محصول در بازار نقدی طی ماه‌های مارس تا مه محاسبه شده است. بنا به گزارش اخیر استیل ایندکس متوسط قیمت معاملات سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد در سه ماه منتهی به ماه مه ۱۵۷ دلار و ۵۳ سنت هر تن خشک بوده که در مقایسه با فصل قبل از آن ۲۴ درصد که معادل ۳۱ دلار هر تن خشک می‌باشد، افزایش یافته است. در حال حاضر قیمت این محصول در بازار نقدی ۱۴۲ دلار و ۲۰ سنت هر تن خشک است.

این شرکت برای تعیین قیمت انواع سنگ‌آهن در ابتدا کرایه حمل را از قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد سی اف آر چین کم می‌کند؛ چرا که قیمت اعلام شده توسط این شرکت فوب برزیل می‌باشد و سپس پرمیوم قیمت سنگ‌آهن با خلوص‌های بالاتر را به قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد اضافه می‌کند.

این شرکت همچنین برای تعیین قیمت سنگ‌آهن کلوخه و گندله پرمیومی را بر اساس قیمت سنگ‌آهن درجه یک تعیین می‌کند. پرمیوم قیمت سنگ‌آهن کلوخه از ماه آوریل تا ژوئن ۲۵ دلار هر تن و پرمیوم گندله ۵۰ دلار هر تن بوده است.

رشد قیمت زغال‌سنگ در آینده

بانک مک کوئری اعلام کرده است که چشم‌انداز میان مدت زغال‌سنگ مطلوب به نظر می‌رسد و پیش‌بینی می‌کند که قیمت این محصول طی پنج سال آینده بالا باشد. با توجه به پایین بودن عرضه زغال‌سنگ در هند، چین، برزیل و کشورهای خاور دور طی چهار سال آینده، پیش بینی می‌شود که قیمت این محصول طی این مدت همچنان بالا باشد.این بانک پیش‌بینی می‌کند که میزان صادرات زغال‌سنگ متالوژی طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ در حدود ۳۹ درصد (۹۳ میلیون تن در سال) در مقایسه با حجم معاملات ۸ درصدی طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ و ۱۸ درصدی طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰، افزایش یابد.

بانک مک کوئری همچنین پیش‌بینی می‌کند که قیمت زغال‌سنگ متالوژی در فصل آینده ۲۳۵ دلار هر تن و زغال‌سنگ سخت تا پایان سال جاری ۲۲۰ دلار هر تن باشد. با توجه به بالا بودن تقاضای زغال‌سنگ در برزیل پیش‌بینی می‌شود که قیمت نقدی این محصول طی فصل سوم سال جاری افزایش یابد.

با توجه به بالا بودن میزان تقاضای زغال‌سنگ و محدود بودن عرضه این محصول پیش‌بینی می‌شود که قیمت این محصول در آینده همچنان صعودی باشد.

کاهش ۳۰ درصدی ظرفیت تولید کارخانه ایلیچ

کارخانه ایلیچ اوکراین اعلام کرده است که ظرفیت تولید این کارخانه در مقایسه با اواخر ماه آوریل ۳۰ درصد کاهش یافته است. در حال حاضر این کارخانه روزانه ۱۰ هزار تن چدن تولید می‌کند که در مقایسه با تولید ۱۴.۵۰۰ تن در روز در اواخر ماه آوریل کاهش یافته است.

در پی کاهش سطح تقاضای جهانی فولاد، سطح تقاضای محصولات این کارخانه نیز پایین آمده است. تاخیر دولت این کشور در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به کارخانه‌ها نیز منجر به کاهش نقدینگی کارخانه‌ها در این کشور و پایین آمدن حجم معاملات در بازار شده است.

اگرچه کارخانه‌ها در این کشور در حال حاضر از وضعیت پیش آمده و تعویق در پرداخت مالیات ارزش افزوده ناراضی هستند؛ اما مسوولان کارخانه‌ها اعلام کرده‌اند که این مساله بر سطح تولید آنها تاثیر نگذاشته و تاخیری در زمان تحویل سفارشات به وجود نخواهد آمد.