توفان شدید در بازار مس

بورس نیوز- عرضه جهانی مس در حال نزدیکی به وضعیتی بحرانی است. بانک Credit Suisse در تحلیل خود از بازار این فلز پرکار برد اظهار داشت که مصرف‌کنندگان در ایالات متحده و اروپا با ترس از رکود اقتصادی به شدت به سمت خرید این فلز گرایش پیدا کرده‌اند و ذخایر مس را به کمترین حد خود رسانده‌اند و در صورت بهبود وضعیت اقتصادی ایالات متحده درنیمه دوم سال و به تبع آن ، افزایش تقاضای صنعتی مس، وضعیت بازار این فلز بسیار پیچیده خواهد شد.

هم‌اکنون و در آستانه کنفرانس سالانه صنعت مس در شیلی، بیشتر بحث‌ها در مورد این موضوع است که افزایش قیمت مس در سال‌جاری ناشی از فعالیت‌های سفته بازی بوده و ارتباط زیادی با میزان عرضه و تقاضای این فلز ندارد. در ماه‌های اخیر بیش از ۳۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید از جانب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای کالایی همچون بازار فلزات رنگین شده است. در این میان نیز عرضه مس پس از مشکلاتی که برای کارخانه‌های تولید و پالایش این محصول به علت توفانی که دو ماه گذشته در چین رخ داد، بحرانی‌تر شده گشت و در شیلی نیز مشکلات کمبود نیروی برق پیش روی تولیدکنندگان مس قرار گرفته است.

در شمال این کشور، فعالیت‌های معدنی بیشتر متکی به انرژی الکتریکی تولید شده توسط گاز طبیعی است و تا کنون نیز گاز مورد نیاز از همسایه شیلی، یعنی آرژانتین تامین می‌شده است، اما در حال حاضر میزان گاز طبیعی خریداری شده از آرژانتین، کفاف فعالیت شرکت‌های معدنی را نمی‌دهد. مشکل کمبود نیروی برق مختص به تولید مس نمی‌باشد بلکه در حال حاضر در بیشتر نقاط دنیا از جمله آفریقای جنوبی فعالان بخش معدن با کمبود این نهاده تولید روبه‌رو هستند.

جمهوری کنگو نیز یکی از غنی‌ترین ذخایر مس را در اختیار دارد و البته در این کشور نیز در حال حاضر مشکلات تولید این فلز در یک عبارت خلاصه می‌شود و آن هم «کمبود انرژی الکتریکی مورد نیاز» می‌باشد.

هزینه‌های تولید روز به روز در حال افزایش است.

تولید با مشکلات جدیدی روبه‌رو شده و ذخایر مس نیز رو به افول هستند.

پروژه‌های جدید نیز نیمه کاره مانده‌اند و با تزریق نقدینگی روز افزون توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازار فلزات، به نظر می‌آید که طوفانی شدید بازار مس را در آینده فرا بگیرد.