واکنش بازار آهن نسبت به تعرفه‌های جدید واردات

گروه بورس کالا: زهرا مسافر- دیروز جو روانی ناشی از شایعه مربوط به کاهش تعرفه واردات برخی کالاها از جمله آهن‌آلات تاثیر مهمی در بازار فولاد داخلی گذاشت.

به طوری که روز گذشته قیمت آهن‌آلات در بازار غیررسمی تهران با کاهش روبه‌رو شد. همچنین دیروز در بورس کالای تهران برخلاف هفته‌های گذشته خبری از معاملات میلگرد و تیرآهن نبود. به نظر می‌رسد فولادسازان دولتی که عرضه‌کننده بزرگ محصولات فولادی در بورس هستند، رغبت چندانی برای معامله محصولاتشان در شرایط فعلی که قیمت‌ها اندکی با کاهش روبه‌رو است نداشته باشند.

هم‌اکنون باید منتظر ماند و دید که دولت تا چه اندازه تعرفه واردات فولاد را پایین می‌آورد. دیروز در بازارآهن کشور تولیدکنندگان فولاد دولتی، خصوصی و تجار به دلیل تصمیم دولت مبنی بر کاهش تعرفه واردات از هرگونه معامله بزرگ آهن اجتناب کردند که این موضوع به کاهش قیمت آهن‌آلات در بازار کمک کرد.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان درخصوص علت کاهش قیمت آهن در بازار در روز گذشته گفت: اعلام خبر تصمیم دولت برای کاهش تعرفه واردات برخی از اقلام از جمله آهن‌آلات تاثیر بسزایی بر قیمت آهن‌آلات در بازار داشته است.

محمد آزاد افزود: هم‌ اکنون حدود ۲۰درصد از ارزش میلگرد مربوط به تعرفه واردات است که با احتساب هزینه‌های جانبی به حدود ۲۵درصد می‌رسد که این امر بر رشد قیمت‌ها موثر است. به گفته وی، با کاهش تعرفه واردات شاهد کنترل قیمت آهن در بازار خواهیم بود.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان تصریح کرد: با اقدام دولت برای کاهش تعرفه واردات از رشد قیمت‌های آهن در بازار جلوگیری خواهد شد.

یکی از فعالان بازار آهن نیز در این خصوص گفت: با اعلام خبر تصمیم دولت برای کاهش تعرفه واردات آهن طی روز گذشته قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار تحت شعاع قرار گرفت به گونه‌ای که شاهد افت قیمت این محصولات در بازار غیررسمی بودیم. وی با تاکید بر تاثیر خبر کاهش تعرفه واردات آهن‌آلات طی روز گذشته در بازار آهن، خاطرنشان کرد: دولت باید با کاهش تعرفه واردات شمش فولادی میلگرد و تیرآهن و ارائه تسهیلات و آسان نمودن شرایط گشایش اعتبار بستر را برای واردات فراهم کند.

به گفته این فعال بازار آهن، چنانچه دولت هر چه سریع‌تر نسبت به این امر اقدام کند، شاهد افت قیمت آهن در بازار خواهیم بود.وی گفت:‌ هم‌اکنون فعالان بازار فولاد منتظر خیز بزرگ دولت برای تسهیل واردات هستند.

در حال حاضر تعرفه واردات میلگرد ۲۰درصد، تیرآهن ۴درصد، شمش فولاد ۴درصد و ورق سه درصد است.