موجودی محصولات فولادی در  انبارها بالا است

گروه بورس کالا- قیمت بیلت در هفته اخیر در مقایسه با چند هفته گذشته، در اغلب بازارهای عمده جهانی تا حدودی تثبیت شد، هر چند قیمت‌های پیشنهادی همچنان دارای روند افزایشی بوده است. به گزارش متال بولتن پس از تغییرات قابل توجه قیمت بیلت در چند هفته گذشته به دنبال رشد تقاضا، به نظر می‌رسد که در حال حاضر، تقاضای خرید بیلت کشورهای مختلف تا حدودی کند شده البته این روند تقاضا از ابتدا در ایران اصلا شکل نگرفت و با توجه به موجودی بالای انبار‌ها در ایران رشد قیمت نفت و حرکت بازارهای جهانی برای افزایش قیمت در ایران تاثیری نداشته باشد.

آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، بازار بیلت در این کشور همانند هفته‌های قبل قوی نمی‌باشد، ولی با وجود کند شدن تقاضا در بازار، تغییرات قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه آن تا حدودی تثبت گردیده است. در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در بازار داخلی این کشور در سطح هفته قبل‌، ۴۳۰-۴۲۰‌دلار/تن، تحویل درب کارخانه، بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، بوده است که در مقایسه با هفته قبل تغییر قابل توجهی نداشته است.

در بخش صادرات نیز قیمت معاملاتی بیلت در مقایسه با هفته گذشته تغییری نداشته است و در سطح ۴۱۰-۴۰۰‌دلار/تن، فوب تثبیت شده است. به دنبال ضعیف شدن تقاضای خرید میلگرد توسط کشورهای خاورمیانه، طی ۱۰ روز گذشته تقاضای خرید مصری‌ها نیز کاهش یافته است. به همین دلیل تقاضای کارخانجات تولید فولاد ترکیه برای خرید بیلت از کشورهای CIS نیز با افت همراه شده است، با وجود کاهش تقاضای ترک‌ها برای واردات شمش فولادی از کشورهای CIS‌، قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان این کشور در سطح هفته قبل ۳۹۰-۳۸۰‌دلار/تن، سی اف آر ترکیه، باقی مانده است، لکن علاقه‌ای به خرید در این سطح از قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود.

در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهایCIS‌ا،۳۷۰-‌د۳۶۰ دلار/تن، فوب گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل تغییری نداشته است. آخرین قیمت پیشنهادی بیلت توسط تولیدکنندگان کشورهای CISا،۳۹۰‌-۳۸۰ دلار/تندلار/تن، فوب دریای سیاه اعلام شده است.

در بازار شنیده می‌شود که تولیدکنندگان بیلت CIS همچنان قیمت ۴۲۰ -۴۱۰‌دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی را برای صادرات به ایران پیشنهاد می‌کنند و عرضه کنندگان در حالی روی قیمت بالای پیشنهادی اصرار می‌ورزند که افزایش تقاضا برای بیلت در بازار ایران ملاحظه نمی شود و حتی کسادی بازار بیشتر انتظار کاهش قیمت‌ها را موجب شده است. بنابراین در خصوص موفقیت کشورهای CIS برای جلب مشتری در این سطح از قیمت‌ها، شک و تردید جدی وجود دارد. علاوه بر کسادی بازار و ضعف تقاضا، موجودی بالای بیلت در انبارها و بنادر عامل دیگری است که مانع از پیشنهاد قیمت‌های بالاتر برای فروش بیلت می‌شود. هر چند باید اشاره کرد که با توجه به افزایش اخیر قیمت نفت و بالا رفتن هزینه تولید، ممکن است افزایش قیمت بیلت تا حدودی قابل توجیه به نظر برسد. اضافه می‌کند، تجار در حال حاضر بیلت وارداتی از CIS را به قیمت ۴۰۰-۳۹۰‌دلار/تن پیشنهاد می‌کنند، هر چند گفته می‌شود که خریداران حاضر به پرداخت بیش از ۳۹۰‌دلار/تن نیست.

قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به کشورهای منطقه خلیج فارس از۳۹۰-۳۸۰‌دلار/تن، سی اف آر بنادر خلیج فارس در هفته گذشته به ۴۲۰-۴۱۰‌دلار/تن، سی اف آر در هفته مورد بررسی افزایش یافت. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین برای گرید ۲۰mnsiا‌،۳۱۳۳ یوآن/تن (۴۵۹‌دلار/تن) و برای بیلت با کیفیت Q۲۳۵ و Q۱۹۵، ی۳۰۲۳ یوآن/تن (۴۴۳‌دلار/تن) اعلام شده است که بیانگر افزایش قیمت بیلت در حدود ۳ تا ۹‌دلار/تن در هفته مورد بررسی است. آخرین قیمت بیلت صادراتی چین نیز ۶۲۰-۶۱۰‌دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته قبل رشد داشته است. لازم به ذکر است که با توجه بالا بودن قیمت‌های پیشنهادی چینی‌ها برای صادرات بیلت، امکان رقابت با قیمت‌های پیشنهادی کشورهای CIS و ترکیه وجود ندارد. در تایوان، آخرین قیمت بیلت صاراتی این کشور، ۴۳۰‌دلار/تن، فوب اعلام شده است.

تثبیت نرخ اسلب

گزارشات موجود نشان می‌دهد، قیمت اسلب در بازارهای جهانی از روند تقریبا باثباتی برخوردار می‌باشد و آخرین پیشنهاد قیمت اسلب صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی ۳۲۰-۳۰۰‌دلار/تن، فوب اعلام گردیده است. همچنین گزارش می‌گردد که اوکراین برای صادرات اسلب به ترکیه، قیمت ۳۰۰‌دلار/تن، فوب را پیشنهاد می‌نماید.

منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا