ایسنا- هنوز از کارگروهی که باید به صورت مشترک از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت نفت و وزارت امور خارجه برای بررسی تشکیل فاز دوم بورس نفت تشکیل می‌شد، اطلاعی در دست نیست، اما به دلیل نوپا بودن این بورس، عمده مشکلات آن به چشم می‌آید و به مرور زمان این مسائل حل خواهد شد.

سید محمد حسینی بهشتیان، مدیر کارگزاری بانک صنعت و معدن، اظهار کرد: در پروژه راه‌اندازی بورس نفت ایران تصمیم بر تاسیس آن در دو فاز بود که در ابتدا مواد پایین دستی نفت مثل نفت کوره و محصولات جامد و مایع پتروشیمی مثل پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و اسید سولفوریک در آن عرضه شده و در فاز بعدی نفت خام قابلیت عرضه پیدا خواهد کرد.

وی درباره تنوع محصولات این رینگ از بورس کالا گفت: با توجه به اینکه روند ورود محصولات پتروشیمی از طریق بورس کالا سرعت گرفت و هر هفته محصول جدیدی پذیرش می‌شود، پتروشیمی‌ها و شرکت بازرگانی پتروشیمی اعلام کرده‌اند که تا پایان سال جاری تمام محصولات را وارد بورس می‌کنند.

او با اشاره به اینکه قیمت این محصولات در بورس کالا که براساس ۹۵‌درصد قیمت فوب خلیج فارس است، افزود: از مزایای بورس، تعیین قیمت واقعی کالاهاست و در مورد محصولات پتروشیمی با آزاد شدن قیمت‌ها، مشکلاتی از سوی دلالان این حوزه در بورس ایجاد شده است.

بهشتیان گفت: ارزش معاملات از بهمن ماه ۸۶ که آغاز معامله فرآورده‌های پتروشیمی در بورس نفت بود، تاکنون حدود ۵/۱ میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال از مرز دو میلیارد دلار نیز عبور کند.

او خاطرنشان کرد: محصولات پتروشیمی به دلیل آنکه از فرآورده‌های پایین دستی هستند، مشتریان زیادی دارد و همین تقاضای زیاد، شرکت‌ بازرگانی پتروشیمی را مجاب کرده که با همکاری کارگزاران برای آشنایی معامله‌گران با بورس کالا جلسات توجیهی برگزار می‌کند تا این مصرف‌کنندگان جزء با حجم پایین مبادلاتی که دارند، ساز و کار معامله در بورس را بیاموزند و کم‌کم واسطه‌ها از بازار حذف می‌شوند.

وی افزود: بورس بین‌المللی نفت که جزو فاز دوم طرح بود، هنوز راه‌اندازی نشده و برای رسیدن به شرایط معامله نظیر دو بورس نفت بین‌المللی نایمکس (آمریکا) و نفت برنت (لندن) راه زیادی در پیش است. این کارگزار تاکید کرد: در این بورس‌ها، ۹۰‌درصد معاملات، کاغذی بوده و منجر به تحویل فیزیکی کالا نمی‌شود و برای فعالیتی نظیر آنها باید نحوه تعیین قیمت، نحوه انجام معامله و نوع آن که به صورت ریالی یا ارزی باشد، مورد بررسی دقیق قرار گیرد. با توجه به اینکه ایران، دومین صادرکننده نفت اوپک است، باید در حوزه کشف قیمت، سرمایه‌گذاری خارجی و جذب نقدینگی برنامه‌ریزی داشته باشد و این موارد در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه نیز مورد تاکید بوده است. مدیر کارگزاری بانک صنعت و معدن به ایسنا گفت: در صورت راه‌اندازی بورس بین‌المللی نفت، مشتریان بیشتری برای تولیدات خود پیدا می‌کنیم و قیمت‌ها واضح‌تر شده و درآمدهای نفتی کشور نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. وی افزود: در این بورس می‌توان از دیگر ابزارها چون قراردادهای آتی و ابزار مشتقه نیز بهره‌ برد که البته باید با شرع اسلام هماهنگ باشند.