سرما به بازار فولاد سرایت کرد

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: همزمان با اوج گیری فصل بارش‌های فصلی و کندی فرآیند حمل و نقل بین شهری، عرضه‌های بورس با تقاضای بسیار سردی روبه‌رو شد و فقط دو سبد ذوب آهن اصفهان مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب سردی فصلی به بازار آهن نیز سرایت کرد. بازار آزاد هم روز آرامی را سپری کرد و به دلیل نبود تقاضای زیاد در بازار کشف قیمت دچار اختلال شد و بازار قیمت مشخصی را تا ساعات میانی روز اعلام نمی‌کرد. در همین حال معامله محصولات ذوب آهن در بورس هم بدون بازارسازی تجار در بازار تهران و اصفهان همراه بود و پس از اتمام معاملات بورس هم تقاضاهای محدودی که در بازار وجود داشت به طور کلی جمع شد.

در همین حال شایعاتی نیز در خصوص احتمال کاهش قیمت شمش وجود داشت که به همراه افت میانگین قیمت ارز در بازار، تعلل خریداران را بیشتر کرد. به گفته کارشناسان این روزها بازار فولاد دوران رکود و سردی را می‌گذراند و پیشنهادهای محدود خریدی که در بازار وجود دارد بیشتر با آدرس انبار است که نشان می‌دهد میزان مصرف به شدت در حال کاهش است و حتی خریدهای شخصی هم محدود شده است.

در حال حاضر نقدینگی بازار به پایین‌ترین حد رسیده و معامله‌گران و نوسان گیران هم فعلا ترجیح می‌دهند وارد بازار نشود در این میان تنها کالاهای پر طرفدار و پر فروش بازار با تقاضای خوبی مواجه شده‌اند.

بر این اساس دیروز تیرآهن طول کوتاه ۱۸ ذوب آهن اصفهان با قیمت ۱۳۰۰ تومان ۲ هزارو ۶۴۰ تن، معامله شد. سبد میلگرد و تیرآهن این شرکت با قیمت ۱۵۰۰ تومان عرضه شد که یک هزارو ۳۲۰ تن در زمان اصلی و یک هزارو ۳۲۰ تن دیگر هم در زمان مچینگ مبادله شد.

در این روز میلگرد کلاف نطنز، سبد میلگرد ۱۸ تا ۲۲ نورد ایوان غرب، میلگرد ۱۶ تا ۲۵ فولاد آلیاژی ایران، میلگرد ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان، سبد میلگرد ۱۲ تا ۲۸ ذوب آهن اصفهان و تیرآهن ۱۴ جهان فولاد غرب بدون خریدار ماند. ضایعات نوردی فولاد آذربایجان هم با قیمت ۹۲۶ تومان یک هزار تن مبادله شد.

بیشتر معامله‌گران در انتظار تداوم این شرایط تا چند هفته آینده هستند اما موضوع و نگرانی اصلی بازار، بحث قیمت و نوسان آن نیست بلکه دلیل اصلی این نگرانی‌ها نبود خریدار و کم بودن حجم مبادلات بازار و رکود کلی آن است، چرا که در این شرایط حداقل تقاضاهای موجود در بازار توسط فولادسازان دولتی همچون ذوب آهن تامین می‌شود و دیگر فولادی‌ها به خصوص بخش خصوصی در حالی که از یک سو در گیرودار تامین مواد اولیه هستند با مشکل فروش هم مشکل مواجه می‌شوند.

در همین حال پیش‌بینی‌های متفاوتی در بازار وجود دارد و هر فردی در بازار با یک نگاه به شرایط آینده نگاه می‌کند و بازار به یک نظر مشترک در خصوص بازار نرسیده است.

ثبات بازار شمش

روز گذشته میانگین قیمت پیشنهادی برای شمش تغییرزیادی نداشت. از آنجا که از یک طرف فروشنده‌ها در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند و در طرف دیگر تقاضا هم ضعیف است، قیمت‌ها همچنان ثابت است.

در این میان به دلیل تقاضای پایین مقاطع، فولاد سازان هم خرید زیادی در بازار مواد اولیه ندارند در نتیجه حتی این انتظار در بین برخی از خریداران بورس به وجود آمده که احتمالا در صورت تداوم این شرایط فولاد خراسان اقدام به کاهش قیمت می‌کند اما هنوز خبری از این موضوع نیست و صحبت‌هایی که در این خصوص انجام می‌شود در حد حدس و گمان است.

بازار ورق و سردی معاملات

علاوه بر بازار مقاطع بازار انواع ورق هم طی یک هفته اخیر با رکود روبه‌رو و با آنکه واردات این کالا به شدت محدود شده است ولی روند قیمت‌ها نزولی بود. از آنجا که حجم واردات بسیار کاهش یافته قیمت محصول وارداتی نسبت به مبارکه هر کیلو تا ۱۰۰ تومان بالاتر است.

این در حالی است که کیفیت محصول وارداتی نسبت به مبارکه بسیار پایین‌تر است. مشکل اصلی ورق سرد پایین بودن تقاضا در بخش لوله و پروفیل و لوازم خانگی است. به همین دلیل با اینکه حجم کلی عرضه نزدیک به ۳۵ درصد در ماه آبان نسبت به مهرماه پایین آمده اما روند قیمت این کالا نزولی است. البته به نظر می‌رسد قیمت به کف خود رسیده است.

ورق گالوانیزه هم مثل ورق سرد روند نزولی داشت. مهم‌ترین دلیل آن محدودیت تقاضا است. مسکن مهر بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این کالا بوده که در شرایط فعلی تقاضای آن محدود شده است.

طی هفته گذشته ورق گرم (ضخامت ۲ میلیمتر رول و عرض یک متر) روز شنبه ۱۹۹۰ تومان روی تریلی عرضه می‌شد ولی از روز سه‌شنبه بازار افت کرد. پنج‌شنبه قیمت‌ها تا ۱۹۲۰ تومان هم پیشنهاد شد. ورق‌های مبارکه نوسان محدودی داشت ولی با تقاضای بسیار ضعیف روبه‌رو بود. ضخامت‌های ۵/۲ و ۳ میلیمتر به‌رغم بحران در بخش لوله و پروفیل با محدودیت عرضه روبه‌رو است ولی ضخامت‌های ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر از موجودی کافی در بازار برخوردار است.

ورق‌های اکسین یک هفته ملتهب را پشت سر گذاشت چرا که عرضه‌کنندگان ورق‌های اکسین سعی در فروش کالای خود داشتند و رقابت آنها باعث شد تا جو روانی بازار نسبت به این محصول منفی شود.