گروه بورس کالا - به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه به خصوص قراضه در هفته‌های گذشته، عرضه‌کنندگان بیلت در بازارهای جهانی به تلاش‌های خود برای بالابردن قیمت‌ها افزودند.

بر اساس این گزارش، این اتفاق باعث شد تا در طول هفته گذشته قیمت بیلت در معاملات بورس لندن روند رو به رشدی را هم در بخش مربوط به بازار مدیترانه و هم در بخش بیلت خاور دور داشته باشد، هر چند در معاملات روز یازدهم مارس قیمت‌ها در هر دو بخش ثابت بود که برخی، این امر را به سردرگمی بازار بیلت تشبیه می‌کنند.
بر اساس این گزارش آخرین نرخ ثبت شده برای بیلت مدیترانه در معاملات نقدی 485 و 486 دلار بود که به ترتیب برای خرید نقدی و فروش نقدی به ثبت رسید.
خرید ۳ ماهه نیز۴۹۰ دلار و فروش ۳ ماهه ۵۰۰ دلار بود. خرید ۱۵ ماهه و فروش ۱۵ ماهه نیز به ترتیب ۵۲۵ و ۵۳۵ دلار بود.
خرید نقدی بیلت خاور دور در این روز 460 دلار، فروش نقدی آن 470 دلار، خرید 3 ماهه 475 دلار، فروش 3 ماهه 485 دلار، خرید 15 ماهه 525 دلار و فروش 15 ماهه آن 535 دلار بود.
سردرگمی در بازار بیلت
بنابراین گزارش تولید‌کنندگان و خریداران در مناطق سی‌آی‌اس، حوزه مدیترانه و اروپا از وضعیت فعلی بازار مقاطع و بیلت و آینده آن سردرگم شده‌اند. از طرفی قیمت‌ها رو به رشد است و عرضه محدود، ولی از طرف دیگر تقاضا نیز قوی نیست. قیمت قراضه مجددا افزایش یافته در کنار آن قیمت سنگ‌آهن نیز افزایش شدیدی داشته در نتیجه تولید‌کننده‌ها با افزایش هزینه تولید مواجهند. این افزایش‌ها خریداران را نگران کرده و شاید به همین دلیل است که نسبت به هفته قبل درخواست خرید آن‌ها افزایش یافته است. با توجه به افزایش قیمت قراضه و رسیدن به 390 دلار هر تن سی‌اف‌آر ترکیه، تولید‌کنندگان ترک قیمت بیلت را 550 دلار هر تن سی‌اف‌آر و میلگرد را 580 دلار هر تن فوب ترکیه عرضه نموده‌اند. به دلیل کاهش حجم تولید، موجودی آن‌ها نیز کم است و همین امر فشار بر بازار را بیشتر نموده است.


همه موافقند که جو فعلی بازار بیلت گیج‌کننده است. بسیاری از خریداران سیاست انتظار پیش گرفته‌اند. اگر خریدها بالا برود افزایش بیشتر قیمت بیلت حتمی است. گرچه برخی دیگر نگران تصحیح قیمت بیلت هستند. اگر شایعه حادثه در یکی از کارخانه‌های روسیه حقیقت داشته باشد عرضه بیلت از این محدود‌تر خواهد شد. شاید در حالت طبیعی با توجه به وضعیت فعلی باید انتظار تصحیح قیمت شدیدی را داشته باشیم، ولی به دلیل کمبود عرضه چنین امری بعید به نظر می‌رسد. دلیل اصلی سردرگمی فشار وارده بر تولید‌کننده‌ها به دلیل قیمت بالای مواد اولیه و افزایش بیشتر آن در آینده است.


در همین حال وارد‌کنندگان بیلت خاور دور قیمت خرید خود را به 520 تا 530 دلار هر تن سی‌اف‌آر افزایش داده‌‌اند که نسبت به هفته قبل 10 دلار هر تن رشد داشته است. قیمت پیشنهادی عرضه‌کننده‌ها نیز حداقل 20 دلار رشد نموده به 550 دلار هر تن سی‌اف‌آر رسیده است. اختلاف قیمت بالا است. عرضه‌کننده‌ها قیمت مشخصی پیشنهاد نمی‌دهند و خریداران نیز قیمت‌های بالا را نمی‌پذیرند. به همین دلیل بازار بی‌ثبات شده است. تقاضای مقاطع خیلی پایین است، ولی قیمت قراضه و بیلت وارداتی رو به رشد است.
در بازار داخلی این منطقه عرضه محدود است؛ چراکه بیلت سی‌آی‌اس نایاب شده و قیمت قراضه بسیار بالا رفته است. به همین دلیل کارخانه‌های صادر‌کننده بیلت در خاور دور قیمت پیشنهادی خود را بالا برده‌اند. بیلت تایوان ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن عرضه شده، در حالی که بیش از یک هفته قبل یک محموله بیلت تایوان ۵۳۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر فیلیپین سفارش داده شده بود.


برخی از تولید‌کننده‌های مالزی قیمت خود را به ۵۵۰ دلار هر تن فوب یا ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر افزایش داده‌‌اند، در حالی که هفته قبل قیمت آن‌ها ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار هر تن فوب بود. هفته گذشته وارد‌کنندگان ویتنامی تمایل داشتند بیلت مالزی را به قیمت ۵۳۰ دلار هر تن فوب یا بیشتر مجددا صادر کنند، ولی مساله این است که چه کسی خریدار بیلت با قیمت ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر است. در حال حاضر تجار در بازار بیلت نمی‌توانند قیمت مورد نظر خریداران را با قیمت درخواستی فروشنده‌ها تطابق دهند، در نتیجه همه در انتظارند.