گروه‌بورس کالا- دیروز در غیاب ذوب‌آهن اصفهان، معاملات تالار بورس کالای ایران در گروه محصولات فلزی بدون رونق برگزار شد.

به نظر می‌رسد جو روانی ناشی از شایعات مربوط به کاهش تعرفه واردات فولاد باعث شد تا تولیدکنندگان آهن با دقت بیشتری نسبت به عرضه محصولاتشان اقدام کنند. براساس این گزارش دیروز در حالی ذوب‌آهن عرضه‌ای در بورس نداشت که با توجه به حرکت آرام‌تر قیمت تیرآهن در مقایسه با روند صعودی میلگرد در بازار خریداران انتظار انجام معامله این کالا را در بورس داشتند. از سوی دیگر با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود در هفته آینده قیمت‌ها در بازار غیررسمی تثبیت شود، بعید به نظر می‌رسد که ذوب‌آهن در روز یکشنبه هفته آینده نیز عرضه‌ای نداشته باشد. ضمن آنکه عدم عرضه و تداوم این روند چه از جانب ذوب‌آهن و چه از سوی فولاد مبارکه طبیعتا تقاضاها را روی هم انباشته می‌کند که این امر باعث عدم تعادل در بازار و رشد بی‌رویه و غیرمنطقی قیمت‌ها خواهد شد. با توجه به نزدیک شدن به فصل مصرف مقاطع فولادی در کشور و با توجه به اینکه در هفته‌های پایانی سال به دلیل محدود بودن حجم عرضه برخی تقاضاها بدون پاسخ ماندند، به تعویق انداختن عرضه‌ها نتایج قابل قبولی نخواهد داشت.

علاوه بر تیرآهن و میلگرد، دیروز بازار آلومینیوم هم در شرایطی کار خود را در سال جدید شروع کرد که رونق نداشت و مهم‌ترین علت آن گران بودن قیمت محصولات عرضه شده بود. در حالی که عرضه‌کننده که اصرار بر عرضه محصول خود با قیمت بالاتر از ۳۰هزار ریال بود، خریداران با این قیمت موافق نبودند.

در نتیجه نهایتا با رایزنی و باز شدن فضای چانه‌زنی در بازار، المهدی توانست ۱۰۰ تن شمش ۷/۹۹، ۱۰۰۰ پوندی خود را با نرخ ۲۹هزار و ۵۰۰ریال به فروش برساند. دیگر کالای این شرکت که دیروز به فروش رفت ۱۰۰ تن با نرخ ۲۹هزار و ۳۰۰ریال بود که معامله شد. دیروز کک برای دومین بار در بورس کالا معامله شد به طوری که ۷هزار و ۱۹۰ تن با نرخ ۵هزار و ۵۳۷ریال از آن به فروش رفت.

دیروز ورق کاویان ضخامت ۲۰ تا ۴۰، را ۲۰۰تن با نرخ ۱۰هزار و ۲۰۰ ریال در هر کیلو را فروخت.