گروه بورس کالا- کتایون دارابی: در معاملات هفته گذشته بورس کالا، به‌رغم تقاضای بالا برای خرید آلومینیوم شرکت المهدی، این کالا از صف خرید حذف شد. به گفته کارگزار فروشنده به دلیل افشای نرخ خرید توسط کارگزارها این کالا از تابلوی خرید حذف شد، اما عمده اعتراض کارگزاران به اختلاف نرخ جهانی و داخلی این کالاها بود. به گفته فعالان اقتصادی، نرخ جهانی آلومینیوم کاهش یافته است و دلیلی برای افزایش نرخ محصولات المهدی وجود ندارد. این در حالی است که کارگزار فروشنده نیز در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: المهدی نیز قصد داشت نرخ خود را تعدیل کند، اما با مشتریان به توافق نرسید و به این ترتیب کالاهای المهدی از تابلو خارج شد. اگرچه بسیاری از آگاهان بازار معتقدند عرضه آلومینیوم با نرخ بالاتر از جهانی، سبب افزایش تشنج در بازار خواهد شد، اما نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که نرخ آلومینیوم شرکت المهدی و ایرالکو با نرخ جهانی این کالا اختلاف فاحشی دارد.یکی از فعالان اقتصادی، در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: شمش المهدی در بورس کالا ۵۰۰ دلار گران‌تر از بازارهای جهانی عرضه می‌شود و به همین دلیل خریداران به این موضوع معترض هستند. به گفته وی، ضعف نظارتی بورس کالا سبب شده است تا مشکلات بسیاری برای خریداران آلومینیوم در بورس ایجاد شود.این آگاه بازار تنها مشکل عمده در بازار آلومینیوم را ناهماهنگی قیمت عرضه‌های ایرالکو و المهدی می‌داند و معتقد است انحصاری بودن تولیدات آلومینیوم سبب شده است تا این دو شرکت با ترفندهای مختلف نرخ را ثابت نگه دارند و از نوسان جلوگیری کنند.

وی در ادامه می‌افزاید: شرکت ایرالکو نیز در بورس کالا آلومینیوم را به صورت اعتباری می‌فروشد، اما روی تابلو واژه نقدی قرار می‌گیرد، به این ترتیب نرخ فروش در آن روز به بازار داخلی تعمیم پیدا می‌کند و این موضوع سبب می‌شود تا نرخ داخلی و جهانی با اختلاف فاحش روبه‌رو شود.وی همچنین با اشاره به ایجاد نرخ های کاذب در بازار توسط واردکنندگان آلومینیوم می‌گوید: نرخ تمام شده شمش برای واردکنندگان ۲ هزار و ۴۰۰ تومان است، اما واردکنندگان آلومینیوم با هماهنگی با شرکت ایرالکو و فروش آلومینیوم با نرخ بالاتر در بازار سبب می‌شوند تا نرخ این کالا با افزایش نسبت به نرخ جهانی آن روبه‌رو شود.

وی در ادامه می‌گوید: با وجود اینکه خلوص آلومینیوم المهدی بالاتر از شرکت ایرالکو است، اما تفاوت نرخ این دو کالا تنها در نرخ حمل آنها است. کرایه حمل محصولات المهدی ۳۷ تا ۳۸ تومان و کرایه حمل محصولات ایرالکو ۱۰ تا ۱۲ تومان است.

انحصار در بازار

رفیعی، تاجر آلومینیوم نیز با اشاره به کاهش تولیدات آلومینیوم در بازار داخلی در سال جدید می‌گوید: تاجران ترجیح می‌دهند به دلیل بالابودن نرخ‌ها در بورس کالا، از بازار داخلی خرید کنند.

وی همچنین معتقد است، انحصاری بودن بازار آلومینیوم توسط دو شرکت بزرگ نیز مشکلات بسیاری برای تاجران و مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است؛ چراکه نرخ آلومینیوم را تنها این دو شرکت بزرگ تعیین می‌کنند و به این ترتیب نرخ آلومینیوم در بازار داخلی و جهانی با اختلاف نرخ بسیاری روبه‌رو می‌شود. به گفته وی، بازار آلومینیوم وضعیت مطلوبی نسبت به سال گذشته ندارد و خرید و فروش بسیار کند است. این تاجر آلومینیوم، تحرک در بازار را برای روزهای آینده پیش‌بینی می‌کند.