تازه‌ترین اخبار در مورد معاملات سنگ‌آهن

مرکز خدمات فولاد ایران- روز جمعه، بائواستیل، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در چین اعلام کرد که برای سال مالی ۲۰۰۸ با عرضه‌کنندگان برزیلی برسر ۶۵‌درصد افزایش قیمت سنگ آهن به توافق رسیده است. پس از آن که نیپون استیل ژاپن، این افزایش را پذیرفت، کره جنوبی و اروپایی‌ها هم این افزایش را قبول کرده‌اند. قیمت‌های جدید از اول آوریل ۲۰۰۸ اعمال خواهد شد. بائواستیل، نماینده کارخانه‌های چینی در مذاکرات سنگ‌آهن است. طرف برزیلی، شرکت وال، بزرگ ترین تولیدکننده سنگ‌آهن دنیا است. این نسبت افزایش قیمت برای سنگ آهن گرید ریزدانه است. برای کیفیت بالاتر، خریداران، ۷۱‌درصد افزایش قیمت را پذیرفته‌اند. به دنبال این توافق، دیگر معدن کاران مثل بی‌اچ‌پی و ریوتینتو هم قیمت‌های جدید سنگ‌آهن خود را عرضه خواهند کرد؛ اما چینی‌ها برای کنترل افزایش قیمت تمام شده، به دنبال شکل دادن یک خط کشتیرانی هستند تا از طریق آن، هزینه حمل را پایین نگه دارند.

این خط کشتیرانی صاحب حداقل ۱۱ کشتی بزرگ ۲۳۰ تا ۳۰۰هزار تنی خواهد بود که ۵ کشتی در اختیار بائواستیل قرار خواهد گرفت. ۵۱درصد سهام شرکت متعلق به خط کشتیرانی چین و ۴۹‌درصد متعلق به بائواستیل است. سرمایه ثبت شده آن، ۸میلیون دلار است و از ماه آینده فعالیت خود را شروع خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۵، ظرفیت حمل این شرکت به ۳‌میلیون تن برسد.

احتمال افزایش قیمت ۲۰‌درصدی ورق سرد در چین

احتمالا قیمت ورق سرد در سال جاری تا ۲۰‌درصد افزایش خواهد یافت و در نتیجه لوازم خانگی نیز با افزایش قیمت بالایی روبه‌رو خواهد شد. با توجه به رقابت شدید، تولید‌کنندگان لوازم خانگی برقی، محصولات جدید خود را با جایگزینی مواد دیگری غیر از فولاد ساخته و توسعه می‌دهند. به گفته یکی از مقامات رسمی، چنانچه قیمت سنگ آهن تا ۶۵‌درصد افزایش یابد، قیمت محصولات فولادی هر تن تا ۴۰۰یوان - حدود ۵/۵۵‌دلار - افزایش خواهد یافت. البته این میزان به انضمام افزایش قیمت ذغال سنگ، احتمالا به ۶۰۰یوان هر تن - حدود ۸۳‌دلار - خواهد رسید. به گفته وی، بخشی از هزینه تولید قطعا به قیمت فولاد اضافه خواهد شد. اگر قیمت فولاد تا ۱۰‌درصد افزایش یابد، قیمت لوازم خانگی نیز ۳‌درصد افزایش خواهد داشت.