گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بازار فولاد همانند بسیاری از بازارهای کالایی و سرمایه‌ای دیگر، تاثیرپذیری شدیدی را در ماه‌های اخیر از بازار ارز داشت و همچنان بسیاری از معامله‌گران گوش به زنگ نوسان قیمت دلار هستند اما دیروز علاوه بر نوسان‌های ارزی، بازار سکه و طلا هم بر نوع عملکرد معامله‌گران فولاد اثر گذاشت، به طوری که از ساعات ابتدایی صبح و به دنبال انتشار خبر مربوط به تعیین قیمت طلا بر اساس ارز مبادله‌ای، همان طور که قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نزولی شد، قیمت انواع آهن آلات و شمش فولاد نیز با کاهش قیمت از سوی فروشنده‌ها روبه‌رو شد. علت این امر عقب‌نشینی خریداران در بازار بود به طوری که بر اساس اظهارات تجار که مدعی بودند روز بدون مشتری را پشت سر گذاشته‌اند، خریداری در بازار حضور نداشت و پیشنهادهای فروش محموله‌های فولادی به دلیل نبود خریدار، از بنگاهداران متعددی به بازار گزارش می‌شد و یک کالای موجود در انبار یا بنادر از چند بنگاه اعلام قیمت می‌شد.

به گفته معامله‌گران در صورت کاهش قیمت سکه و طلا، امکان دارد بخشی از نقدینگی‌ها به خصوص از بخش حقوقی به سمت این بازارها کشیده شود، در نتیجه امکان اینکه بازار مسکن و مصالح ساختمانی با کاهش سرمایه‌گذاری روبه‌رو شود زیاد است، البته در این میان یکی از معامله‌گران بازار معتقد است تاثیرگذاری بازار طلا بر بازار فولاد فقط جنبه روانی داشته و این موضوع همان قدر در بازار فولاد تاثیرگذار است که در بازارهای کالایی دیگر و اصولا نمی‌توان این تحلیل‌ها را در بازار قبول کرد. البته اگر چه بازار سکه و طلا روند نزولی خود را از ظهر متوقف کرد، اما قیمت فولاد برنگشت و در همان سطوحی که کاهش قیمت را ثبت کرده بود باقی ماند به طوری که میلگرد دولتی در بازار و در انبارها با نرخ ۱۷۴۵ تومان پیشنهاد می‌شد.

در همین حال یکی دیگر از دلایل محدود بودن معاملات بازار آهن این است که در حال حاضر برخی از فروشنده‌ها به دلیل داشتن کالاهای باضرر در انبار، فعالیت زیادی در بازار ندارند و فعلا ترجیح می‌دهند وارد معامله نشوند. با توجه به سکوت حاکم بر بازار، محموله‌های محدودی که در بنادر معامله شدند هم با قیمت‌های پایین‌تری در مقایسه با روز قبل ثبت شدند به طوری که شمش ۱۵۰ در بنادر جنوبی ۱۵۰۰ تومان تا ۱۵۲۰ تومان و در بنادر شمالی۱۵۶۰ تومان معامله شد و ورق ۲ هم در بنادر شمالی ۲۰۲۰ تومان فروش رفت. به گفته برخی تجار با وجود کاهش قیمت‌ها هم در بازار مقاطع و هم در بازار شمش، دیروز برخی محموله‌ها در زمان خرید از سوی فروشنده با نرخ‌های بالاتری پیشنهاد می‌شد و در زمان معامله عملا فروشنده‌ها کالای گران‌تری را نسبت به نرخ‌های اعلامی بنگاه‌ها می‌فروختند. در همین حال نظر معامله‌گران این است که در حال حاضر قیمت‌ها در کف قرار دارد و در حدود ۵۰ درصد رشدی که هفته گذشته در قیمت‌ها ثبت شد با کاهش نرخ‌ها در این هفته جبران شده است، اما به نظر می‌رسد خریداران هنوز برای ورود به بازار مجاب نشده‌اند. به گفته معامله‌گران پس از آنکه فروشنده‌ها قیمت شمش را از ۱۵۵۰ به ۱۷۰۰ تومان رساندند و میلگرد هم از ۱۷۶۰ به ۱۸۲۰ تومان رشد کرد بازار به یکباره عقب‌نشینی کرد، اما این هفته این رشد قیمت دوباره تعدیل شد و حتی در مورد میلگرد کاهش قیمت، میانگین نرخ بازار را پایین‌تر از میانگین هفته قبل ثبت کرد. در همین حال معاملات رینگ فولاد بورس هم به فروش ۵۰۰ تن تیرآهن جهان فولاد غرب با قیمت ۱۶۸۰ تومان و ۸۵ هزار تن تختال c خوزستان با قیمت ۱۲۵۰ تومان محدود شد. کاهش قیمت‌ها در حالی در بازار ایران ادامه دارد که از سوی دیگر برخی از معامله‌گران با توجه به عدم فروش بازار اوکراین در منطقه به دلیل سرد شدن دما و محدود شدن حمل و نقل و همچنین آغاز سال جدید میلادی که با رشد هزینه‌ها در بازارهای اروپایی و آمریکا همراه است انتظار بالا رفتن قیمت تمام شده فولاد را در بازارهای جهانی دارند و پیش‌بینی می‌کنند بالا رفتن قیمت‌ها اثری بر بازار فولاد ایران هم داشته باشد، اما این موضوع بیش از آنکه موضوعی مثبت برای بازار ایران تلقی شود بیشتر باعث نگرانی واردکننده‌ها خواهد شد؛ چراکه هزینه‌های واردات زیاد شده و این موضوع می‌تواند وجه مورد نیاز برای معامله کردن در بازار وارداتی را برای تجار بالا ببرد که نتیجه آن کاهش انگیزه واردات است، ضمن اینکه گفته می‌شود هنوز هم بخشی از کالاهای وارد شده با ضرر، در انبارها موجود است و یکی از دلایل محدود بودن معاملات بازار عدم حضور این فروشنده‌ها در بازار است که ترجیح می‌دهند زمان بهبود معاملات و رسیدن قیمت‌ها به مرحله‌ای که ضرر کمتری را متحمل شوند از فروش کالا به بازار خودداری کنند.