بازار فلزات دنیا در یک نگاه

گروه بورس کالا - علی غفوری: سرعت تغییر و تحولات فولاد در بازارهای جهانی طی سال‌های اخیر شدت گرفته به طوری که در طول یک هفته و گاه یک روز یا ساعت دامنه این نوسان بازار فولاد را دچار تحول کرده از همین رو بازرگانان و تولیدکنندگان این صنعت برای مقابله با هر گونه بحران از قبل خود را آماده کرده و با بهره‌گیری از کارشناسان خود را در مقابل هر گونه بحران ایزوله می‌کنند. عدم‌مداخله دولت هند در قیمت‌گذاری فولاد

پاسوان، وزیر فولاد هند هفته گذشته اعلام کرد که در نحوه قیمت‌گذاری داخلی فولاد مداخله نخواهد کرد. وزیر می‌گوید ما در امر تعیین قیمت فولاد مداخله نمی‌کنیم و ماه گذشته فقط از شرکت‌های فولادسازی خود خواستیم قیمت‌های خود را ۳۵-۵۰/۱۲ دلار در هر تن کاهش دهند ولی متقابلا با انتقاداتی مواجه شدیم مبنی‌بر اینکه ما اجازه نمی‌دهیم بازار خود قیمت را تعیین کند.

این بار هیچ درخواستی برای کاهش قیمت از آنان نخواهیم کرد.

فولادسازان هندی هم‌اکنون قیمت‌های کلاف نورد گرم خود را ۳۰۰۰-۵۰۰ روپیه در هر تن بالا برده‌اند. آقای پاسوان وزیر فولاد هند در اواسط ماه فوریه از شرکت‌ها خواست که از ۲۰۰۰ روپیه در هر تن افزایش قیمت خود چشم‌پوشی کنند. بعضی از فولادسازان دولتی بنا به درخواست وزیر، قیمت‌های خود را ۱۰۰۰-۵۰۰ روپیه کاهش دادند. اما فولادسازان خصوصی این کار را نکردند.

آقای پاسوان اضافه نمود که فولادسازان داخلی ۳۰درصد تولید داخلی را در اختیار دارند و بر همین اساس وزیر در شرایطی نیست که بتواند روی قیمت‌های فولاد تاثیر بگذارد.

پسوان می‌گوید ما می‌توانیم از شرکت‌های تحت‌پوشش خود بخواهیم که قیمت‌های خود را کاهش ولی این اقدام کاری برای ما نمی‌تواند بکند چون فولادسازان خصوصی دستورات ما را اجرا نخواهند کرد.

در این صورت این تجار هستند که از این اقدام، بهره‌مند خواهند گردید ولی مصرف‌کننده می‌بایستی فولاد را به قیمت بازار آزاد بخرد. دولت از هر دو طرف ضربه خواهد خورد و هم‌زمان متضرر خواهیم شد و در نتیجه قادر به تهیه مواد یا فولاد ارزان برای مشتریان خود نخواهیم شد.

آقای پسوان می‌گوید که قیمت مواد اولیه بالا رفته است و در نتیجه فولادسازان باید هزینه‌های بالای خود را جبران کنند.

هجوم مجدد چینی‌ها به اروپا

تولیدکنندگان ورق سنگین چینی مجددا می‌خواهند به بازار اروپا روی آورند چون افزایش قیمت‌های داخلی بعضی از خریداران را مجبور ساخته است به قمار واردات از کشورهای خارجی دست بزنند.

تجار گزارش می‌کنند که سفارشاتی را برای خرید ورق سنگین جهت تحویل در ماه مارس به دو کارخانه چینی ارائه داده‌اند، چون تولیدکنندگان جنوب اروپا قیمت‌های پایه خود را به ۸۰۰یورو در هر تن رسانیده‌اند.

یک تاجر اروپایی اعلام نمود که ۵۰۰۰ تن محصول از یک کارخانه در استان Tianjin به قیمت ۷۳۰ یورو در هر تن برای تحویل در ماه ژوئن خریده است.

خریداران هنوز آماده خرید به این سطح قیمت‌ها نیستند ولی اگر قیمت داخلی ۵۰ یورو در هر تن افزایش پیدا کند، آنان اقدام به خرید از خارج خواهند نمود. تجار اکثرا می‌گویند که قیمت‌ها افزایش بیشتر پیا خواهد کرد.

رشد سهم فولاد ضدزنگ آمریکا

افزایش قیمت کرم موجب آزار مصرف‌کنندگان فولاد ضدزنگ در آمریکای شمالی شده است. اکثر معادن آفریقای جنوبی که بیشترین فروکروم را به بازارهای جهانی صادر می‌کنند از میزان تولید خود می‌کاهند چون با کمبود برق مواجهند و در نتیجه موجب بالا رفتن قیمت‌های فولاد ضدزنگ در آمریکای شمالی شده است.

قیمت فولاد ضدزنگ پرکروم نسبت به چند ماه گذشته افزایش یافته است و امکان افزایش بیشتر قیمت‌های آن وجود دارد. افزایش قیمت محصولات تخت فولاد ضدزنگ آمریکا در ماه آوریل براساس قیمت مواد اولیه در ماه فوریه به طور متوسط ۴۷۰۵/۱دلار در هر پوند برای گرید ۳۰۴ (۹۸/۵ سنت افزایش)، ۴۱۳۷/۲دلار برای گرید ۳۱۶ (۴۹/۶ سنت افزایش) و ۷۸/۴۱ سنت برای گرید ۴۳۰ (۲/۴ سنت افزایش) می‌باشد.

بیشترین افزایش قیمت میلگرد ساختمانی ترکیه

قیمت‌های صادراتی میلگرد ترکیه به دلیل افزایش تقاضا در منطقه خلیج‌فارس و افزایش بیشتر صادرات تجار برای تولید ماه آوریل به بالاترین سطح خود رسیده است.

قیمت‌های صادراتی میلگرد ساختمانی هر تن فوب برای تولید ماه آوریل و حمل در ماه مه به قیمت ۸۵۰-۸۳۰ دلار در هر تن سفارش شده است.

دست‌اندرکاران بازار می‌گویند که این احتمال وجود دارد که قیمت‌ها در ماه‌های آتی به ۱۰۰۰دلار در هر تن برسد چون تقاضای بخش ساختمانی بالا است. آخرین قیمت‌های صادرات ترکیه مربوط به خاورمیانه است که تقاضای میلگرد ساختمانی ترکیه آن بسیار بالا است. تجار ترک می‌گویند دلیلی وجود ندارد که قیمت‌ها افزایش بیشتری نداشته باشد.

افزایش قیمت‌های داخلی کلاف نورد گرم اروپا

قیمت‌های معاملاتی داخلی اروپا برای کلاف نورد گرم در ظرف دو هفته گذشته هر تن ۹۲دلار با وجود عدم تقاضای بالا برای آن افزایش یافته است.

در هفته گذشته قیمت پیشنهادی در منطقه ۶۷۰-۶۶۰ یورو در هر تن بوده است اما نکته جالب توجه این است که با وجود عدم افزایش تقاضا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

یک تاجر می‌گوید، مشتریان ما واقعا نمی‌دانند چه اتفاقی می‌افتد و آنان سعی دارند به جای سفارش‌ها، حجم بالا، تناژهای کوچک‌تری را خریداری کنند. اما همیشه موجودی انبارها جلوتر از شروع فصل فعالیت‌های بالا کاهش پیدا می‌کند و دیر یا زود آنان برای خرید به بازار روی خواهند آورد.

تاجر دیگری می‌گفت که او معتقد است که قیمت‌های فولاد در سراسر جهان به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه سیر صعودی به خود گرفته است. از طرف دیگر می‌گویند برخی از کارخانه‌های اروپایی نیز به دلیل نگه داشتن قیمت‌ها در اوج از میزان تولیدات خود می‌کاهند.

اما کلاف گرم وارداتی نیز قیمت‌های خود را در سطح ۶۲۰-۶۰۰دلار در هر تن بالا نگه داشته است.

عدم کاهش قیمت نرمه سنگ‌آهن هند

پیش‌بینی می‌شود که با وجود خبرهای غیرمنتظره مبنی بر اینکه هند رژیم مالیاتی صادراتی خود را افزایش نخواهد داد، قیمت‌های صادراتی نرمه سنگ‌آهن هند احتمالا بیش از ۵دلار در هر تن کاهش پیدا نکنند.

هند تصمیم گرفت که مالیات بر صادرات سنگ‌اهن خود با عیار بالای ۶۲ درصد را ۳۰۰ روپیه (۵۰/۷دلار) در هر تن و برای سنگ‌آهن با عیار زیر ۶۲درصد را ۵۰ روپیه در هر تن نگهدارد و این تصمیم پیش‌بینی‌های اعمال ۱۵-۱۰درصدی مالیات را دچار سردرگمی کرده است.

این خبرها کاملا غیرمنتظره است. قبل از اول ماه مارس اکثرا مطمئن بودند که تغییر مالیات بر صادرات سنگ‌آهن ۱۰درصد باشد ولی پس از آن چیزی که اتفاق افتاد این بود که تغییری نداشت. تصمیم هند نشان داد که مذاکرات بین شرکت‌های معدنی سنگ‌آهن و تجار این بار نسبت به نظر مقامات رسمی دولتی ارجحیت داشته است.

صبحت بر سر این بود که قیمت‌های پیشنهادی هند پیشاپیش تغییر پیش‌بینی شده در مالیات را مدنظر قرار داده بود که می‌‌توانست موجب افزایش بار مالیاتی آن گردد.

اما بعید به نظر می‌رسد که این تصمیم بتواند بیش از ۵دلار در هر تن قیمت‌ها را کاهش دهد چون قیمت‌های بالای کنونی نسبت به پیش‌بینی‌ها نمایانگر بهتر عرضه و تقاضای کنونی آن است. قیمت نرمه با عیار ۵/۶۳-۶۳درصد هر تن cfr بازار نقد آن ۲۰۰-۱۹۲دلار است.

افزایش ۲۰۰درصدی قیمت ذغال کک‌شو

شرکت معدنی Xstrata در نظر دارد قیمت زغال کک‌شو را در قراردادهای سالانه خود بیش از سه برابر افزایش دهد و قیمتی خواهد بود که اخیرا در بازار نقد دادوستد می‌شود.

قیمت نقد زغال کک شو حدود ۳۳۵ دلار در هر تن است و احتمالا شاخص بهتری است لذا این که قیمت‌های سالانه قراردادی در سال ۲۰۰۸ به چه سطحی خواهد رسید. محموله‌های نقدی زغال کک شو هر تن فوب ۲۷۰ دلار فروخته شده است اما بعضی از تحلیل گران معتقدند که قیمت‌های قراردادی امسال نباید بیش از ۳۰۰دلار در هر تن باشد.

گفته می‌شود یک محموله هر تن فوب ۳۳۰ دلار از استرالیا به هند فروخته شده است و به ژاپن هم به همین قمیت فروخته شده است.

احتمالا میانگین قیمت در بازار در حدود ۱۰۰ دلار در هر تن کمتر از ۳۳۰ دلار است. پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های نقد در هفته های آتی افزایش پیدا کند و خریداران با نوعی ترس به بازار روی خواهند آورد که در نهایت میانگین قیمت‌ها بالا خواهد رفت.

افزایش قیمت آهن قراضه

اخیرا خریداران ترکیه بیش از ۵۰۰ دلار در هر تن برای آهن قراضه مرغوب پول می‌پردازند. هم‌اکنون ترک‌ها چندین محموله دریایی قراضه برای حمل در ماه آوریل از اروپا سفارش داده‌اند که قیمت‌های آن در ظرف دو هفته گذشته ۳۰ دلار در هر تن بالا رفته است.

گزارش شده است که ترکیه از شمال اروپا یک محموله قراضه دم قیچی مخلوط را ۵۰۵ دلار در هر تن CFR خریده است. آخرین قیمت‌های قراضه HMS۱۸۲ هر تن حدود ۴۹۰-۴۸۵ دلار CFR اعلام شده است.

مداخله دولت چین برای کنترل افزایش قیمت فولاد

این احتمال وجود دارد که امسال دولت چین برای محدود کردن افزایش قیمت فولاد در بازار این کالا مداخله نماید.

نخست وزیر چین آقای WEN در کنگره ملی خلق چین در پکن اعلام نموده است که امسال از اولویت‌های دولت مبارزه با تورم و کنترل رشد اقتصادی است و به همین منظور نظارت بر بازار و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

اشاره خاصی به نوع محصول فولادی نشده است ولی به هر حال قراین حاکی از این است که دولت می‌خواهد مستقیما در مهار افزایش قیمت فولاد در بازار مداخله کند.

یک منبع خبری می‌گوید: مداخله دولت می‌تواند به شکل اسناد رسمی باشد مبنی بر این که دولت می‌تواند با استفاده از نفوذ پرقدرت خود بر بخش فولاد افزایش قیمت‌ها را متوقف کند و مستقیما کنترل رسمی قیمت را اعمال نکند.

پکن صادرات آلومینیوم خود را کنترل می‌کند

تحلیل گران اقتصادی و دست‌اندرکاران بازار می‌گویند چین به دنبال کنترل صادرات محصولات نهایی آلومینیومی است.

اما بعید است که بتواند در کوتاه مدت صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا را محدود کند.

پس از آن که دولت ۱۵درصد مالیات بر صادرات فلز آلومینیوم اعمال نمود، تولید کنندگان آلومینیوم اقدام به نصب واحدهای پایین دستی برای تولید محصولات غیر نهایی نمودند تا تولیدات خود را به بازار داخلی بفروشند.

این اقدام موجب گردید که تا حدی صادرات آلومینیوم محدودتر گردد. سایر اقدامات نیز به زودی آغاز خواهد گردید که می‌توان به لغو مشوق‌های صادراتی لوله‌های آلومینیومی (حذف تخفیف مالیات بر صادرات محصولات باارزش افزوده بالاتر) و اعمال ۱۵درصدی مالیات بر مفتول و میلگرد آلومینیومی اشاره نمود. اما در حال حاضر شایعات دیگری وجود دارد که صادرات محصولات نیمه نهایی نیز متوقف خواهد شد.

تجار می‌گویند نمی‌دانیم که این شایعات چه موقع تحقق خواهد یافت اما به هر حال دولت صادرات محصولات نیمه نهایی آلومینیوم را کنترل خواهد نمود که قاعدتا امسال آن را مشخص می‌کند. انتظار می‌رود که چین در نهایت مشوق‌های صادراتی را لغو کند اما دست‌اندرکاران بازار می‌گویند انتظار نمی‌رود که پکن بتواند در آینده نزدیک این اقدام را برای کنترل صادرات ورق، تسمه، فویل و لوله آلومینیومی نیز انجام دهد.

افزایش هزینه‌ها مانع پیشرفت پروژه‌های صنعت آلومینیوم

کارشناسان می‌گویند ادغام سریع در صنایع فلزی و معدنی و افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند مانع پیشرفت پروژه‌های جدید و پروژه‌های مهم تصفیه آلومینا و استخراج بوکسیت گردد.

شرکت تولید کننده آلومینیوم HYDRO متعلق به نروژ در نظر دارد با شرکت VALE برزیل یک واحد تصفیه آلومینا به ظرفیت ۴/۷میلیون تن در سال به صورت سرمایه‌گذاری مشترک احداث نمایند. با بالا رفتن هزینه‌های پروژه‌ها و افت قیمت آلومینا پیشرفت پروژه‌های جدید متوقف خواهد شد و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری محتاطانه عمل خواهند کرد.