ایران برای خرید شمش فولاد قرارداد بلندمدت می‌بندد

گروه بورس کالا - زهرا مسافر: کاهش دستوری قیمت آهن از سوی دولت، کمبود آهن و کاهش تولید داخل موجب قفل معاملات این محصولات در بازار شده است.

گفته‌های بازار حاکی از آن است که کاهش دستوری قیمت آهن‌آلات در بازار از سوی دولت به تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات فولادی، موجب جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار شده است به طوری که آثار این امر از حدود ۱۰روز گذشته بر قیمت‌ها کاملا مشهود است. اما در این میان سیر نزولی قیمت آهن‌آلات که از ابتدای بهمن جاری به دنبال کاهش دستوری قیمت از سوی دولت رخ داده بود، نه تنها پایدار نبوده بلکه آثار و تبعات منفی از جمله قفل معاملات را نیز در بازار غیررسمی به دنبال داشته است.

به اعتقاد فعالان بازار آهن به علت کمبود نقدینگی و نبود تقاضا پیش‌بینی می‌شود که قیمت آهن‌آلات تا شب عید با افت‌و‌خیز روزانه مواجه شود اما به علت آنکه آهن‌آلات موجود در بازار به نرخ قبل خریداری شده و به دلیل کمبود نقدینگی در بازار جمع‌آوری سرمایه از سوی بانک‌ها در ماه‌های پایانی سال به منظور جلوگیری از رشد تورم، شاهد نوسانات زیادی در بازار آهن خواهیم بود.

زیرا که هم‌اکنون بازار آهن تشنه نقدینگی است و از سوی دیگر قیمت‌ آهن‌آلات داخلی با خارجی هم‌خوانی ندارد چراکه با توجه به رشد قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی رشد قیمت میلگرد داخلی دور از انتظار نیست.

قطره‌چکانی تزریق بودجه از سوی دولت، سیاست‌های جدید بانک‌ها، کاهش واردات با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و افت تولید داخل به علت کاهش فشار گاز را می‌توان از جمله عوامل موثر در قفل معاملات آهن در بازار اشاره کرد.

هم‌اکنون کمبود آهن‌آلات در بازار به علت نبود تقاضا غیرمحسوس است و وضعیت بازار از نظر قیمت در حالت تعادل نسبی قرار دارد؛ اما پیش‌بینی می‌شود با رشد تقاضا در بازار این تعادل به هم می‌خورد زیرا که تقاضای بخش مردمی به محض گرمی هوا شروع می‌شود که این امر بر نوسان قیمت‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

براساس پیش بینی فعالان بازار آهن، بازار این محصولات تا دو سه هفته آینده آرام خواهد بود؛ اما با معتدل شدن هوا و رشد تقاضا قیمت آهن با شیب ملایم روند افزایشی را طی خواهد کرد.

در این میان بحث تغییر قیمت سنگ‌آهن، افزایش حقوق دولتی که در بین تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و شرکت‌های ذی‌ربط مطرح شد، به طور طبیعی بر روی قیمت‌های داخل بی‌تاثیر نخواهد بود؛ زیرا که ادامه تولید از سوی تولیدکنندگان داخلی با قیمت‌های کنونی به صرفه نیست؛ چرا که هم‌اکنون آخرین قیمت خرید شمش ۱۲۵×۱۲۵ وارداتی هر تن ۷۴۰دلار و شمش ۲۵۰×۲۵۰ و ۲۰۰×۲۰۰ مورد نیاز ذوب‌آهن اصفهان بالای ۷۵۰دلار در حال مذاکره است که این مبلغ با سایر هزینه‌های وارده به حدود ۷۶۰تومان خواهد رسید که قیمت تمام شده هر کیلو به میلگرد با احتساب ۱۲۰تومان هزینه تولید هر کیلو به ۸۸۰تومان می‌رسد؛ اما با دستور کاهش دولت این محصول به نرخ ۷۸۰تومان از سوی ذوب‌آهن اصفهان عرضه می‌شود.

در واقع تصمیم اخیر دولت به گونه‌ای تمام تولیدکنندگان را به دمپینگ اجباری وادار کرده است و تمام تولیدکنندگان و واردکنندگان باید به اجبار کالاهای خود را ارزان بفروشند که البته این وضعیت پایدار نخواهد بود؛ زیرا که در برهه‌ای از زمان تولیدکنندگان با حاشیه سود پایین فعالیت می‌کردند و به تولید ادامه می‌دادند؛ اما هم‌اکنون علاوه‌بر تولیدکنندگان، واردکنندگان نیز با ضرر مواجه‌اند و سیاست دستوری دولت مبنی بر کاهش قیمت‌ها مانع از رسیدن قیمت آهن‌آلات به سطح واقعی خود شده است.

فعالان و دست‌اندرکاران بازار آهن معتقدند، چنانچه قیمت‌ها به سطح منطقی خود برسد با واردات و افزایش تولید، بازار آهن‌آلات به طور خودکار به تعادل خواهد رسید.

اگر دولت در سال جاری وارد بازار آهن نمی‌شد، به دلیل افزایش واردات و تولید داخل بازار آهن متعادل می‌شد؛ زیرا که منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و دولت تنها براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تامین خواهد شد؛ چرا که هم‌اکنون در بازار نقدینگی سرگردان وجود ندارد تا بورس‌بازی در این بازار حادث شود.

در حال حاضر به علت ناامنی در بازار آهن‌آلات، سرمایه‌گذاران سرمایه خود را خارج کردند و تنها آهن‌فروشان در این بازار مشغول به فعالیت هستند.

محمد آزاد به عنوان رییس اتحادیه آهن‌فروشان در خصوص قفل معاملات در بازار آهن معتقد است، علت این امر مناسب نبودن فصل ساخت‌وساز و عدم تقاضا است. وی با اشاره به اینکه به علت رشد قیمت‌های جهانی، مردم نگران تاثیر آن بر قیمت‌های داخلی هستند، افزود: بسیاری از خریداران معتقدند در صورت خرید چنانچه قیمت‌های جهانی با کاهش مواجه شود با ضرر مواجه خواهند شد. از این رو نسبت به خرید آهن‌آلات دست نگه داشته تا قیمت‌ها ثبات یابد.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان در خصوص پیش‌بینی قیمت آهن تصریح کرد: قیمت‌های داخلی متاثر از قیمت‌های جهانی است و از طرفی ما نمی‌توانیم با تمام کشورها برای واردات این محصولات به دلایل مسائل و مشکلات بانکی و عدم گشایش اعتبار وارد معامله شویم.

به گفته وی، بازار آهن هم‌اکنون از دوگانگی برخوردار است از این‌رو براساس تصمیمات اتخاذ شده، قرار است با کشورهای مورد معامله وارد مذاکرات طولانی‌مدت شویم؛ چرا که معاملات به‌روز به هیچ‌وجه به صرفه نبوده و ضرر به دنبال دارد.

آزاد از مذاکره با چینی‌ها برای معاملات طولانی خبر داد و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده آهن و فولاد در دنیا است و تقریبا بالای ۳۰درصد فولاد دنیا از سوی این کشور تولید می‌شود. بر این اساس این کشور حرف اول را در بازار فولاد دنیا می‌زند و در واقع به نوعی تعیین‌کننده قیمت بازار این محصولات محسوب می‌شود.

وی گفت: هم‌اکنون با چینی‌ها وارد مذاکره شده‌‌ایم؛ چرا که چین از پشتوانه محکمی برخوردار است و ادامه فعالیت برایش مقدور است.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان با اشاره به رشد قیمت‌های داخلی آهن‌آلات افزود: هم‌اکنون نسبت به دو ماه گذشته نرخ جهانی شمش فولاد ۲۵درصد رشد یافته است که این امر بر روی قیمت‌های داخلی تاثیرگذار بود.

وی تصریح کرد: در صورت ادامه روند صعودی قیمت‌های جهانی شمش فولاد، قیمت‌ محصولات فولادی در داخل نیز با رشد مواجه خواهد شد.

آزاد خاطرنشان کرد: در صورت روند نزولی ثبات قیمت‌های جهانی شمش فولاد می‌توان نسبت به برنامه‌ریزی بهتر و ارائه راهکار برای متعادل شدن قیمت‌ها اقدام کرد. وی درخصوص میزان واردات فولاد در ۱۰ماهه امسال اظهار داشت: در مدت یادشده حدود ۱۲میلیون تن آهن و فولاد وارد کشور شده است که یک سوم این رقم مربوط به واردات شمش آهن است.