بورس‌نیوز- موسسه مالی Lehman Brothers در گزارشی‌، چشم‌انداز بازار فلزات در سال ۲۰۰۸ و با توجه به جریانات اقتصادی پیش آمده در ماه‌های اخیر را اعلام کرد. این موسسه پیش‌بینی کرده است که در بازار معاملات سنگ‌آهن، قیمت‌ها بیش از انتظارات بازار افزایش خواهد یافت.

بر طبق این گزارش، بازار بیشتر فلزات در سال‌جاری وضعیت نه چندان مناسبی را تجربه خواهند کرد. تحلیلگران این موسسه با خاطرنشان کردن کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۰۸‌، این روند منفی را در وخیم کردن بازار فلزات موثر دانستند. کاهش رشد اقتصادی در اکثر کشورهای دنیا در سال‌جاری به احتمال بسیار زیاد، تقاضا برای فلزات را در دنیا کاهش خواهند داد. بر پایه این گزارش کاهش تقاضا تنها در بازارهای فلزات تاثیرگذار نبوده و به بازار سایر کالاها و از جمله ذغال‌سنگ نیز کشیده خواهد شد، اما تحلیلگران موسسه Lehman Brothers عنوان نموده‌اند که کاهش تقاضا تاثیر عمیقی بر قیمت‌ها نخواهد داشت و قیمت فلزات نسبت سطح کنونی، کاهش نه چندان چشمگیری را تجربه خواهند کرد.

چین کماکان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان فلزات و سایر مواد خام، تا حد قابل‌توجهی قادر خواهد بود که کاهش رشد‌اقتصادی ایالات‌متحده را جبران نماید. سایر اقتصادهای نوظهور نیز در این میان بی‌تاثیر نخواهند بود و همچنین تقاضای فلزات از جانب هند و خاورمیانه تا‌حدی حمایت خواهد شد.

این گزارش اضافه می‌کند که مشکلات عرضه فلزات نیز به قوت خود باقی خواهد ماند؛ به خصوص در تولید مس و همچنین سنگ‌آهن با کیفیت بالا شاهد این مشکلات خواهیم بود. همچنین افزایش هزینه نهایی تولید در بازار سایر مواد خام صنعتی، می تواند در افزایش قیمت برخی از نهاده‌ها موثر واقع شد. با وجود اینکه مصرف جهانی فلزات و مواد‌خام صنعتی در پنج سال گذشته به شدت بالا رفته است، عدم وجود عرضه کافی، مصرف جهانی مس، نیکل و سنگ‌آهن را محدود ساخته است.