معدن و توسعه: در فرآیندهای تصفیه مدرن برای تولید فولاد ضدزنگ این امکان را به طیف وسیعی از مواد داده‌اند که مورد استفاده اقتصادی قرار گیرند که از آن جمله می‌توان به قراضه‌های فولاد ضدزنگ اشاره کرد. فرآیندهای پیچیده ترکیب با مخلوط که توسط شرکت‌های ضایعات آهنی خاص این مواد انجام می‌شود موجب فراهم آمدن موادی با کیفیت مناسب برای تغذیه کارخانه‌های فولاد ضدزنگ شده است. به گزارش ورلد استیل، این فرآیندهای مخلوط با استفاده از مواد نیکل‌دار انجام می‌شود که این مواد از طیف وسیعی از تولیدات یا منابع بازیافتی قراضه‌های فولاد کم‌نیکل، آلیاژهای نیکل بالا، براده‌های بازگشتی تراشکاری، ضایعات سازه‌های مهندسی، مواد برگشتی از کارخانه‌های تولید نیکل اولیه و شمش‌های ذوب مجدد فرآیند سرباره‌های نیکل‌دار، گردوغبار، باتری‌ها و مواد مورد استفاده در آبکاری سطوح هستند. این مشخصه ضایعات گوناگون صنعت فولاد ضدزنگ به این معنی است که این صنعت باعث ایجاد یک محصول با ارزش افزوده بالاتری نسبت به محصولاتی که در گذشته تولید می‌شده، شده است. از این رو تعداد زیادی از مواد اولیه یا ضایعات فولاد ضدزنگ در حال حاضر با واحدهای فولاد ضدزنگ تغذیه می‌شود. در طرح چرخه بازیافت نیکل به طور حتم کلیه جوانب چرخه حیات فولاد ضدزنگ نیز در نظر گرفته شده است.

همچنین قیمت بالای نیکل عامل موثری شده است تا مصرف‌کنندگان تجاری این فلز گرانبها با صرفه‌جویی به مصرف این ماده توجه داشته باشند.

این امر می‌تواند موجب شود تا برخی محصولات تولید شده نیکل‌دار بعد از تبدیل شدن به قراضه محتوی نیکل کمتری باشند که عامل محرکی برای جمع‌آوری و طبقه‌بندی ضایعات در وهله اول به خاطر محتوی نیکل آن است. حدود ۶۰‌درصد نیکل به‌دست آمده در کارخانه‌های فولاد ضدزنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدود ۲۰‌درصد نیکل به‌دست آمده نیز برای تولید فولادهای دیگر و همچنین آلیاژهای غیرآهنی مصرف می‌شود که مورد استفاده صنایع خاص از قبیل هوافضا و کاربردهای نظامی قرار می‌گیرند. تقریبا ۱۰‌درصد از نیکل به‌دست آمده برای فرآیندهای مختلف آبکاری مصرف می‌شود در حالی‌که ۶‌درصد برای کاربردهای دیگر شامل سکه‌زنی و انواع فرآیندهای شیمیایی نیکل‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد.