پیام بورس کالا به همایش فولاد

پاسخ‌هایی به گله‌های فولادی‌ها

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بی شک در سال‌های اخیر یکی از همراهان اصلی صنعت فولاد کشور، بورس کالای ایران بوده است که با وجود فراز و فرودهای متعدد، تلاش خود را برای تعامل هر چه بیشتر با این صنعت به کار بسته است.

اما واقعیت دیگری که وجود دارد خواسته‌ها و بعضا گله‌مندی‌هایی است که از دو سوی این جریان یعنی بورس کالا و فولادسازان مطرح می‌شود. از یک طرف، تولیدکنندگان انتظار تعدیل مقررات حضور در بورس را دارند و از سوی دیگر بورس نیز با توجه به حساسیت‌های موجود در روند قیمت گذاری فولاد، علاوه بر عرضه، انتظار هماهنگ شدن فولادسازان با جریان‌های منطقی و واقعی را نیز دارد.

طی یک سال اخیر و با بروز نوسانات قیمت ارز از یک سو و محدودیت‌های ایجاد شده در واردات محصولات فولادی از سوی دیگر، این دو سوی جریان یعنی، هم فولاد سازان و هم بورس کالا در حال‌گذار از شرایطی بوده‌اند که طی سال‌هایی که از راه‌اندازی بورس فلزات می‌گذرد یکی از دوران‌های خاص محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع و همزمان با برگزاری سومین همایش «چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران» که امروز از سوی روزنامه دنیای اقتصاد در مرکز همایش‌های صداو سیما آغاز می‌شود طی گفت‌وگویی با مهرزاد نامداری معاون عملیات و نظارت بورس کالای دنیای اقتصاد به بررسی زوایای این ارتباط و چشم انداز معاملات فولادی‌ها در بورس پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

***

بورس کالا در همایش‌های قبلی چشم انداز فولاد و معدن هم شرکت داشت، از نظر شما برآیند این گردهمایی برای بورس کالا به عنوان یکی از محل‌های جذب سرمایه برای صنایع از جمله صنعت فولاد چه بوده است؟

بهترین فایده‌ای که همایش دنیای اقتصاد برای بورس و دیگر شرکت‌کننده‌ها و به طور کلی صنعت دارد این است که همه دست اندرکاران فولاد را هم در بخش بازار و هم در بخش صنعت و هم در بخش بازار سرمایه پس از یک سال گرد هم آورده و شرایطی را فراهم می‌کند تا تمامی فعالان این سه حوزه در فضایی که به دور از قالب‌های جدی و بوروکراسی‌های مرسوم است، خود و یکدیگر را ارزیابی کنند.

ضمن اینکه هر یک از این بخش‌ها را وادار می‌کند برای سال آینده برنامه ریزی کنند به خصوص که دنیای اقتصاد در سال‌های اخیر به رسانه‌ای تبدیل شده که همه فعالان تولید فولاد و تجارت با آن ارتباط خوب و توام اعتماد زیادی دارند و واقعیت امر هم این است که این همایش از این لحاظ تفاوت چشمگیری با همایش‌های دیگر دارد.

به عملکرد یک ساله اشاره کردید. با توجه به محور همایش امسال که بر مباحث مربوط به نوسان قیمت ارز و تحریم‌ها تاکید زیادی دارد، بورس کالا این دوره گذار را چگونه در بخش فولاد می‌گذراند و آیا عملکرد بورس را مثبت می‌بینید؟

واقعیت امر این است که در سال ۹۱ و به خصوص در نیمه دوم سال، بورس کالا به تعامل بیشتری با وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت و تجارت رسید و می‌توان به جرات گفت که این تعامل خیلی بیشتر از سال‌های قبل بوده است. هدف اصلی از این تعامل کمک به صنعت و بازار است چرا که اگر واقع بینانه نگاه کنیم در ماه‌های اخیر تعادل عرضه و تقاضا تا حدودی به دلیل دشواری‌های واردات خصوصا فولاد‌خام دستخوش تغییراتی شد اما نتیجه‌ای که در این مدت همه دست اندرکاران به آن رسیدند این بود که با تمرکز مبادلات فولاد در بورس کالا، نوسان قیمت، عرضه و تقاضا به خوبی قابل رویت و مدیریت است. به بیانی دیگر با توجه به مشکلات ایجاد شده نیاز به مدیریت متمرکز احساس شد که به همین دلیل سازمان حمایت و وزارت صنعت به صورت جدی عزم خود را برای عرضه حداکثری جزم کردند.

در نتیجه تمام تلاش بر این بوده که با مدیریت عرضه و تقاضا تا حدودی این التهاب‌ها را کم کنیم.

اما در هر صورت طی این مدت با وجود پذیرش شرکت‌های فولادی در بورس کالا بسیاری از آنها با وجودی که امکان و مجوز عرضه دارند، اما هنوز هم علاقه‌ای به عرضه کالاهایشان در بورس ندارند.

زمانی که بورس فلزات از سال ۸۲ و بورس کالا از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کردند تعدد عرضه کنندگان و تداوم عرضه آنها همواره خواسته همه فعالان بازار بوده است و بورس کالا نیز اهتمام جدی در این زمینه داشته است و در سال‌های اخیر در جهت بهتر کردن این رابطه تلاش زیادی شده است. برای مثال در مورد معافیت مالیاتی که با تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار محقق شد، قدم بسیار مثبتی برداشته شده است.

موضوعی که وجود دارد بالا بودن ارقام ضمانتنامه برای عرضه کننده‌ها است آیا لازم است همه تولیدکننده‌ها در یک سطح این ضمانتنامه را ارائه کنند ؟

طبقه بندی میزان ضمانتنامه، نیاز به اعتبار سنجی مشتریان دارد، برای مثال بعضی از عرضه کننده‌ها با توجه به سابقه طولانی عرضه‌ای که در بورس داشته اند این انتظار را دارند که تداوم حضور و حسن سوابق آنها در مقوله ضمانت عرضه لحاظ شود. باتوجه به موارد فوق اقداماتی در خصوص سنجش اعتبار عرضه‌کنندگان در حال انجام است، اگرچه بسیار سخت و پیچیده است اما باعث می‌شود تا هر شرکتی براساس وضعیت مالی، وضعیت فنی و تولیدی و شرایط تکنولوژی، نحوه تحویل کالا، میزان رضایت مشتریان و در نهایت عرضه در بورس و تعاملی که در طول زمان با بورس و مشتریان دارند ارزیابی شوند. این نوع اعتبارسنجی بسیار پیچیده است و پارامترهای زیادی را در بر می‌گیرد، اما به فولادسازان این نوید را می‌دهیم که در هر صورت بورس عزم انجام این کار رادارد.

انتقاد دیگری که در مورد عملکرد بورس از سوی فولادسازان مطرح است نظارت و کنترل قیمتی است که بعضا اجازه ثبت قیمت بر اساس عرضه و تقاضا به شرکت‌ها داده نمی‌شود. بورس چه پاسخی برای این انتقاد دارد؟

کشف قیمت واقعی در صورتی محقق می‌شود که مدیریت عرضه و تقاضا به درستی انجام شده باشد و تلاش ما همیشه در این راستا بوده است. البته عرضه‌کنندگان فولادی نیز در این راه باافزایش میزان عرضه‌های خود در بورس کالا و کمک به تعادل بیشتر عرضه و تقاضا، تعامل لازم را دارند.