قیمت بیلت در هفته گذشته، در اغلب بازارهای عمده جهانی، همانند چند هفته گذشته، از روند باثابتی برخوردار بوده است.

به گزارش متال‌بولتن به دنبال رشد قیمت آهن قراضه، تعدادی از صادرکنندگان بیلت سعی کردند که قیمت خود را بالا ببرند، ولی در شرایط فعلی عواملی چون ضعف تقاضا در بازار محصولات فولادی نهایی و پایین بودن قیمت آهن آلات در بازار، از افزایش قیمت بیلت حمایت نمی کند.
شمش ترکیه ثابت بود
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، در مجموع قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه و همچنین قیمت معاملاتی این کشور در بخش صادرات، برای پنجمین هفته متوالی، تقریبا از ثبات برخوردار بوده است، هر چند برخی از تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت آهن قراضه اقدام به افزایش قیمت کردند. در هفته مورد بررسی، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به‌طور متوسط در حدود ۴۲۰-۴۱۰ دلار/تن (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شد، که در مقایسه با هفته گذشته، از افزایش جزئی برخوردار بوده است. در بازار داخلی ترکیه اخباری مبنی بر پیشنهاد فروش بیلت به قیمت ۴۵۰-۴۳۰ دلار/تن، تحویل درب کارخانه منتشر شده است. در بخش صادرات هم آخرین قیمت صادراتی بیلت معادل۴۲۰-۴۱۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته ثابت بوده است. هر چند فعالان بازار اعلام کردند که تعدادی از صادرکنندگان بیلت در ترکیه قیمت پیشنهادی خود را به سطح ۴۳۰-۴۲۰ دلار/تن، فوب افزایش داده اند، ولیکن اخباری در خصوص عقد قرارداد با این قیمت‌ها منتشر نشده است.


بیلت صادراتی به ایران ارزان شد
در هفته گذشته، قیمت صادراتی (معامله‌شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CISا390، -380 دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که در مقایسه با قیمت هفته گذشته، تغییری نداشته است. قیمت بیلت صادراتی روسیه به ویتنام به ترتیب 465-460 دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که افزایش جزئی داشته است. گفته می‌شود صادرکنندگان اوکراین نیز به‌رغم ضعف تقاضا در بازار، قیمت صادراتی خود را به سطح 400 دلارتن، فوب افزایش داده‌اند.پیشنهاد قیمت کشورهای CIS برای صادرات بیلت به مقصد ایران، 435-420 دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی اعلام شده است، در حالی‌که قیمت بیلت در دو هفته قبل،440-435 دلار/تن، سی اف آر بوده است. قیمت بیلت صادراتی این کشورها به مقصد ایران که در ماه سپتامبر 2009 به سطح 480 دلار/تن، سی‌اف‌آر رسیده بود، با شروع ماه اکتبر از روند کاهشی برخوردار شده است. در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی اف‌آر بنادر کشورهای منطقه خلیج‌فارس، 450-440 دلار/تن، سی اف آر، اعلام شد که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است. فعالان بازار اعلام می‌کنند که تقاضای خرید بیلت توسط کشورهای حوزه خلیج فارس همچنان ضعیف است. قیمت بیلت صادراتی اسپانیا،310-290 یورو/تن، فوب گزارش شده است.
آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین (با احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید ۲۰mnsi،ا۳۳۷۳ یوآن/تن (۴۹۴ دلار/تن)و برای بیلت با کیفیت Q۲۳۵ و Q۱۹۵ا۳۲۸۳، یوآن/تن (۴۸۱ دلار/تن) است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۱۶ یوآن/تن افزایش داشته است.


در بخش صادرات هم، قیمت‌های پیشنهادی بیلت صادراتی چین با گریدهای مختلف از۵۷۵-۵۶۵ دلار/تن، فوب در هفته قبل به سطح ۵۸۰-۵۷۵ دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی افزایش یافته است. تقویت نسبی بازار داخلی فولاد چین همچنان عامل اصلی افزایش قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی است، ولیکن قیمت‌های پیشنهادی مذکور غیر رقابتی هستند.
میلگرد هم نوسان نداشت
قیمت صادراتی میلگرد، در هفته گذشته در تعدادی از بازارهای عمده جهانی، از ثبات برخوردار بوده است. همچنین در هفته مورد بررسی، تعدادی از صادرکنندگان میلگرد در تعدادی از کشورهای صادرکننده، قیمت خود را افزایش دادند. لکن لازم به ذکر است که این افزایش قیمت ناشی از بهبود بازار و رشد تقاضا نبوده و صرفا ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه تولید ذکر شده است. با توجه به رشد قیمت آهن قراضه و به‌رغم سردی تقاضا در بازار، تعدادی از تولیدکنندگان میلگرد برای جبران بخشی از افزایش هزینه‌های تولید خود مجبور شدند که قیمت فروش خود را بالا ببرند.
رشد نرخ میلگرد ترکی
از بازار ترکیه خبر می‌رسد، در هفته گذشته، قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور و نیز قیمت میلگرد صادراتی آن، با افزایش همراه بوده است. با توجه به رشد قیمت آهن قراضه وارداتی ترکیه، تولیدکنندگان میلگرد تلاش کردند که بخشی از این افزایش قیمت را به مشتریان خود منتقل کنند. قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه در هفته مورد بررسی در حدود ۴۶۰-۴۵۰ دلار/تن، تحویل درب کارخانه بوده است که در مقایسه با هفته قبل، ۲۰-۱۰ دلار/تن افزایش داشته است.
در بخش صادرات هم قیمت صادراتی میلگرد ترکیه، پس از چندین هفته ثبات در سطح460-450 دلار/تن، فوب، در هفته مورد بررسی افزایش یافت و به 470-460 دلار/تن، فوب رسید. افزایش قیمت میلگرد توسط تولیدکنندگان ترکیه در حالی اتفاق افتاده است که میزان تقاضای میلگرد در بازار داخلی این کشور و نیز در بازارهای صادراتی سرد و ضعیف است و با توجه به شروع فصل سرما و کاهش بیشتر فعالیت‌های ساخت‌وساز، انتظار می‌رود میزان تقاضای میلگرد با افت بیشتری همراه شود.
بازار آهن در اروپا همچنان ضعیف
در اروپا، بازار میلگرد همچنان ضعیف و تقاضای خرید در بازار پایین است، ولی قیمت میلگرد در بازار داخلی کشورهای این منطقه به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید در حال رشد است. قیمت میلگرد در بازار داخلی اسپانیا، 360-350 یورو/تن ( 535-520 دلار/تن) اعلام شده و قیمت میلگرد صادراتی این کشور هم 335-330 یورو/تن (498-491 دلار/تن)، فوب گزارش شده است که نسبت به هفته قبل از رشد برخوردار بوده است. قیمت میلگرد صادراتی ایتالیا، 330 یورو/تن (491 دلار/تن)، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته افزایش داشته است.
محصولات چینی هم افزایش قیمت داشت
در بازار داخلی چین، قیمت میلگرد در هفته مورد بررسی هم روند صعودی داشته است. به‌عنوان مثال، متوسط آخرین قیمت میلگرد سایز 20 میلیمتر در مناطق مختلف این کشور، 3800-3670 یوآن/تن (557-538 دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته قبل، حدود 40-30 یوآن/تن افزایش داشته است. افزایش قیمت مواد اولیه تولید، به ویژه آهن قراضه عامل اصلی افزایش قیمت در بازار این کشور بوده است. قیمت میلگرد صادراتی چین نیز از 520-505 دلار/تن، فوب در هفته گذشته به 535-525 دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی رسید که بیانگر رشد قیمت صادراتی میلگرد چین است که عمدتا ناشی از افزایش قیمت در بازار داخلی این کشور بوده است.
در بازار اعلام شد که چندین محموله میلگرد چین به قیمت ۵۲۵-۵۰۰ دلار/تن، فوب صادرشده است ، ولی مقدار آن محدود بوده که عمدتا به کشور کره جنوبی صادر شده است. افزایش قیمت صادراتی میلگرد چین به دلیل انتظار کاهش بیشتر تقاضا در فصل زمستان و سطح قیمت پیشنهادی کشورهای CIS توجیه پذیر نمی باشد و موجب عدم خرید از سوی خریداران خواهد شد.قیمت معاملاتی میلگرد صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی در سطح ۴۵۰-۴۴۰ دلار/تن، فوب بوده که در مقایسه با هفته قبل، ثابت بوده است. تولیدکنندگان میلگرد کشورهای CIS، قیمت فروش خود را در بازار داخلی این کشور به دلیل ضعف تقاضا از ۵۲۰-۵۱۰ دلار/تن به ۵۱۰-۵۰۰ دلار/تن، تحویل درب کارخانه کاهش دادند.
تقاضای فولاددر خاورمیانه همچنان پایین
آخرین قیمت گزارش شده برای میلگرد وارداتی کشورهای حوزه خلیج فارس،۴۸۰-۴۷۰ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته، تغییری نداشته است.
میزان تقاضای میلگرد کشورهای منطقه همچنان پایین است. آخرین قیمت میلگرد تولید داخل در بازار امارات متحده عربی، 1830 درهم/تن (498 دلار/تن، وزن تئوریکال) با شرایط پرداخت 3 تا 4 ماهه است که نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشته است. قیمت نقدی میلگرد در امارات حدود 1810 درهم/تن (493 دلار/تن)اعلام شده است و رکود و سردی فعالیت خرید و فروش در بازار میلگرد امارات همچنان ادامه دارد.
در آمریکا، قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور به دنبال تداوم کاهش قیمت آهن قراضه، در هفته مورد بررسی کاهش یافت. آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی آمریکا معادل ۴۹۱-۴۸۰ دلار/تن تحویل درب کارخانه اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدود ۵ دلار/تن افت داشته است. قیمت میلگرد وارداتی نیز در بازار آمریکا با کاهش همراه بوده است.
منبع: کارگزاری سی‌ولکس کالا