تب ساختمان سازی در کشورهای حوزه خلیج فارس

مرکز خدمات فولاد ایران- رونق ساخت‌و ساز در امارات باعث افزایش قیمت مواد ساختمانی و بالا رفتن دستمزد شده است که در نهایت به تاخیر در اجرای پروژه‌ها خواهد انجامید. وزیر اقتصاد امارات اعلام کرده است که روند ساخت و ساز باید کند شود. ساخت و ساز در منطقه خلیج فارس به تقاضای جهانی آهن آلات و دیگر مصالح دامن زده است. آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که مجموع قراردادهای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به بیش از ۴/۲هزارمیلیارد دلار رسیده است؛ اما این قراردادها، خود به

محدودیت عرضه مصالح ساختمانی و نیروی کار در منطقه منجر شده است.

قیمت محصولات طویل حدید عربستان کاهش یافت

در هفته جاری حدید فولادساز بزرگ عربستان، به‌علت فشار دولت مجبور شد قیمت داخلی محصولات طویل خود را ۲۵-۱۵ دلار/ تن کاهش دهد. اما به گفته منابع آگاه این قیمت‌ها اغلب اسمی‌هستند زیرا تولیدکنندگان تقریبا فروش را متوقف کرده‌اند. فولادسازان خصوصی قیمت‌ها را ثابت نگه داشته‌اند. در عین حال قیمت محصولات نیمه نهایی وارداتی هنوز درحال افزایش است و طی دو هفته ۱۰-۵ دلار/تن افزایش یافته است.

بنابراین قیمت آرماتور قطر متوسط کارخانه دولتی جدید با ۲۵ دلار/تن کاهش به ۷۸۰-۷۷۰ دلار / تن و قیمت سیم مفتول با ۲۰-۱۵ دلار / تن کاهش به ۸۹۰-۸۸۰ دلار/ تن تحویل شده رسید. آرماتور کارخانه‌های دولتی الاتفاق و الرجحی این کشور به بازار داخلی همانند دو هفته قبل به قیمت ۸۱۵-۸۰۰ دلار/ تن سی انداف پیشنهاد می‌شود.

گزارش شده که بیلت چهارگوش ترکیه و هند ۷۶۵-۷۶۰ دلار/ تن سی انداف جده و بیلت اوکراین ۷۷۵-۷۶۰ دلار/ تن سی انداف دمام عربستان است.

احداث کارخانه یک میلیون تنی در غرب بنگال

یک شرکت هندی که به تولید فولادهای اختصاصی مشغول است، به زودی کارخانه‌ای را در غرب بنگال احداث خواهد کرد که ظرفیت آن، یک‌میلیون تن از انواع فولاد است. این فولادها با کیفیت بالا تولید می‌شوند و در مهندسی، بخش اتومبیل و انرژی به کار خواهند رفت. پروژه در خلال ۳۶ ماه به پایان خواهد رسید. این کارخانه سومین طرح از نوع خود در غرب بنگال است.