مجید اسکندری- رییس سازمان بورس از امتیازبندی کارگزاران به منظور انجام معاملات کالایی توسط کارگزاران اوراق بهادار خبر داد. به گزارش خبرنگار ما براساس گفته علی صالح‌آبادی، قرار است به کارگزارانی که ۱۴۰امتیاز از ۲۰۰امتیاز را کسب کنند، مجوز انجام معاملات کالا نیز اعطا شود.

یادآور می‌شود پیش از این سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار یک فراخوان به کارگزاران اوراق بهادار اعلام کرد که برای اعطای مجوز معاملات کالایی به کارگزاران اوراق بهادار، صلاحیت این کارگزاران باید بررسی شود و براین اساس به ۱۰ کارگزار، مجوز معاملات کالایی اعطا شد، اما به نظر می‌رسد با مصوبه جدید، نیازی به بررسی صلاحیت کارگزاران نباشد.

صالح‌آبادی همچنین گفته است: کارگزاران اوراق بهادار می‌توانند معاملات آتی را از طریق ایستگاه‌های معاملاتی خود انجام دهند.

در همین رابطه حسین خزلی خرازی دبیرکل کانون کارگزاران درباره امتیازبندی کارگزاران به خبرنگار ما گفت: این امتیازبندی براساس یک مدل جامع صورت خواهد پذیرفت که این مدل در هیات‌مدیره سازمان بورس در دست بررسی و تکمیل است و هنوز به کارگزاران ابلاغ نشده است.

وی درباره امکان فعالیت تعداد بیشتری از کارگزاران در بورس کالا گفت: اگرچه از لحاظ فیزیکی، فضای لازم برای حضور تعداد بیشتر کارگزاران مهیا نیست اما با توجه به حجم محصولات پتروشیمی که به تازگی در بورس کالا پذیرفته می‌شود و نیز برنامه بورس کالا برای پذیرش سیمان و کالاهای بالادستی نفت، امکان فعالیت برای این تعداد کارگزار وجود خواهد داشت و این موضوع، هیچ محدودیتی برای فعالیت کارگزاران فعلی کالا ایجاد نخواهد کرد.

دبیرکل کانون کارگزاران درباره انجام معاملات آتی توسط کارگزاران اوراق بهادار گفت: این موضوع به رونق معاملات آتی کمک خواهد کرد البته کارگزاران به این منظور باید تخصص و توان لازم را داشته باشند.وی درباره شکسته شدن انحصار موجود در بین کارگزاران معاملات آتی و کاهش سرقفلی شرکت‌های کارگزاری خاطرنشان کرد: اگر انحصاری وجود دارد، این انحصار ناشی از زحمات آن کارگزار است زیرا در حال حاضر تعدادی از کارگزاران، مجوز معاملات آتی را دریافت کرده‌اند اما برای انجام آن یا علاقه‌ای ندارند یا اصلا توان انجام معاملات آتی را کسب نکرده‌اند.خزلی در خصوص کاهش احتمالی ارزش سرقفلی کارگزاری‌ها تاکید کرد: سرقفلی یک شرکت کارگزاری باید براساس فعالیت و کوشش یک کارگزار باشد نه براساس دریافت مجوزهای گوناگون. بنابراین اگر یک شرکت کارگزاری خوشنام باشد، مشتریان خوبی داشته باشد و از نیروی انسانی متخصص بهره بگیرد، به طور قطع از سرقفلی ارزشمندی برخوردار خواهد شد و در غیر این صورت، اگر یک کارگزار مجوزی دریافت کرده اما از این مجوز درجهت رونق بازار استفاده نشده، مهم نیست که سرقفلی آن کاهش یابد.

همچنین ایوب باقرتبار سرپرست نظارت بر کارگزاران بورس درباره مدل امتیازبندی کارگزاران به خبرنگار ما گفت: این مدل هنوز در هیات‌مدیره بورس در دست بررسی است و در هفته جاری به وی ابلاغ خواهد شد.