گروه بورس کالا- کتایون دارابی: فرآورده‌های نفتی بالاخره پس از سه هفته تعلیق مجوز عرضه در بورس را دریافت کردند و در نتیجه هفته گذشته عرضه وکیوم باتوم، قیر، لوب کات، گوگرد و آیزوفید با نرخ‌های جدید آغاز شد.

گر چه کشمکش‌ها برای تغییر قیمت فرآورده‌های نفتی سه هفته به طول انجامید، اما بالاخره ارز مرجع با مبادله‌ای پس از جلسات متعدد جایگزین شد و پس از رشد دوبرابری قیمت‌ها، نهایتا عرضه‌کننده‌ها حاضر به آغاز فروش کالاهای خود در بورس شدند. البته محدودیت‌ها برای عرضه وکیوم باتوم از رشد قیمت این کالا در بورس جلوگیری کرد، به طوری که خریدارانی که پیش‌تر از سوی عرضه‌کننده مشخص شده بودند، اجازه رقابت هم نیافتند و به این ترتیب وکیوم باتوم اصفهان و تبریز با قیمت پایه خریداری شد. به گفته معامله‌گران اگر اجازه رقابت به خریداران داده می‌شد، با توجه به عطش بازار پس از سه هفته قیمت‌هایی در محدوده سقف ثبت می‌شد. از سوی دیگر در این روز قیر هم با نرخ‌های جدید توسط معامله‌گران خریداری شد. در این روز قیر ۶۰۷۰ با نرخ‌های ۱۲۰۸ و ۱۲۱۲ و ۱۲۷۰ تومان عرضه و معامله شد.

کاهش قدرت تصمیم‌گیری

با این حال بازار محصولات پتروشیمی هفته گذشته با گسترش رکود، افت قیمت‌ها را تجربه کرد، البته رینگ پتروشیمی در این هفته با نوسانات قیمتی همراه بود، اما انتظار معامله‌گران را برآورده نکرد، به طوری که این افت و خیز قیمتی که در دو هفته متوالی رخ داده بود، تنها توانست برای ساعاتی از روز بازار روز دوشنبه را با تحرک بیشتر همراه کند و سپس دوباره بازار محصولات پتروشیمی به حالت قبل برگشت و حتی در آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته افت قیمت‌ها بیشتر مشهود بود.

البته عرضه محصولات پلیمری در روز سه شنبه که با رشد قیمت برخی از کالاها مانند محصولات بادی، BL۳، پلی‌استایرن معمولی و مقاوم و پلی‌اتیلن سبک خطی ۲۰۹ همراه شده بود، چندان هم مورد استقبال خریداران قرار نگرفت و همچنان بیشتر خریدها در زمان مچینگ انجام شد. برخی از معامله‌گران می‌گویند: بازرگانی پتروشیمی از این پس قیمت محصولات پتروشیمیایی را براساس ارز مبادله‌ای و قیمت جهانی کالاها در هر هفته و روز پیش از عرضه‌ها اعلام خواهد کرد.

البته رکود موجود در بازار محصولات پتروشیمی به گمان بسیاری از معامله‌گران ناشی از افزایش عرضه‌ها متاثر از ممنوعیت صادرات و همچنین کاهش قدرت تصمیم‌گیری خریداران و فروشندگان به دلیل اتفاقات سیاسی و اقتصادی است. از سوی دیگر این موضوعات سبب شده تا بیشتر کارشناسان بازار نیاز به سایت بهین‌یاب را در شرایط فعلی غیرمنطقی بدانند؛ چرا که ۸۰ درصد تناژهای عرضه شده در رینگ پتروشیمی در هفته گذشته وارد زمان مچینگ شد و نهایتا بیشتر کالاها در این زمان خریدار داشتند؛ چرا که نیاز به کد معاملاتی برای این کالاها وجود ندارد.

گوگرد سرخس گران نشد

البته هفته گذشته کربنات سدیم سبک و سنگین و همچنین جوش شیرین در رینگ شیمیایی عرضه نشدند، به گفته معامله‌گران این دومین هفته‌ای بود که با توجه به تقاضای بالا برای خرید کربنات سدیم سبک و سنگین و وجود اختلاف قیمت ۵۰۰ تومانی نرخ بازار و بورس، این کالا در بورس عرضه نشد. به گفته معامله‌گران تنها راه حل به تعادل رسیدن بازار کربنات سدیم سبک و سنگین افزایش تناژ عرضه‌ها بدون وقفه است.

علاوه بر این استایرن منومر پتروشیمی شیراز هم در این هفته عرضه نشد. برخی از معامله‌گران می‌گویند: با توجه به اینکه جوش شیرین تنها در پتروشیمی شیراز تولید می‌شود، کاهش تولیدات این کالا می‌تواند به مرور زمان بر بازار جوش‌شیرین تاثیر گذار باشد.

از سوی دیگر در این روز با وجود عدم عرضه گوگرد طی سه هفته اخیر تقاضای اندکی برای این کالا ثبت شد، به طوری که تناژ بالایی از این کالا وارد زمان مچینگ شد. گفته می‌شود عدم افزایش قیمت گوگرد سرخس از دلایل عمده افت تقاضا برای این کالا بوده؛ چرا که هنوز این شرکت نرخ‌‌های جدید شرکت پالایش و پخش را اعمال نکرده است. به گفته معامله‌گران با وجود کیفیت خوب محصولات سرخس و همچنین تولیدات بالای این شرکت بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند، این کالا را خریداری کنند.

برخی از آگاهان بازار می‌گویند: احتمالا به شرکت سرخس گوگرد در روزهای آتی نامه‌ای ارسال خواهد شد تا آنها هم قیمت کالای خود را با نرخ‌های جدید عرضه کنند. در همین حال عرضه سودکاستیک هم در آخرین روز مبادلاتی هفته گذشته با تقاضای زیادی روبه‌رو نشد. به طوری که بخشی از این کالا با نرخ پایه ۳۲۲ تومان خریداری شد. به گفته معامله‌گران افزایش عرضه سودکاستیک متاثر از ممنوعیت صادرات این کالا، سبب شد تا تفاوت قیمت این کالا در بازار و بورس به حداقل رسیده و در نتیجه میزان تقاضا برای خرید سودکاستیک کاهش یابد.

از سوی دیگر همچنان خریداران منومر وینیل استات از عرضه‌های کم این کالا در بورس معترض هستند، این در حالی است که هفته گذشته هم منومر وینیل استات با سقف قیمت خریداری شد. برخی از معامله‌گران می‌گویند: پتروشیمی شازند با توجه به تولیدات پایین این کالا قادر به پاسخگویی بازار داخل نیست، از این رو همواره تقاضا برای خرید این کالا بالا است.

ممنوعیت صادرات ادامه دار می‌شود؟

البته بیشتر آگاهان بازار به احتمال افزایش رکود در بازار اشاره می‌کنند و می‌گویند: اگر ممنوعیت صادرات ادامه‌دار شود و همچنین عرضه‌ها به همین میزان افزایش داشته باشد، باید در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها باشیم. در همین حال برخی از معامله‌گران هم می‌گویند: عدم مشخص بودن نتایج مذاکرات و همچنین تردید در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بازار پتروشیمی را در انتظار باقی گذاشته است، این در حالی است که در حوزه محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نرخ‌های محصولات و خوراک با ارز مبادله‌ای جایگزین شده‌اند و حال باید دید که مجتمع‌هایی که کالاهای خود را با نرخ ارز مبادله‌ای به فروش می‌رسانند و با ارز مبادله‌ای هم خوراک خود را تهیه می‌کنند قادر به بازگشت سرمایه‌هایشان براساس برنامه‌ریزی قبلی هستند یا نه؟

نخستین عرضه مجتمع پتروشیمی خط لوله اتیلن غرب در بورس کالا

شرکت پلیمر کرمانشاه پس از ۱۵ روز محصولاتش را که در بورس کالای ایران پذیرش شده در هفته آینده اولین عرضه رسمی خود را انجام خواهد داد. به گزارش فارس، ۱۲ دی ماه سال جاری رییس‌جمهور به همراه وزیر نفت، شرکت پلیمر کرمانشاه را در مراسمی به طور رسمی افتتاح کردند.

بر همین اساس، پس از گذشت ۱۵ روز محصولات این شرکت در بورس کالای ایران پذیرش شده است و در هفته آینده نخستین عرضه رسمی خود را انجام خواهد داد. عملیات اجرایی طرح شرکت پلیمر کرمانشاه در راستای اهداف خط لوله اتیلن غرب جهت توسعه تولید پتروشیمیایی در کشور، ایجاد اشتغال، توسعه صادرات، ایجاد ارزش افزوده از مواد خام نفتی و گازی و همچنین بهره‌گیری از فناوری‌های نو در صنعت پتروشیمی کشور از آذر ماه سال ۱۳۸۴ آغاز شده است.

همچنین خوراک این مجتمع از طریق همین خط لوله و توسط پتروشیمی کاویان تامین می‌شود.

بر اساس این گزارش، طبق اعلام کارگزاری بهمن به عنوان مشاور پذیرش محصولات این شرکت در بورس کالای ایران، «شرکت بازرگان کالای باختر» به عنوان تامین‌کننده مواد و نیز فروش محصولات مجتمع‌های تولیدی زیرمجموعه پتروشیمی باختر، فروشنده محصولات پلیمر کرمانشاه در بورس کالای ایران خواهد بود و تمامی مراحل پذیرش آن در بورس به پایان رسیده است.

این شرکت در نظر دارد، طی هفته آینده اولین محموله پلی اتیلن سنگین خود به نام HC۷۲۶۰ را در بورس کالا عرضه کند که گویا این گرید مشابه گرید پلی‌اتیلن سنگین تولیدی سایر پتروشیمی‌ها است که اصطلاحا I۳ نامیده می‌شود.