نارضایتی خریداران از قیمت فولاد دولتی در بورس

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: دیروز مهم‌ترین اتفاق تالار بورس کالا در بخش رینگ فلزی، فروش ۱۱۰هزار تن از یکی از سبدهای میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن بود که در جریان رقابت خریداران قیمت آن از ۵۹۰ تومان به ۶۰۳تومان رشد کرد. این معامله به همراه تثبیت نرخ دیگر محصولات این شرکت در بورس در حالی اتفاق افتاد که به دلیل عدم بهبود تقاضا در بازار و به واسطه انتشار خبر عرضه اولین سری از املاک تحت اختیار دولت در بازار مسکن موسوم به «عرضه‌بزرگ»، دیگر کالاهای ارائه شده در بورس از جمله فولاد آذربایجان و محصولات وارداتی به جز میلگرد چینی موفقیتی در بورس نداشتند. به عقیده فعالان بازار اجرای این طرح قطعا تاثیر زیادی بر بازار می‌گذارد و احتمال کاهش تقاضای آهن‌آلات ساختمانی را به دنبال خواهد داشت.با توجه به این امر، برخی فعالان بورس روز گذشته خرید عمده ۱۱۰هزار تنی محصولات ذوب‌آهن را ناشی از دو امر می‌دانستند. این افراد با اشاره به قیمت این کالا و سودده نبودن خرید آن در شرایط فعلی معتقدند این خرید ناشی از وجود اطلاعات پنهانی در میان تجاری است که از فعل و انفعالات آینده بازار اطلاع دارند یا اینکه احتمال تغییر نرخ تعرفه واردات را قوی ارزیابی کرده و به همین دلیل وارد رینگ شدند و قیمت کالا را در رقابت بالا بردند.عامل دیگری که به نظر فعالان بازار باعث شد تا در شرایط رکود بازار قیمت سبد میلگرد ۳۲ تا ۸-A۳ و تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ ذوب‌آهن در بورس رشد کند، تلاش برخی تجار برای بهبود جو روانی بازار است. به گفته یکی از فعالان بورس طی چند ماه اخیر، معاملات بورس بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته‌است. از این رو برخی خریداران با گرم کردن معاملات رینگ سعی در بهبود شرایط و جو روانی بازار می‌کنند.یکی دیگر از فعالان بورس نیز با اشاره به زمزمه‌هایی که اخیرا در بازار درخصوص افزایش نرخ تعرفه واردات مطرح شده است، گفت: در حالی که بازار در حال حاضر تحت تاثیر محصولات وارداتی است به‌رغم اینکه می‌داند افزایش نرخ تعرفه تاثیر چندانی بر قیمت‌ها ندارد، اما در انتظار تصمیم‌گیری کمیسیون ماده یک در این خصوص است. در این شرایط خریدهای عمده‌ای که توسط تجار انجام می‌شود، این شبهه را در دیگر فعالان به وجود می‌آورد که احتمالا زمزمه‌های مربوط به افزایش تعرفه صحت دارد.وی راه‌حل رفع این فضا را اعلام رسمی و هرچه سریع‌تر مسوولان در این خصوص دانست و گفت: این امر به سردرگمی بازار و خریداران پایان می‌دهد.

تفاوت نرخ محصولات دولتی و کالاهای وارداتی

دیروز علاوه بر فولاد آذربایجان که قیمت سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-۳ A خود را از ۴۹۵به۴۹۰تومان کاهش داد، از میان محصولات وارداتی سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۰-۳ A چین(وارد شده توسط شرکت بازرگانی دولتی) نیز از ۴۶۵به ۴۵۸ تومان کاهش یافت.

دیگر محصولات وارداتی از جمله میلگرد ترکیه و روسیه نیز به ترتیب با نرخ ۴۶۰ و ۴۹۰ پیشنهاد شدند. این ارقام فاصله معنی‌داری با نرخ محصولات داخلی به خصوص خریدهای عمده دولتی در بورس دارد.از این رو به عقیده اغلب فعالان بازار با توجه به پایین بودن نرخ محصولات وارداتی و از آنجایی که تجار سعی دارند به هر ترتیبی که شده این کالاها را که اغلب کالاهای برگشتی از امارات است، در بازار ایران به فروش برسانند، تولیدکنندگان داخلی باید در نرخ‌های خود تجدیدنظر کنند. یکی از فعالان بورس با تاکید بر اینکه بازار در حال حاضر کشش خرید میلگرد با نرخ‌های ۵۳۰ به بالا را ندارد، خاطرنشان کرد: در حالی که نرخ محصولات در بازار آزاد پایین‌تر از بورس است و دولت اصرار زیادی به پایین ماندن قیمت‌ها دارد، شاهدیم که خریدهای عمده دولتی با نرخ‌هایی بالاتر از میانگین بازار انجام می‌شود.به گفته وی در شرایطی که اهرمی برای رقابت کالاهای داخلی با وارداتی‌ها وجود ندارد، کاهش قیمت تنها امکان موجود برای شرکت‌ها در مقابله با این وضعیت است.

یکی از کارگزاران بورس معتقد است، کاهش به موقع قیمت‌ها با توجه به مرغوب‌تر بودن کالاهای داخلی، خریداران بیشتری را وارد رینگ می‌کند.اما از سوی دیگر با توجه به طرح دولت در عرضه املاک دولتی امکان کاهش تقاضا در بازار و رکود در ساخت وجود دارد که این امر نیز به عقیده فعالان بازار در هفته‌ها و ماه‌های آینده تاثیر به سزایی در حرکت بازار فولاد کشور خواهد گذاشت.

وارداتی‌هایی که کاهش نرخ ندادند

دیروز در میان کالاهای وارداتی تیرآهن ۱۴و ۱۶ عربستان، با نرخ ۶۲۰ تومان عرضه شد و به‌رغم این که با نرخ ۵۲۰تومان، خریدار برای آن وجود داشت عرضه‌کننده حاضر به کاهش قیمت نشد. سبد میلگرد ۲۰ تا ۱۰ A۳- روسیه (Chely Binsk) هم با نرخ ۴۹۰ عرضه شد که عرضه کننده این کالا هم به‌رغم این که خریداران با قیمت ۴۲۰تومان موافق بودند، کاهش قیمت نداد.سبد میلگرد ۲۵ تا A۳ -۱۰

اکینسلردمیر ترکیه هم با قیمت ۴۰۰تومان خریدار داشت، اما عرضه کننده این کالا نیز نرخ پیشنهادی خود را از ۴۶۰تومان پایین‌تر نیاورد و این کالا هم فروش نرفت. به نظر می‌رسد عرضه‌کنندگان این کالاها نیز در انتظار انتشار اخبار جدیدتر در بازار و تغییراتی در بازار هستند.دیروز از میان کالاهای وارداتی سبد میلگرد چین (۳۲ تا A۳ -۱۰) با نرخ ۴۵۸تومان، ۴۴۰ تن فروش رفت.سبد تیرآهن و میلگرد طول کوتاه ذوب آهن ۴۴۵تومان ۹هزار و ۳۰ تن، سبد تیرآهن ۱۶ تا ۲۷ و ناودانی ۱۶ این شرکت، ۷۲۰تومان ۱۹۲۰ تن، سبد میلگرد ۳۲ و A۳- ۲۵ و ۲۵و۲۰ -A۲ آن نیز ۵۳۰تومان ۷۲۰ تن معامله شد. از دیگر کالاهای فروش رفته ذوب آهن سبد میلگرد ۳۲تا A۳ -۸ و تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ بود که در بالاترین نرخ ۶۰۳تومان ۱۱۰هزار تن معامله شد. سبد میلگرد ۳۲ تا A۱ -۱۶ نیز با نرخ ۶۵۰تومان ۲هزار تن فروش رفت.دیروز میگرد A۳ -۳۲ و سبد میلگرد ۲۵تا A۳- ۱۴ فولاد آذربایجان با نرخ ۴۹۰تومان عرضه شد که هیچ یک فروش نرفتند.