گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: با توجه به ضرورت بازنگری در تمامی فرآیندهای بورس کالا که بعد از ادغام محصولات کشاورزی و فلزات ایجاد شده است، «مهندسی مجدد» این بازار خصوصا در بحث تغییر در آیین‌نامه معاملات در دستور کار هیات‌مدیره قرار گرفته است. حسین خزلی خرازی، عضو هیات‌مدیره بورس کالای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر افزود: پس از تشکیل شرکت بورس کالا، تمامی دستور‌العمل‌های بورس فلزات در هیات‌مدیره پذیرفته شد، اما پس از گذشت این مدت به دلیل تفاوت‌هایی که در روش‌ها و ساختار رینگ محصولات کشاورزی و فلزی وجود دارد نیاز به انجام تغییراتی در این آیین‌نامه احساس شد. وی با بیان اینکه مفهوم بورس کالا در کشور ما با آنچه که در دنیا پذیرفته شده کاملا متفاوت است،‌ افزود: وجود معاملات آتی یکی از این موارد است که باعث شده در بورس‌های کالایی دنیا اوراق معاملاتی به جای کالا مبادله شود. به همین منظور ما نیز باید وضعیت معاملات آتی که دستورالعمل ویژه‌ای برای آن به کمیته فقهی سازمان بورس فرستاده شده را نهایی و در بورس کالا اجرا و با این اقدام یک بار دیگر به طور مشخص در معنای بورس کالا تجدیدنظر کنیم. عضو هیات‌مدیره بورس کالا با اعلام این مطلب که در صورت اجرای معاملات آتی، مس قطعا اولین کالایی خواهد بود که در این قالب معامله خواهد شد،‌ افزود: بورس کالا نه تنها در بخش آیین‌نامه معاملات بلکه در تمام فرآیندها به مهندسی مجدد نیاز دارد تا اهداف آن نیز دوباره مشخص شود.

وی در خصوص جایگاه معاملات آتی به عنوان یکی از ضروریات اجرای مهندسی مجدد، گفت: متاسفانه در کشور ما حتی متخصصان هم برداشت مشخصی از بورس کالا ندارند، اما واقعیت این است که در تمام دنیا بورس کالا، بازاری است که ۷۰ تا ۸۰درصد معاملات آن به صورت آتی و اوراق معاملاتی انجام می‌شود نه کالا و براین اساس ما نیز باید چنین فضایی را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به این نکته که اجرای این نوع معاملات امکان برنامه‌ریزی برای آینده را برای فعالان بازار فراهم می‌کند، افزود: معاملات آتی و پیش‌بینی‌هایی که براساس آن انجام می‌شود آنقدر اهمیت دارد که حتی برنامه تولید یک کشور را مشخص می‌کند و ما نیز باید بر همین اساس در بورس کالا عمل کنیم. خرازی در خصوص چالش‌های توسعه معاملات محصولات کشاورزی در بورس گفت: اصلی‌ترین معضل این بازار این است که دولت و وزارت جهاد کشاورزی تصمیم اصلی خود را در این صنعت مشخص کنند؛ به بیانی دیگر اگر قرار است خصوصی‌سازی اجرا شود چرا وزارت کشاورزی تاکید دارد تمامی مسوولیت بازار محصولات کشاورزی را اعم از خوراک اولیه محصول و همچنین خرید و توزیع کالای نهایی را خود به تنهایی بر عهده بگیرد. وی خاطرنشان کرد: وقتی تیرآهن و میلگرد در بازار قیمتشان افزایش یا کاهش می‌یابد کسی وزیر صنایع را بازخواست نمی‌کند؛ چرا که مکانیزم بازار باعث بروز این نوسان شده است بنابراین وزارت جهاد کشاورزی نیز باید بازار را با مکانیسم کنترلی هدایت کند و محدوده فعالیت خود را در بازار کشاورزی در بخش‌های نظارتی و نه در بخش اجرایی توسعه ببخشد.