التهاب از بازار آهن دور می‌شود

بیتا احمدی

رفته‌رفته بازار آهن‌آلات آرام و آرام‌تر می‌شود. با توجه به اینکه مشکل خاصی در عرضه تیرآهن و میلگرد در بازار رسمی (بورس) وجود ندارد و بحران خاصی وضعیت قیمت‌گذاری این اقلام را تهدید نمی‌کند، بازار حرکت آرام و با ثبات خود را ادامه خواهد داد تا قیمت‌ها متعادل شود. روز چهارشنبه در بورس کالای ایران در جلسه معاملاتی گروه فولاد اکثر محصولات فولادی اعم از تیرآهن و میلگرد با اندکی تغییر قیمت به سمت متعادل شدن پیش رفت.

به طوری که عرضه‌کنندگان به‌خصوص ذوب‌آهن اصفهان که محصولات فولادی تولید می‌کند با کمی تغییر جهت و کاهش قیمت‌ها در رینگ‌ها موجبات آرامی بازار را فراهم کردند.

معاملات آهن روند طبیعی خود را طی می‌کند و هیچ التهابی در بازار دیده نمی‌شود.

با اینکه نرخ شمش در بازارهای جهانی به شدت گران شد، اما به دلیل یخبندان و فصل سرما حمل‌ونقل آن با شرایط خاصی صورت می‌گیرد به همین دلیل بازار آهن‌آلات کشور آرام خواهد بود...

در جلسه معاملاتی گروه فولاد در چهارشنبه هفدهم بهمن ماه میلگرد کوتاه A۳-۱۸ ذوب‌آهن اصفهان با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۵۰۰ریال، ۶۸۰تن نقدی و تحویل فوری وارد رینگ شد که کل تقاضا ۲هزار و ۶۰۰تن بود. درنهایت ذوب‌آهن اصفهان هم مبادرت به افزایش عرضه و کاهش نرخ کرد که در نهایت ۶۸۰ تن عرضه شد که البته ۳۴۰ تن از آن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۴۰۰ ریال به فروش رسید.

تیرآهن کوتاه ۱۴، ۱۶ و ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان نیز ۴هزار و ۷۳۰ تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۶۵۰ ریال برای سلف ۳۰ بهمن ماه عرضه شد که در مقابل، ۶هزار و ۹۳۰ تن تقاضا در بازار این محصول داشت.

ذوب‌آهن اصفهان این محصول را نیز کاهش نرخ داد و ۲هزار و ۶۴۰ تن از این کالا با نرخ کشف شده ۶هزار و ۶۰۰ ریال معامله شد.

سبد میلگرد کوتاه ۲۲/۲۰- A۳،ا۲۱۰ تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۷۵۰ ریال نقدی عرضه شد که در مقابل نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ تن تقاضا برای این محصول بود که در نهایت ۲۱۰ تن از این محصول در زمان رقابت با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۸۱۲ ریال کشف نرخ و به فروش انجامید.همچنین فولاد خراسان نیز سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴ - A۳ خود را برای سلف ۳۰ بهمن ماه یک هزار تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۵۰ ریال عرضه کرد که بالاترین نرخ پیشنهادی خریداران ۷هزار و ۴۵۰ ریال بود که معامله بر روی آن صورت نگرفت.

اماسبدهای میلگرد ۲۵-۱۴-A۳ فولاد آذربایجان میانه یک هزار تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۰۷ ریال برای سلف ۳۰ بهمن ماه عرضه شد که عنوان کردند مشکلی در عرضه بیشتر این سبد نخواهند داشت و در نهایت ۵۰۰ تن از این کالا با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۶۰۷ ریال دادوستد شد.

و اما سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ میانه برای سلف ۲۹اسفند ماه یک‌هزار و ۲۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۵۶۴ریال عرضه شد که با همان نرخ پیشنهادی فروشنده معامله شد.

در مجموع در جلسه معاملاتی گروه فولاد روز چهارشنبه ۹ هزار و ۴۳۰تن کالا عرضه شد که ۱۶هزار و ۷۲۰تن تقاضا داشت که در نهایت ۴هزار و ۸۹۰ تن از آن به ارزش ۳۳ میلیارد و ۹۱۰میلیون و ۸۲۰ هزار ریال دادوستد شد.

این گزارش حاکی است در جلسه معاملاتی گروه آلومینیوم بیلت ۶۰۶۳-۷ ایرالکو ۳۰۰تن عرضه و در مقابل ۲هزار و ۵۲۰تن تقاضا داشت که در نهایت ۱۲۰ تن از آن با نرخ هر کیلو ۲۸هزار و ۵۰۰ریال نقدی به فروش رسید.

بیلت ۶۰۶۳-۶ایرالکو ۲۰تن عرضه و همین مقدار کالا با نرخ هر کیلو ۲۸هزار و ۷۰۰ریال نقدی خریداری شد.

بیلت ۶۰۶۱-۱۲ ایرالکو ۱۰۰تن با نرخ هر کیلو ۳۵هزار ریال نقدی به فروش رسید.

در این جلسه المهدی شمش‌های ۹۹-۱۰۰۰P،ا۱۰۰۰P-۹۹/۲ و ۱۰۰۰P-۹۹/۷ خود را عرضه کرد که تنها شمش ۱۰۰۰P-۹۹/۷،ظ۲۰ تن با نرخ هر کیلو ۲۵هزار و ۸۰۰ریال نقدی و تحویل فوری مبادله شد.

در مجموع ۵۶۰ تن آلومینیوم دیروز عرضه و ۲هزار و ۶۶۰تن تقاضا داشت که از این مقدار ۲۶۰تن از آن به ارزش ۸میلیارد و۱۰ میلیون ریال ‌دادوستد شد.

ارزش معاملات از ۴۳‌میلیارد ریال گذشت

دیروز در شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۵‌هزار و ۶۸۵‌تن انواع فولاد، آلومینیوم، جو، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۴۳‌میلیارد و ۵۷۱‌میلیون و ۸۰۵‌هزار ریال دادوستد شد.

تالار این بورس شاهد جمعا ۱۱‌هزار و ۲۲۰‌تن عرضه و در مقابل ۱۹‌هزار و ۹۱۵‌تن تقاضا برای محصولات فوق بود که شامل ۹‌هزار و ۹۹۰‌تن عرضه و در مقابل ۱۹‌هزار و ۳۸۰‌تن تقاضا برای محصولات فلزی و یک هزار و ۲۳۰‌تن عرضه و در مقابل ۵۳۵‌تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، ۴‌هزار و ۸۹۰‌تن انواع محصولات فولادی در ۴‌رینگ معاملاتی به ارزش ۳۳‌میلیارد و ۹۱۰‌میلیون و ۸۲۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف مورد معامله قرار گرفت که از نظر وزن و ارزش ۰۱/۸۶ و ۸۳/۷۷‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد. بر اساس این گزارش در گروه محصولات آلومینیوم نیز، در ۴‌رینگ معاملاتی جداگانه مقدار ۲۶۰‌تن انواع آلومینیوم به ارزش ۸‌میلیارد و ۱۰‌میلیون ریال به صورت نقدی دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش ۵۷/۴ و ۳۸/۱۸‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد.در رینگ محصولات فلزی در گروه کنسانتره، روی و مس هیچ گونه عرضه‌ای صورت نگرفت رینگ محصولات کشاورزی در رینگ محصولات کشاورزی در گروه کنجاله، ۲۰‌تن کنجاله دانه های روغنی به صورت نقدی و سلف در ۲‌رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۹۳‌میلیون و ۸۵‌هزار ریال دادوستد شد که از نظر حجم و ارزش ۳۵/۰ و ۲۲/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

همچنین در این روز در گروه ذرت، ۲۵۵‌تن ذرت دانه‌ای به ارزش ۷۴۱‌میلیون و ۵۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف در ۲‌رینگ معاملاتی جداگانه معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۹/۴ و۷۰ /۱‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. همچنین جو دیگر محصول مورد معامله در روز چهارشنبه بود، ۲۶۰‌تن جودامی در یک رینگ معاملاتی به ارزش ۸۱۶‌میلیون و ۴۰۰‌هزار ریال دادوستد شد که از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۵۸/۴ و ۸۷/۱‌درصد از کل بازار را شامل شد.