گروه بورس کالا- کتایون دارابی: هفته گذشته در شرایطی بازار محصولات پلیمری در آرامش به سر برد که میزان خریدها از رینگ پتروشیمی هم به واسطه نزدیکی به پایان ماه و کاهش سهمیه‌های خرید افت را نشان می‌داد. البته مبادلات در روز چهارشنبه با آرامش بیشتری متاثر از افت قیمت دلار در بازار ارز پی گرفته شد و تاجران با وجود تردیدها از ادامه دار شدن افت یا رشد قیمت دلار ترجیح دادند پیشنهادهای فروش کالای خود را افزایش دهند. با این حال برخی از کالاها در بازار داخل با کمبود همراه شده و اندکی رشد قیمت داشتند که چشمگیر نبود.

از سوی دیگر بازارهای جهانی هم در ماه ژانویه که با افزایش تحرک و رشد قیمت‌ها روبه‌رو شده بود، با گذر از سرما به ثبات بیشتری رسیده است، از این رو انتظار نمی رود بازار داخل هم با تغییرات محسوس و عمده‌ای در روزهای آتی همراه شود، البته بازار محصولات پتروشیمی بیش از هر چیزی به بازار ارز و قیمت‌های پایه در رینگ پتروشیمی وابسته است و از این رو بیشتر معامله‌گران نیم نگاهی به مبادلات بورس کالا و بازار ارز دارند.

حال آنکه عده‌ای از معامله‌گران هم به عدم کشش در بازار داخل اشاره می‌کنند و می‌گویند: میزان مصرف کارخانه داران به شدت کاهش یافته و از این رو با ورود و خروج نوسان‌گیران به بازار، افت و خیزها شدت می‌گیرد، اما هنگامی که ارز به ثبات می‌رسد یا روندی نزولی می‌یابد آرامش به بازار برمی‌گردد.

البته هفته گذشته با وجود اینکه قیمت‌های پایه تغییری نداشتند، اما معامله‌گران باز هم برای خرید گریدهای متفاوت پلی‌اتیلن سبک رقابت کرده و گرید ۰۰۷۵ و ۰۲۰ را با سقف قیمت خریداری کردند. تفاوت قیمت این کالاها در بورس و بازار هنوز دلیل عمده رقابت کارگزاران برای خرید آنها به شمار می‌رود. این در حالی است که اختلاف قیمت گریدهای متفاوت پلی‌اتیلن سبک در بازار و بورس ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان است، اما همچنان بیشترین تفاوت قیمت در بورس و بازار متعلق به پلی‌اتیلن سبک ۲۰۹ با رقمی معادل ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان است.

با این حال بیشتر معامله‌گران از پیش‌بینی بازار پتروشیمی خودداری می‌کنند و آینده بازار را به موارد زیادی از جمله بازار ارز، میزان عرضه‌های بورس کالا در ماه اسفند، قیمت‌های پایه و روند بازارهای جهانی مرتبط می‌دانند.

در همین حال نتایج مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ هم از موضوعاتی است که بیشتر معامله‌گران به آن اشاره کرده و معتقدند؛ تردیدها در خصوص نتایج این مذاکرات همچنان وجود دارد و از این رو اعلام کامل نتایج می‌تواند بر روند بازار تاثیر‌گذار باشد. با این حال عده‌ای از معامله‌گران هم با وجود عدم دستکاری نرخ‌های پایه در رینگ پتروشیمی طی یکی دو هفته اخیر انتظار ندارند که بازار پتروشیمی در هفته جاری تغییر عمده‌ای داشته باشد و از این رو در انتظار روزهای آرامی هستند.