قیمت تیرآهن کاهش یافت - ۷ دی ۸۸

گروه بورس کالا- زهرامسافر: تداوم روند واردات آهن‌آلات به کشور باز هم موجب کاهش نرخ در بازار داخل شد، به گونه‌ای که واردات تیرآهن‌های بی‌کیفیت چینی و عرضه آن در بورس کالای ایران بازار تیرآهن را با بحران مواجه کرد. در همین حال رکود معمولی بازار که هرساله در ماه‌های محرم و صفر اتفاق می‌افتد، مخصوصا در آستانه تعطیلات چندروزه تاسوعا و عاشورا عامل مضاعف دیگر در رکود اخیر بازار آهن شد.

از سوی دیگر فعالان بازار آهن معتقدند: دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا به جای واردات محصول نهایی، شمش فولاد وارد کشور شود که این امر ظرفیت تولید فولاد را در داخل با افزایش مواجه خواهد کرد.

آغاز کاهش نرخ تیرآهن در روز شنبه

طی مبادلات روز شنبه نرخ میلگرد در بازار تهران ثابت بود، اما تیرآهن کاهش قیمت داشت به گونه‌ای که در این مدت به جز رشد ۵ هزار ریالی هر شاخه تیرآهن ۱۸ و ثبات نرخ تیرآهن‌های شاخه ۱۶،۲۲ مابقی سایزها کاهش قیمت را تجربه کردند.

در این مدت، قیمت آهن در بازار غیررسمی و از سوی فولادسازان از ثبات برخوردار بود به گونه‌ای که طی روز شنبه ۲۸ آذر ماه جاری علاوه بر میلگرد نرخ محصولات فولادی و شمش نیز نسبت به روز چهارشنبه هفته ماقبل از آن ثابت بود.

یکشنبه و تداوم کاهش قیمت تیرآهن در بازار تهران

در پی نرخ‌شکنی تیرآهن‌های وارداتی در رینگ فلزی بورس کالا طی یکشنبه هفته گذشته، روند کاهشی در بازار غیررسمی نیز ادامه داشت.

در مبادلات روز یکشنبه ۲۹ آذر ماه جاری در پی عرضه‌های تیرآهن‌های بی‌کیفیت چینی در بورس کالا به قیمت ۵۰۰ تومان و پایین‌تر از قیمت تولید داخل، نرخ این محصول در بازار تهران نیز همچنان کاهشی بود.

در مدت یاد شده، سبد تیرآهن درشت (۲۲،۲۴،۲۷) با کاهش ۲۰،۲۰،۱۰ هزار ریالی در بازار تهران عرضه شد.

در این مدت، هر شاخه تیرآهن ۱۸،۲۰ نیز کاهش قیمت ۱۰،۲۰ هزار ریالی را تجربه کردند. در روز مورد بررسی، میلگرد همچنان از ثبات قیمت نسبت به روزهای قبل از آن برخوردار بود. در مبادلات روز یکشنبه، به جز کاهش قیمت میلگرد البرز، میلگرد سایر شرکت‌ها از ثبات قیمت برخوردار بود.

در مدت یاد شده، همچنین شمش فولاد تولید داخل نسبت به روز قبل از آن بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.

در این مدت، نبشی افزایش قیمت داشت به گونه‌ای که این محصول رشدی ۳/۰ تا ۶/۰ درصدی را در هر کیلو تجربه کرد.

نوسان قیمت نبشی و باز هم کاهش نرخ تیرآهن در روز دوشنبه

طی روز دوشنبه ۳۰ آذر ماه سال جاری نرخ میلگرد در بازار غیررسمی ثابت بود، اما نبشی فولاد اصفهان مجددا رشد قیمت را تجربه کرد.

در این مدت، شمش فولاد تولید داخل نسبت به روز قبل از آن از ثبات قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.

در مدت یاد شده، نرخ تیرآهن‌های عرضه شده از سوی ذوب‌آهن اصفهان همچنان با کاهش مواجه شده بود به گونه ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴،۱۸ با افت ۸ هزار ریالی در بازار تهران عرضه شد.

در این مدت، سبد تیرآهن درشت (۲۲،۲۴،۲۷) نیز کاهش قیمت ۳۰،۳۰،۱۰ هزار ریالی را تجربه کرد و به‌رغم این محصول میلگرد نوسان نرخ داشت.

سه‌شنبه و حرکت معکوس نبشی و ثبات نرخ تیرآهن

طی مبادلات روز سه‌شنبه اول دی ماه جاری به‌رغم روز‌های قبل از آن نبشی کاهش نرخ داشت.

در مدت یاد شده، میلگرد عرضه شده از سوی تمامی فولادسازان بخش خصوصی بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

در این مدت، شمش فولاد تولید داخل نیز از ثبات نرخ در بازار غیررسمی برخوردار بود.

در روز مورد بررسی، تیرآهن پس از یک دوره دو سه روزه کاهش نرخ، ثبات را در بازار تهران تجربه کرد، اما میلگرد در همین مدت با کاهش قیمت روبه‌رو شد.

چهارشنبه و باز هم کاهش قیمت تیرآهن

طی روز چهارشنبه دوم دی ماه یعنی در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بازارآهن شاهد بازگشت کاهش قیمت تیرآهن بود

به گونه‌ای که در این روز سبد تیرآهن ریز (۱۴،۱۶،۱۸) با افت قیمت ۲،۱۲،۵ هزار ریالی در بازار تهران عرضه شد.

در مدت یاد شده، سبد تیرآهن درشت (۲۲،۲۴،۲۷) نیز شاهد کاهش قیمت ۳۰ هزار ریالی بود، اما میلگرد در این مدت از ثبات نسبی برخوردار بود.

در این مدت، نرخ میلگرد تمامی فولادسازان خصوصی در بازار غیررسمی ثابت بود و محصولات فولادی نیز بدون تغییر نرخ در این بازار عرضه شد.

در روز یاد شده، همچنین شمش فولاد تولید داخل نسبت به روز قبل از آن بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.

پیش‌بینی بازار آهن طی ماه‌های آتی

فعالان بازار پیش‌بینی کردند: با توجه به رکود معمولی ماه‌های محرم و صفر و تداوم فصل سرما و نبود تقاضا برای آهن‌آلات در ماه جاری قیمت‌ها روی خط ثبات قرار خواهد گرفت.

به گفته این فعالان، چنانچه از سوی دولت تغییری در عوارض گمرکی آهن‌آلات ایجاد نشود تا پایان سال جاری و با توجه به نیاز کارخانه‌ها به نقدینگی، قیمت‌ها به صورت کنونی باقی خواهد ماند.