کاهش نرخ شیمیایی‌ها در رقابت

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: به‌رغم افزایش تحرک و تزریق امیدواری به بازارهای جهانی با شروع سال نوی میلادی، بیشتر محصولات شیمیایی در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا با کاهش نرخ ناشی از نبود تقاضا روبه‌رو شدند.

از جمله این کالاها سودکاستیک و جوش‌شیرین است که در معاملات هفته‌های گذشته بورس کالا به ثبات رسیده و تقاضا برای خرید این محصولات کاهش یافته است.

به گفته فعالان اقتصادی، واردات بیش از حد این کالاها به داخل کشور سبب شده است تا بازار به تعادل برسد.

کاهش ۲۶ تومانی نرخ سودکاستیک در رقابت نسبت به هفته گذشته

در معاملات روز چهارشنبه سودکاستیک پتروشیمی بندرامام با نرخ ۱۷۱ تومان و با حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد کرده و با قیمت ۴۰۴۹ ریال خریداری شد، این کالا هفته گذشته در رقابت ۴۳۰ تومان معامله شد. در این روز همچنین سودکاستیک وارداتی خریداری نداشت.

این در حالی است که سودکاستیک وارداتی هفته گذشته با نرخ ۳۶۰ تومان عرضه شده بود و حال اینکه در معاملات روز گذشته نرخ پایه این کالا با افزایش ۴۰ تومانی مواجه شد و به این ترتیب سودکاستیک وارداتی با نرخ ۴۰۰ تومان عرضه شد. به گفته فعالان اقتصادی، افزایش ۴۰ تومانی نرخ این کالا بر عدم استقبال کارگزاران برای خرید این کالا بی‌تاثیر نبوده است.

عدم عرضه جوش‌شیرین وارداتی

در این روز، همچنین جوش‌شیرین داخلی که بازار آن نیز همانند سودکاستیک طی هفته‌های گذشته به ثبات رسیده و بدون محدودیت در بورس کالا عرضه می‌شود، با نرخ ثابت روزهای گذشته معامله شد.

جوش‌شیرین پتروشیمی شیراز با نرخ ۵۰۵ تومان و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که ۱۰۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد. در این روز جوش‌شیرین وارداتی عرضه نشد.

اگر چه جوش‌شیرین وارداتی در معاملات هفته‌های گذشته هر بار ۲۰۰ تومان ارزان‌تر از جوش داخلی خریداری شد، اما حجم معاملات بسیار کمتر از جوش‌شیرین داخلی بود.

به گفته فعالان اقتصادی، افزایش واردات این کالا به داخل کشور و همچنین چینی بودن این کالا سبب شده است تا کارگزاران تمایلی زیادی به خرید آن نشان ندهند؛ چراکه جوش‌شیرین چینی فاقد خدمات پس از فروش است و این نقص سبب می‌شود تا جوش‌شیرین داخلی طرفداران بسیاری داشته باشد.

کاهش ۶۸ تومانی نرخ آرگون نسبت به هفته گذشته

در این روز همچنین آرگون پتروشیمی فجر با نرخ یک هزار و ۲۹۴ تومان و حجم ۴۰۰ تن عرضه شد که ۵۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد. این در حالی است که هفته گذشته همین کالا با نرخ یک هزار و ۳۶۲ تومان عرضه شد.

البته آرگون در چند ماه اخیر و پیش از عرضه‌های نامنظم و یک دوره عدم عرضه در بورس کالا با افزایش دو برابری قیمت مواجه شد، این کالا در فصل تابستان با نرخ ۶۰۰ تومان عرضه و خریداری می‌شد.

به گفته فعالان اقتصادی، یکسان نبودن میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا سبب شد تا نرخ آن افزایش چشمگیری یابد. با این حال، افزایش نرخ این کالا در هفته‌های گذشته سبب شده تا کارگزاران تمایل زیادی برای خرید نشان ندهند و تنها خریدارانی که تولید در کارخانه‌های آنها به وجود این کالا بستگی دارد، مجبور هستند آرگون را با این نرخ خریداری کنند.

کاهش نرخ کربنات سدیم سبک در رقابت

در این روز، کربنات سدیم سبک و سنگین نیز در رقابت نسبت به هفته گذشته با کاهش نرخ مواجه شدند.

کربنات سدیم سبک پتروشیمی شیراز با نرخ ۱۶۶ تومان و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲۱۰ تومان خریداری شد، این کالا هفته گذشته در رقابت با نرخ ۲۲۰ تومان معامله شده بود.

کربنات سدیم سنگین نیز در این روز با نرخ ۱۶۶ تومان و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت توسط کارگزاران با نرخ ۲۰۶ تومان خریداری شد.

در معاملات این روز همچنین ارتوزایلین پتروشیمی برزویه و بوعلی سینا با نرخ ۹۱۳ تومان و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۹۵۸ تومان خریداری شد. این کالا هفته گذشته با نرخ ۹۶۲ تومان معامله شد.

عرضه ۳ کالای آف‌گرید در بورس کالا

در معاملات این روز ۳ کالای آف‌گرید اپوکسی رزین مایع OFF درجه ۱ پتروشیمی خوزستان، پلی‌اتیلن سبک فیلم OFF-۲۶۰۲TH۰۰ درجه ۱ پتروشیمی لاله و کریستال ملامین ـ OFFدرجه ۳ پتروشیمی خراسان عرضه شد که تنها پلی‌اتیلن سبک فیلم پتروشیمی لاله خریداری شد. این کالا با نرخ یک هزار و ۴ تومان و حجم ۴۸۴ تن عرضه شد که در رقابت با قیمت یک هزار و ۲۲۴ تومان خریداری شد.