فرار «بورس» از رشد قیمت‌ها

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: روند افزایشی قیمت محصولات فولادی خصوصا تیرآهن‌های سایز بالا و میلگرد که از هفته گذشته سرعت گرفته بود، دیروز به دنبال عرضه‌های ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا کنترل شد و در مجموع قیمت‌ها به تعادل رسید. یکی دیگر از دلایل توقف رشد بی‌رویه قیمت‌ها در معاملات دیروز را می‌توان به عقب‌نشینی خریداران نیز نسبت داد؛ چرا که در برخی از عرضه‌های فولاد دیروز که امکان افزایش عرضه توسط عرضه کننده وجود نداشت، خریدارانی که مازاد بر عرضه تقاضای خرید داشتند، برای رقابتی‌نشدن بازار و رشد احتمالی قیمت‌ها از ثبت نهایی سفارش خود صرف‌نظر می‌کردند و به بیانی دیگر به نظر می‌رسد که هم خریدار و هم فروشنده در معاملات دیروز از افزایش قیمت‌ها دوری می‌کردند.

روان شدن معاملات در پی پاسخگویی عرضه کنندگان به متقاضیان نهایتا مجموع معاملات روز گذشته در رینگ فلزی را به ۱۱۳هزار و ۳۹۰ تن کالا به ارزش یک تریلیون و ۱۹۱میلیارد و ۸۹۹هزار و ۲۵۰ ریال رساند که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، در معاملات دیروز تنها تیرآهن کوتاه ۲۰ و تیرآهن کوتاه ۲۲ و همچنین تیرآهن کوتاه ۲۴ و میلگرد ۲۸-۳اA ذوب‌آهن اصفهان دادوستد نشد.

این در حالی بود که سبد تیرآهن ۲۰ و ۲۴، ۴۰۰ تن با قیمت ۸هزار و ۲۰۰ ریال عرضه شد که نهایتا با افزایش تقاضا به ۱۴هزار و ۸۰۰ تن عرضه کننده مقدار عرضه را به یک‌هزار و ۲۰۰ تن افزایش داد.

نهایتا با کشیده شدن معاملات به رقابت همین مقدار کالا با قیمت ۸هزار و ۴۱۲، ریال دادوستد شد.

سبد میلگرد A۲ و A۱ ذوب‌آهن اصفهان نیز برای سلف ۳۱/۱/۸۷، ۳هزار و ۳۰۰ تن عرضه شد که قیمت آن ۷هزار و ۷۲۰ ریال اعلام شد.

اما به دلیل عدم افزایش عرضه، همین مقدار کالا دادوستد شد.

تیرآهن ۲۰ این شرکت نیز برای سلف ۲۹/۱۲/۸۶، یک‌هزار تن در ابتدا با قیمت ۸هزار و ۴۰۰ریال عرضه شد؛ اما با رشد تقاضا به ۱۸هزار و ۴۰۰تن، ذوب‌آهن عرضه خود را بالا برد و به ۳هزار تن رساند که پس از رقابت خریداران قیمت به ۸هزار و ۶۶۳ریال رسید.

همان‌طور که گفته شد تیرآهن‌های سایز کوتاه خریدار نداشت که قیمت‌های عرضه آن به ترتیب تیرآهن کوتاه ۲۰، ۷هزار و ۷۰۰ریال، تیرآهن کوتاه ۲۲، ۷هزار و ۱۵۰ریال و تیرآهن کوتاه ۲۴، ۷هزار ریال در تابلوی بورس ثبت شد.

تیرآهن ۲۷ سلف ۲۹/ ۱۲/ ۸۶ یک‌هزار تن عرضه شد که قیمت آن ۹هزار و ۶۰۱ریال بود. بر همین اساس به دنبال رشد تقاضا عرضه‌کننده کل عرضه را به ۶هزار تن و سپس به ۸هزار تن رساند که نهایتا پس از رقابت قیمت به ۹هزار و ۹۹۹ریال رسید.

تیرآهن ۲۴ سلف ۲۹/۱۲/۸۶، یک‌هزار تن با قیمت ۷هزار و ۹۵۰ریال عرضه شد که با موافقت سریع خریداران با قیمت‌های عرضه شده، معاملات به حراج رسید و به دنبال افزایش عرضه به ۳هزار و ۵۰۰تن توسط خریدار، معاملات باز هم به رقابت رسید و نهایتا همین مقدار کالا با قیمت ۸هزار و ۲۵۱ریال دادوستد شد.

تیرآهن کوتاه ۱۴-۱۶-۱۸ ذوب‌آهن، سلف ۲۹/۱۲/۸۶ ۲هزار و ۲۰۰تن با قیمت ۶هزار و ۷۰۰تن عرضه شد که با رشد عرضه به ۵هزار و ۲۸۰تن و عقب‌نشینی خریداران از رقابت، همین مقدار کالا با همان قیمت پیشنهادی دادوستد شد.

سبد تیرآهن ۲ ذوب‌آهن هم سلف ۳۱/۱/۸۷، ۲هزار و ۲۰۰تن عرضه شد که در این مرحله خریداران ۳۳هزار و ۹۰تن تقاضا وارد سیستم کردند که به دنبال پاسخ دادن ذوب‌آهن به تقاضای بالا، خریداران مجددا به افزایش تقاضا اقدام کردند و این امر باعث شد تا ۴۱هزار و ۲۵۰تن کالا تقاضا ثبت شود و نهایتا همین مقدار کالا با قیمت ۷هزار و ۸۷۵ ریال به ثبت رسید.

میلگرد A۲-۲۲ ذوب‌آهن، ۵۰۰تن عرضه شد که همین مقدار کالا با قیمت ۷هزار و ۶۰۰ریال دادوستد شد.

سبد میلگرد کوتاه A۲-A۳ ذوب‌آهن نقدی ۴۸۰تن عرضه شد که به دلیل بالا بودن حجم تقاضا قیمت آن از ۶هزار و ۳۲۰ریال به ۷هزار و ۷۷ریال رسید. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-۳اA سلف ۳۱/۱/۸۷، ۲هزار و ۲۰۰ تن عرضه شد که به دنبال بالا بودن پیش از حد تقاضا برای آن، نماینده ذوب‌ آهن اعلام کرد ۲۹هزار و ۴۸۰ تن عرضه خواهد کرد و نهایتا به دنبال رشد تقاضا ۲۹هزار و ۹۲۰تن با نرخ ۷هزار و ۶۰۰تن داد‌و ستد شد.

سبد میلگرد ۲۵-۱۴-۳اA فولاد آذربایجان، ۵هزار و ۵۰۰تن بود که در مقابل آن ۱۱هزار و ۸۸۰ تن تقاضا ایجاد شد؛ اما به دلیل عدم افزایش عرضه، برخی دستورهای خرید از سیستم حذف شد و رقم کل تقاضا به ۹هزار و ۹۰۰ تن رسید که این امر باعث شد تا همین مقدار کالا با قیمت ۷هزار و ۵۶۴ریال داد‌و ستد شود. از دیگر عرضه‌های دیروز در تالار بورس کالا شمش آلیاژ LM۴ ایرالکو بود که ۲۳۰تن با قیمت ۲۸هزار و ۹۴ریال داد‌و ستد شد.

به همین ترتیب شمش آلیاژ ۳/۳۸۰ همین شرکت، ۱۸۰تن با نرخ ۲۸هزار و ۹۴ریال، شمش آلیاژ ASQU۳ ا۱۸۰تن با قیمت ۲۷هزار و ۸۳۴ریال، شمش آ‌لیاژ AS۵U۳ ا۸۰تن با نرخ ۲۸هزار و ۳۵۴ریال، شمش آلیاژ LM۲۴ ا۷۰تن با نرخ ۲۷هزار و ۵۷۴ریال، شمش آلیاژ LM۲۱ ا۱۲۰تن ۲۷هزار و ۵۷۴ ریال، شمش آلیاژ

A-۴۱۳ ا۲۰ تن با نرخ ۲۷هزار و ۵۰۰ ریال داد‌و ستد شد.

در گروه آلومینیوم قیمت شمش المهدی به دلیل بالا بودن آن به نسبت عرضه قبلی مورد موافقت ناظر بازار قرار نگرفت و به دلیل نبود خریدار داد‌وستد نیز نشد که البته رشد قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن طی روزهای اخیر علت عرضه محصولات این شرکت با قیمت‌های بالاتر عنوان شد.

ارزش معاملات از یک‌هزار و ۲۰۰‌میلیارد ریال گذشت

دیروز در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۱۲۰‌هزار و ۳۳۰ تن انواع قیر، آلومینیوم، فولاد، مس، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش یک‌تریلیون و ۲۱۵‌میلیارد و ۸۲۰‌میلیون و ۳۵۰‌هزار ریال دادوستد شد.

براساس گزارش روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، تالار این بورس دیروز شاهد جمعا ۱۲۴‌هزار و ۷۳۰ تن عرضه و در مقابل ۱۹۳‌هزار و ۵۷۰ تن تقاضا برای محصولات فلزی، پتروشیمی و کشاورزی بود که شامل ۱۱۷‌هزار و ۵۲۰ تن عرضه و در مقابل ۱۸۶‌هزار و ۶۳۰ تقاضا برای محصولات فلزی، ۴‌هزار و ۷۰۰ تن عرضه و در مقابل همین مقدار تقاضا برای محصولات پتروشیمی و ۲‌هزار و ۵۱۰ تن عرضه و در مقابل ۲‌هزار و ۲۴۰ تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

بر اساس این گزارش در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، ۱۰۸‌هزار و ۵۳۰ تن انواع محصولات فولادی به ارزش ۸۵۶‌میلیارد و ۱۸۳میلیون و ۴۷۰‌هزار ریال معامله شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۱۹/۹۰ و ۴۲/۷۰‌‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین، ۸۸۰ تن انواع محصولات آلومینیومی به ارزش ۲۴‌میلیارد و ۵۳۹‌میلیون و ۲۴۰‌هزار ریال در این رینگ معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۷۳/۰ و ۰۲/۲‌‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در گروه محصولات مسی نیز ۳‌هزار و ۹۸۰ تن انواع محصولات مس، به ارزش ۳۱۱‌میلیارد و ۱۷۶‌میلیون و ۵۴۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۳۱/۳ و ۵۹/۲۵‌‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

رینگ محصولات کشاورزی

در رینگ محصولات کشاورزی در گروه کنجاله، یک‌هزار و ۱۰۰ تن کنجاله سویا به صورت سلف و نقدی در ۲رینگ معاملاتی به ارزش ۴‌میلیارد و ۹۷۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار ریال دادوستد شد که از نظر حجم و ارزش ۹۱/۰ و ۴۱/۰‌‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. همچنین در این روز در گروه ذرت، یک‌هزار و ۱۴۰ تن ذرت دانه‌ای به ارزش ۳‌میلیارد و ۲۰۱ ‌میلیون و ۶۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف در ۴ رینگ معاملاتی معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۹۵/۰ و ۲۶/۰‌‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

رشد قیمت محصولات پتروشیمی

رینگ محصولات پتروشیمی دیروز در بورس کالای ایران شاهد رشد مجدد قیمت‌ها بود. هرچند به گفته برخی از فعالان این بازار، دیروز اولین روزی بود که از زمان عرضه محصولات پتروشیمی در این بازار، معاملات به چانه‌زنی و درگیری‌های لفظی میان خریداران منجر نشد. براساس این گزارش، قیر ۱۰۰/۸۵ نفت پاسارگاد برای تحویل در تبریز که به صورت نقدی و تحویل فوری به روی رینگ آمده بود، از قیمت ۲هزار و ۵۰۰ریال که قیمت پیشنهادی عرضه‌کننده بود، به دنبال رقابت عرضه‌کنندگان به ۳هزار و ۴۱۴ریال رسید.

میزان عرضه این محصول ابتدا ۲۰۰تن بود که به دنبال رشد تقاضا و مثبت ۲هزار و ۵۰۰تن تقاضا برای آن در نهایت حجم عرضه به ۷۰۰تن رسید.

قیر ۷۰/۶۰ نفت جی نیز ۲هزار تن عرضه شد که همین مقدار کالا با قیمت ۳هزار و ۲۵۰ریال دادوستد شد. قیر ۱۰۰/۸۵ این شرکت نیز ۲هزار تن با نرخ ۳ هزار و ۲۰۲ریال معامله شد. با احتساب این معاملات، حجم دادوستدهای گروه قیر در کل به ۴هزار و ۷۰۰تن کالا به ارزش ۱۵میلیون و ۷۴۶هزار ریال رسید.