گروه بورس کالا- سحر نمایشی: بازار فلزات داخلی طی یک هفته اخیر در برخی فلزات مانند نیکل شاهد کاهش قیمت بود ولی مس روندی افزایشی داشت. اما بازار در مورد سایر فلزات هفته‌ای آرام را پشت سر گذاشت. البته این آرامش، آرامش قبل از طوفان بود؛ چرا که فعالان به دلیل احتمال تغییر فرمول قیمت‌گذاری مس که به عقیده کارشناسان به کاهش قیمت این فلز در بورس منتهی خواهد شد در انتظار افت قیمت‌ها هستند و شایعات منتشر شده نیز این احتمال را تایید می‌کند.

با تصویب روش قیمت‌گذاری مس و آلومینیوم این شایعات به اخبار موثق تبدیل شدند و همین موضوع سبب شد تجار تا قبل از تاثیر این خبر بر بازار به فکرفروش کالاهایشان باشند. در این راستا مدیر فنی پذیرش بورس کالای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس نیوز، با اعلام خبر تصویب فرمول تعیین قیمت مس و آلومینیوم بر مبنای بورس لندن اظهار کرد: با تصمیم کارگروه تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت پایه قیمت گذاری دو فلز مس و آلومینیوم از این پس براساس نرخ های بورس فلزات لندن تعیین می‌شود، به طوری که برای فلز مس میانگین یک هفته LME به علاوه ۱۰۰ را در دلار مبادلاتی ضرب کرده و قیمت پایه عرضه این محصول مشخص می‌شود. میرزایی افزود: برای فلز آلومینیوم نیز میانگین یک هفته‌ای نرخ LME به علاوه ۳۶۰ در نرخ ارز مبادلاتی ضرب شده و برای تعیین نرخ پایه در نظر گرفته می‌شود. این مقام مسوول اظهار کرد: با توجه به اینکه پیش از این قیمت‌ها در رینگ فلزات بالا بود، برای کنترل بهتر ملاک نرخ‌گذاری از LME به بازار شانگهای تغییر کرد و در مرحله بعدی برای برگشت این نحوه محاسبه، دوباره از قیمت‌های بازار فلزات لندن استفاده می‌شود تا قیمت‌ها با کاهش به سمت تعادل هر چه بهتر حرکت کند.
میرزایی در خاتمه پیرامون چگونگی نوسان قیمت‌ها از این پس گفت: در قیمت‌گذاری‌ها دو پارامتر نرخ جهانی فلزات مورد بحث در بازار فلزات لندن و نیز قیمت ارز اثرگذار است، اما چنانچه در هر زمان حجم تقاضا بیشتر از عرضه باشد، تا دامنه 5 درصد نیز قیمت‌ها می‌تواند نوسان کند.
از سوی دیگر در این مدت شاهد رشد نا گهانی قیمت قلع در بازار آزاد بودیم که به گفته فعالان آگاه علاوه بر رشد نرخ این فلز در بازار جهانی با کاهش انبارهای داخلی رو‌به‌رو هستیم. یکی از فروشندگان بازار از عدم فروش تجاری که دارای انبارهای قلع هستند خبر می‌دهد و به خبرنگار «دنیای اقتصاد» در این باره گفت: ثبات قیمت قلع طی هفته اخیر تنها به این خاطر بود که هیچ خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شد، اما از آنجا که تجار خبر کاهش موجودی انبارهایشان را داده‌اند این احتمال وجود دارد که قیمت قلع رشد دیگری را شاهد باشد. از طرفی آگاهان فعال معتقدند که نیکل به افت و خیز هایش در هفته آینده ادامه خواهد داد چرا که نرخ این فلز در بازارهای جهانی در نوسان است.