گروه بورس کالا - سحر نمایشی: روز گذشته همزمان با کاهش قیمت دیگر محصولات کالایی قیمت مس در بورس کالا نسبت به معاملات یکشنبه هفته قبل بیش از ۱۶۰ تومان کاهش یافت که دلیل آن افت قیمت مس در بورس لندن و روند نزولی ارز بود.

بر اساس این گزارش در این روز مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۲۲ هزار و ۳۱۶ تومان برای هر کیلو معامله شد که نسبت به هفته گذشته ۱۶۶ تومان افت داشت. این کاهش نرخ در حالی اتفاق افتاد که حجم عرضه افزایش داشت به طوری که کل عرضه برای این محصول یک هزار و ۶۴۰ تن بود که نسبت به هفته گذشته ۴۴۰ تن رشد داشته است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با ۱۶۶ تومان کاهش نسبت به هفته قبل با قیمت ۲۲ هزار و ۸۵۷ تومان در هر کیلو معامله شد. کل عرضه برای این محصول ۹۴۰ تن بوده که نسبت به یکشنبه هفته گذشته رشد ۴۴۰ تنی را تجربه کرده است.

مفتول مس شرکت دنیای مس نیز در این روز با قیمت ۲۲ هزار و ۸۹۴ تومان در هر کیلو عرضه شد که کاهش ۱۶۶ تومانی را نسبت به معامله قبلی نشان می‌دهد. کل عرضه برای این محصول ۲۶۰ تن بوده که نسبت به عرضه قبلی آن تغییری نداشته است.

به گفته کارشناسان دلیل این افت، تنها کاهش ۶۹ دلاری میانگین نرخ این فلز در بورس لندن بوده است و از آنجا که فرمول مس از بورس لندن به شانگهای تغییر کرده، بورس شانگهای همسو با بورس لندن در حال کاهش قیمت است البته ناگفته نماند که کاهش اندک ارز نیز تاثیر بسزایی در نزول قیمت‌ها داشته است.

اما در مقابل، افت قیمت در بورس سبب شد تقاضا برای این فلز نسبت به یکشنبه گذشته رشد بیشتری را تجربه کند و در بازار آزاد رشد تقاضا قیمت این فلز را به ۲۴ هزار تومان در هر کیلو افزایش داد.

البته به گفته یکی از فعالان بازار با اینکه خرید و فروش نسبت به روز گذشته اندکی بهبود یافته، اما فروشندگان همچنان به امید افزایش مجددا قیمت‌ها هستند و از فروش کالاهای خود خودداری می‌کنند.

از طرفی برخی فروشندگان عمده نیز با توجه به شرایط بد بازار به خرده‌فروشی روی آوردند و معتقدند این روزها بازار غیر قابل پیش‌بینی است. برخلاف مس، معاملات سایر فلزات پایه در بازار آزاد تقریبا با ثبات قیمت همراه بود به طوری که قیمت فلزاتی همچون آلومینیوم، قلع، سرب و روی روز آرامی را پشت سر گذاشتند و تنها نیکل نوسان داشت و با افت قیمت همراه شد.

به گفته یکی از فعالان بازار آلومینیوم، معاملات این فلز بر خلاف سایر فلزات، گرم‌تر و امیدوارانه‌تر است که با توجه به ثبات قیمت‌های این فلز در این مدت و متعادل بودن عرضه و تقاضا، رونق در این بازار منطقی به نظر می‌رسد. روز گذشته در مجموع در معاملات بورس کالا، ۹۵۰ تن انواع مس، ۱۱ هزار و ۲۲۰ تن انواع آلومینیوم، ۲۰۰ تن شمش روی مورد معامله قرار گرفت. که حجم معاملات گروه مس و آلومینیوم نسبت به مدت مشابه هفته قبل به ترتیب ۴۴۶ و ۲۹۸ درصد افزایش داشت. همچنین ارزش معاملات محصولات آلومینیومی نیز ۳۰۱ درصد افزایش یافت.