گروه بورس‌کالا- هفته گذشته بازار فولاد چه در دنیا و چه در ایران نوسانات زیادی را سپری کرد؛ به طوری که نرخ‌ها در ابتدای هفته افزایشی و در روزهای پایانی به ثبات نسبی رسید؛ چراکه بسیاری از فعالان از خرید دست نگه داشتند. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، به نظر می‌رسد قیمت قراضه و سنگ‌آهن در این هفته قیمت محصولات فولادی را مشخص خواهد کرد.

بر این اساس، قیمت بیلت در هفته قبل و در بازارهای جهانی رشد داشت. روس‌ها تلاش می‌کنند بیلت را در قیمت بهتری بفروشند. در این میان داغ شدن بازار بیلت در ایران که خریدار بزرگی از سی‌آی‌اس است، به آنها کمک کرده است.

روس‌ها بیلت را هفته قبل ۵ تا ۱۰ دلار هر تن بالا بردند و به ۴۷۰ دلار فوب بنادر دریای سیاه رساندند. اوکراین بیلت خود را ۵ دلار ارزان‌تر عرضه کرد. در خاور دور بیلت سی‌آی‌اس ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر عرضه شد؛ ولی خریدار کم است. ضمن آنکه رقبای ژاپنی در این قیمت فوب می‌توانند با روس‌ها چانه بزنند. افزایش قیمت بیلت بیشتر ریشه در افزایش قیمت قراضه دارد نه تقاضای بیلت ولی به نظر می‌رسد که قیمت این کالا به سقف خود رسیده است.

توقف بازار بیلت در ایران

اوایل هفته قبل به دنبال افزایش قیمت تیرآهن و میلگرد، بیلت هم افزایش قیمت داشت، سایز۱۰۰ میلیمتر تا ۵۴۰ و سایز ۱۵۰ میلیمتر تا ۵۲۰ تومان در هر کیلو ترخیص شده با مالیات ارزش افزوده در انزلی معامله شد؛ ولی از روز سه‌شنبه بازار کاملا ساکت شد. قیمت‌ها تغییر چندانی نکرد، همه در انتظار هفته آینده و چشم به راه مقاطع نشسته‌اند. بیلت سی‌آی‌اس تحویل انزلی ۴۹۰ دلار هر تن گفته شده است؛ ولی یک ماه قبل ۴۵۰ و ۴۶۰ دلار هم فروخته شده، شاید در بازار ایران، بیلت‌های ارزان قیمت خرید قبل اجازه مانور زیادی به قیمت‌های فعلی ندهد؛ ولی همه چیز به قیمت مقاطع و مهم‌تر از آن عملکرد ذوب‌آهن اصفهان در مورد قیمت‌ها بستگی دارد.

رشد محدود قیمت مقاطع دردنیا

قیمت مقاطع در هفته قبل رشد خیلی محدودی داشت، در شمال اروپا میلگرد ۴ یورو نسبت به هفته قبل بالا رفت و به ۳۷۰ تا ۳۸۰ یورو هر تن رسید. قیمت مقاطع به‌خصوص میلگرد سی‌آی‌اس ۵۰۰ دلار فوب بنادر دریای سیاه عرضه شد. روس‌ها هنوز از تعطیلات سال نو فارغ نشده‌‌اند، افزایش قیمت قراضه هم آنها را در بلاتکلیفی نگه داشته است. خریدهای ایران و شمال آفریقا ظرفیت‌های کارخانه‌ها را تا اواسط ماه مارس پر کرده است، آنها هم طبق عادت و از روی ترس از افزایش قیمت مواد اولیه به دنبال بالا بردن قیمت‌ها هستند؛ ولی بازار قوی نیست و تقاضا هم برای حفظ موجودی انبارها است. انتظار می‌رود با بالا رفتن قیمت بیلت در ماه آینده قیمت مقاطع هم تا ۱۵ درصد افزایش یابد. در خاوردور میلگرد با ۱۰ دلار افزایش قیمت روبه‌رو شد؛ ولی خریدارها تمایلی به معامله ندارند. این در حالی است که قیمت میلگرد در چین رو به کاهش گذاشته است و در خلال هفته قبل تا ۳۰ دلار هر تن پایین آمد. البته با توجه به نزدیکی سال نو چین و نیاز بعضی تجار چینی به تسویه وام‌هایشان این مساله قابل پیش‌بینی بود. در آمریکا کارخانه‌ها با افزایشی که ۱۰ روز قبل در قیمت محصولاتشان دادند، بازار آرام بود. در کل بازار مقاطع به سقف خودش نزدیک می‌شود مگر اینکه بعد از فوریه با افزایش بیشتر قیمت مواد اولیه روبه‌رو شویم یا تقاضای آنها با گرم شدن هوا افزایش یابد.

افزایش توان رقابت داخلی‌ها با محصولات وارداتی

به دنبال انتظار بازار، قیمت مقاطع روز شنبه بالا رفت میلگرد با ۱۵ تا ۲۰ تومان افزایش قیمت در هر کیلو به ۶۵۰ تا ۶۶۰ تومان در هر کیلو رسید. نبشی ۲۰ تا ۴۰ تومان، ناودانی ۱۰ تا ۱۵ تومان افزایش یافت و تیرآهن هم تقریبا ثابت بود.

روز یکشنبه این روند ادامه پیدا کرد، تیرآهن ۱۵ تا ۳۰ تومان در هر کیلو گران شد و میلگرد ۲۰ تومان؛ ولی از روز دوشنبه قیمت‌ها برگشت و روز سه‌شنبه بازار کاملا ساکت شد. نبشی تا ۱۵ تومان تا آخر هفته پایین آمد تیرآهن ۱۰ تا ۱۵ تومان، ناودانی هم ۵ تومان هر کیلو افت قیمت داشت و تا آخر هفته بخشی از افزایش قیمت اول هفته تعدیل شد که طبیعی هم بود؛ ولی بازار کاملا راکد و بدون معامله بود. اکثر تجار نمی‌دانند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. واردات مقاطع در سه ماه اخیر بسیار محدود بوده و کارخانه‌های تولیدکننده نبشی و ناودانی یا تعطیل شده‌‌اند یا تولیدشان به حداقل رسیده است. ذوب‌آهن هم با عرضه کالا به‌صورت اعتبار اسنادی، فشار نقدینگی از خرید را برداشته و عملا مقاطع در ایران توان جانشینی معاملاتی با نوع وارداتی را پیدا کرده است، این در حالی است که هنوز قیمت خرید مقاطع در ایران ارزان‌تر از نوع خارجی است، تیرآهن وارداتی در قیمت ۶۲۰ دلار، میلگرد ۵۳۰ دلار، ناودانی۶۲۰ دلار هر تن تحویل بنادر ایران پیشنهاد می‌شود. اگر تعطیلی بازار چین و افت قیمت در آن کشور بازارهای سی‌آی‌اس را تحت تاثیر قرار ندهد، بازار با ثبات باقی می‌ماند مشروط بر آنکه ذوب‌آهن برای تامین نقدینگی تعادل بازار را به هم نزند. گفته می‌شود در دو هفته اخیر وزارت مسکن قراردادهایی را برای ساخت مسکن مهر به بعضی شرکت‌های ساختمانی تحویل داده. با فعال شدن این بخش و افزایش مصرف مقاطع می‌توان به روزهای بعد خوش‌بین بود.

آرامش موقتی بازار ورق

بازار ورق در هفته قبل فعال بود و رونق داشت. تنها در چین روز جمعه قیمت ورق گرم شروع به کاهش کرد و تا ۲۰ دلار هر تن تنزل نمود، چینی‌ها روز پنج‌شنبه ورق گرم کویل ضخامت ۳ تا ۱۲ میلیمتر را در قیمت ۵۷۰ دلار تحویل بنادر هند عرضه کردند. هفته‌های قبل این کالا حدود ۶۰۰ دلار عرضه می‌شد، این در حالی است که هندی‌ها به علت تلاش دولت برای کنترل قیمت فولاد به دنبال خرید ارزان‌تر هستند. با این روند باید انتظار داشت که در دو هفته آینده روس‌ها هم در نرخ‌های خودشان تعدیل کنند؛ اما در اروپا در هفته قبل قیمت‌های ورق محکم بود و تا ۲۰ یورو هر تن ورق گرم فروش فوریه بالاتر عرضه شد. در آمریکا قیمت ورق گرم با ۳۴ دلار افزایش در هر شورت تن روبه‌رو شد. در خاوردور کارخانه‌ها قیمت را ۱۰ تا ۲۰ دلار هر تن برای ورق گرم افزایش دادند؛ این در حالی است که تجار خاوردور در انتظار عملکرد چینی‌ها هستند. روز جمعه کارخانه‌های مهم چین به استثنای بائو استیل اعلام کردند که قیمت‌های فروش برای ماه آینده را تغییر نخواهند داد، این عمل برای پاسخگویی به دولت برای حمایت از قراردادهای آینده سنگ‌آهن هم هست. ولی تضمینی نیست که قیمت‌ها بعد از قرارداد سنگ‌آهن در همین پایه بماند و احتمالا بالا خواهد رفت. در سی‌آی‌اس قیمت ورق رو به بالا بود. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر برای تولید مارس تقریبا فروخته شده، آنها ورق گرم را در قیمت ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار و ورق سرد را ۶۴۰ تا ۶۶۰ دلار فوب هر تن فروخته‌اند؛ ولی خریدهای تجار در نوامبر و دسامبر که ۳۰ تا ۵۰ دلار ارزان‌تر بوده، شروع به عرضه در بازار کرده است. بازار ورق به علت سرمای اروپا و تعطیلات چین یک دوره آرامش را سپری خواهد کرد؛ ولی پس از آن باید در انتظار تقاضا و قیمت مواد اولیه نشست.

کاهش حجم عرضه ورق سرد

روز شنبه ورق گرم ۳ تا ۱۵میلیمتر، هر کیلو ۱۵ تا ۲۰ تومان بالا رفت. ورق ضخامت ۲ میلیمتر هم به ۶۳۰ تومان در هر کیلو در انزلی رسید. ورق سرد متوسط ۱۰ تومان و گالوانیزه ۲۵ تا ۳۰ تومان گران شد.

ولی از روز یکشنبه ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر ۵ تومان ارزان شد و خریدار هم نداشت و تا آخر هفته به ۶۰۰ تومان رسید. نباید فراموش کرد که ۲ هفته قبل از آن این کالا ۵۴۰ تومان در انزلی معامله می‌شد. ورق سرد همچنان قوی و با ثبات باقی مانده است؛ البته بازار راکد است و مشتری زیاد نیست، اما موجودی هم بسیار کم است. در طول ۶ ماه گذشته عرضه این کالا هم از طرف کارخانه‌های داخلی و هم خارجی به شدت محدود بوده است. دوشنبه این هفته مصادف شد با همایش تولیدکنندگان فولاد که دنبال راه‌حل افزایش هزینه تولید خود بودند. مبارکه هم در بورس شرکت نکرد، این توقف باعث پدیدآمدن انتظار افزایش قیمت از طرف مبارکه شده است؛ البته قیمت‌ها هم در یک ماه گذشته در خارج از ایران افزایش داشته است، ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر تا ۶۲۰ دلار هر تن (۴۵۰ یورو) و ورق سرد ۷۱۰ دلار هر تن (۵۱۰ یورو) تحویل بنادر ایران عرضه شده است. حجم عرضه ورق سرد بسیار کم است؛ ولی ورق گرم مشکلی ندارد، ضمن آنکه محموله‌های آماده به حمل هم در ۱۰ تا ۲۰ دلار ارزان‌تر پیدا می‌شود. در نهایت هفته‌های آینده باید به بازار ورق نگاه کرد؛ چراکه مقاطع رشد خود را کرده است؛ ولی به‌رغم آنکه طی ۴ ماه گذشته انواع ورق در خارج تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته و در ایران به علت محدودیت تقاضا بازار تقریبا ثابت مانده است.

سقوط سنگ‌آهن به زیر ۱۳۰ دلار

روز جمعه این هفته قیمت سنگ‌آهن به زیر ۱۳۰ دلار سقوط کرد. آخرین قیمت سنگ‌آهن هند با خلوص ۵/۶۳ درصد، ۱۲۹ دلار تحویل بنادر چین بود. سنگ‌آهن ۶۲ درصد، ۱۲۴ دلار معامله شد که ۶ دلار کاهش قیمت داشت. بالاترین قیمت سنگ‌آهن در هفته قبل بوده که به ۱۳۷ دلار هر تن رسید. این هفته حجم موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین هم به بالاترین حد خود در خلال ۳ ماه قبل رسید و از مرز ۶۷ میلیون تن گذشت. گفته می‌شود قیمت سنگ‌آهن دیروز هر تن ۱۲۷ دلار سی‌اف‌آر معامله شده است.

کاهش قیمت سنگ‌آهن، ۲ دلیل اصلی دارد: اول نزدیک شدن تعطیلات سال جدید در خاوردور به‌خصوص چین است، این تعطیلات از ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) شروع می‌شود و ۱۵ روز طول می‌کشد، در نتیجه تقاضای سنگ‌آهن به شدت کاهش یافته است و اکثر کارخانه‌ها موجودی انبارشان را تکمیل کرده‌اند. دلیل دوم افزایش نرخ بهره و سیاست انقباضی بانک مرکزی چین است که باعث نگرانی تجار فولاد شده است، همین امر قیمت آهن‌‌آلات را کاهش داده است.

مسلما کاهش قیمت محصول به حجم تقاضای سنگ‌آهن فشار خواهد آورد؛ چراکه حاشیه سود تولیدکنندگان را بسیار کم می‌کند؛ اما پیش‌بینی تمام دست‌اندرکاران این است که قیمت سنگ‌آهن حداقل ۱۵ درصد و حداکثر ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت، تولیدکنندگان سنگ‌آهن به دنبال قرارداد یکساله با چینی‌ها نیستند و ترجیح می‌دهند کالای خود را در بازار نقدی و یا قراردادهای سه ماهه عرضه کنند، آنها مثل سال‌های قبل کاری با قیمت فولاد ساخته شده ندارند؛ بلکه به میزان خرید چین و دیگر کشورها نگاه می‌کنند که روند رو به رشد را دارد. به همین علت آنها نگران نیستند و حتما قیمت‌ها را بالا خواهند برد، از سوی دیگر این باور در بین تجار بزرگ سنگ‌آهن چین هم وجود دارد. به همین دلیل آنها حجم سنگینی از سنگ‌آهن را انبار کرده‌‌اند تا به قیمت بالاتر بفروشند. گفته می‌شود میزان این موجودی نزدیک به ۱۶ میلیون تن است.

بازار محکم قراضه

بازار قراضه در هفته قبل بسیار محکم باقی ماند. قیمت قراضه در بازارهای دنیا آنقدر بالا رفته که بعضی خریداران دست از معامله کشیده‌اند، به‌خصوص ترک‌ها که دنبال قراضه ۳۴۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر می‌گردند، نمی‌توانند مخلوط ۱ و ۲ با عیار ۲۰-۸۰ را کمتر از ۳۵۰ دلار هر تن خریداری کنند. در خاوردور هم خریدارها در مقابل افزایش قیمت‌ها مقاومت کرده‌اند؛ البته علت اصلی مقاومت آنها نزدیکی تعطیلات سال نو است؛ ولی با ثبات قیمت مقاطع، قراضه ۳۷۰ تا ۳۸۰ دلاری خریدار ندارد. اما در بازار داخلی ژاپن قراضه افزایش یافت و به ۳۴۰ دلار هر تن تحویل کف گمرک مبدا رسید.

هوای سرد اروپا فروشندگان قراضه را به بازار این کالا در هفته قبل دلگرم کرد. آنها انتظار دارند جمع‌آوری قراضه در ماه آینده همچنان محدود باشد. قراضه در اروپا ۵ تا ۱۰ یورو هر تن گران شد. در آمریکا قیمت قراضه ثابت مانده است، چون خریداران امکان پرداخت قیمت بالاتر را ندارند، آنها امیدوارند در ماه‌های آینده قیمت پایین بیاید. قراضه خرد شده تحویل درب کارخانه در آمریکا هر لانگ تن ۳۳۵ تا ۳۴۵ دلار قیمت داشت و نسبت به هفته قبل تغییری نکرد. قراضه روسیه هم تقریبا ثابت ماند و تغییری نکرد.