مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین به کشور‌های خاور دور در بازار نقدی افت بیشتری را تجربه نموده؛ ولی تمایل به خرید همچنان پایین است. قیمت ورق گرم ۳ میلیمتری چین حدود ۵۴۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن فوب می‌باشد که نسبت به هفته قبل ۱۰ دلار کاهش یافته است. ورق گرم ضخامت ۲ تا ۵/۲ میلیمتر نیز حدود ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار هر تن می‌باشد که در مقایسه با ۲ تا ۳ هفته گذشته افت قیمت ۲۰ دلاری را تجربه نموده است.

تولید‌کننده‌های تایوانی، ورق گرم با ضخامت کمتر را ۶۰۰ تا ۶۰۵ دلار هر تن فوب عرضه نموده‌اند. ۳۰ تا ۴۰ درصد این پیشنهاد‌ها ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر یا کمتر است که قبلا قیمت آن ۶۲۰ دلار هر تن فوب بوده است. این قیمت‌ها خواستاری ندارد و چه بسا بعد از تعطیلات به زیر ۶۰۰ دلار هر تن برسد.

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر کره حدود ۵۹۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر ویتنام است در حالی که قبلا قیمت‌های پیشنهادی از ۶۰۰ دلار بالاتر بود. خرید و فروش چندانی در این بازارها انجام نمی‌گیرد که باز هم دلیل اصل آن نزدیک شدن به سال نو چین می‌باشد. اخیرا معاملات صادراتی کارخانه‌های چینی افزایش یافته؛ چراکه قیمت‌ها در بازار داخلی رو به پایین است و آنها در تلاشند با افزایش صادرات موجودی خود را کاهش دهند.

سطح خرید‌ها بسیار پایین بوده قبل از تعطیلات عملا بازار‌ها جنب و جوشی ندارند. کشور‌هایی چون تایوان و ویتنام نیز تعطیلاتی مشابه چینی‌ها دارند و ترجیح می‌دهند سیاست انتظار پیش گیرند. شرایط بازار پیچیده است. از طرفی عرضه‌کننده‌ها می‌خواهند قیمت‌ها را بالا ببرند چون معتقدند که قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد؛ ولی به نظر خریداران قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

رکود بازار ورق سرد چین

قیمت ورق سرد در چین از ابتدای ماه جاری تاکنون ثابت بوده است. با توجه به اینکه سال نو در چین از ۱۳ فوریه آغاز می‌شود، سطح معاملات در این کشور بسیار کاهش یافته است. قیمت ورق سرد ضخامت یک میلیمتر در تانگشان ۷۴۳ دلار هر تن همراه با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده و قیمت همین محصول در گوانگجو ۷۷۲ دلار هر تن همراه با مالیات ارزش افزوده می‌باشد.

به‌رغم وجود پیشنهاد‌هایی در بازار، سطح معاملات در هفته گذشته بسیار پایین بود. پیش‌بینی می‌شود حجم معاملات قبل از شروع سال نو در چین پایین باشد و قیمت‌ها نیز تغییر نکند. از آنجا که تعطیلات برخی از تجار یک هفته زودتر آغاز می‌شود، احتمالا بازار چین از ۸ فوریه راکد خواهد بود.