قسمت دوم

جهت آشنایی بیشتر خوانندگان محترم با کالای پذیرفته شده در بورس قسمت دوم و گریدهای پذیرفته‌شده و مشخصات آنها در زیر می‌آید: گروه پلیمرها:

در گروه پلیمرها تاکنون ۶ نوع کالا شامل انواع پلی اتیلن، پلی‌پروپیلن، استایرن بوتادین رابر(SBR)، پلی وینیل کلراید(PVC)، پلی استایرن و پلی‌بوتادین رابر پذیرش شده‌اند.در ذیل به تشریح موارد مصرف و شرکت‌های تولید‌کننده برخی از مواد پلیمری پذیرش شده در بورس کالا می‌پردازیم:

پلی اتیلن سنگین:

این کالا با نام تجاری (HDPE) در پتروشیمی تبریز، پتروشیمی امیر کبیر، پتروشیمی جم و پتروشیمی مارون تولید می‌شود و به عنوان ماده تولیدی ظروف حمل مایعات، ساخت ظروف خانگی، اسباب بازی، لوازم ورزشی و آزمایشگاهی و قطعات صنعتی، لوله، ساخت ظروف حداکثر تا ۱۰ لیتر، فیلم پلی‌اتیلن سنگین کاربرد دارد. پلی‌اتیلن سنگین در دومین جلسه هیات پذیرش بورس کالا در تاریخ ۰۵/۰۳/۸۷ برای دادوستد در بورس کالا مورد پذیرش قرار گرفت.شایان ذکر است در زیر گروه پلی اتیلن طی فعالیت ۱۱ ماهه رینگ پتروشیمی انواع پلی اتیلن دادوستد شده است که از قرار ذیل می‌باشد:

۱ - پلی اتیلن Off) EX۵ -BL۳-I۳S-HF۴۷۶۰)

۲ - پلی اتیلن‌ترفتالات (BG۸۰۰-SUPER BRIG)

۳ - پلی اتیلن گرید الیاف و گرید بطری

۴ - پلی اتیلن سبک خطی (۴۱۰- LL۶۴۰-OFF)

۵ - پلی اتیلن سبک فیلم (LF۰۲۰۰)

۶ - پلی اتیلن سنگین تزریقی (I۳S-۵۲۱۸)

۷ - پلی اتیلن سنگین (فیلم - بادی- BL۳ - OFF)

۸ - پلی اتیلن سنگین مونو فیلامنت.

پی‌وی‌سی:

این کالا با نام تجاری (PVC) در مجتمع پتروشیمی بندر امام تولید می‌شود و در تولید لوله، اتصالات با روکش کابل، تهیه شیلنگ، شمع، کفش و کفپوش کاربرد دارد. پی‌وی‌سی در دوازدهمین جلسه هیات پذیرش بورس کالا در تاریخ ۰۱/۰۸/۸۷ برای دادوستد پذیرش شد.

اکریلونیتریل بوتادین استایرین:

این کالا با نام تجاری (ABS) در مجتمع پتروشیمی تبریز تولید می‌شود و در ساخت قطعات داخلی لوازم منزل، اتومبیل و قطعات الکترونیکی کاربرد دارد. اکریلونیتریل بوتادین استایرین در چهارمین جلسه هیات پذیرش بورس کالا در تاریخ ۲۲/۰۳/۸۷ برای دادوستد پذیرش شد. از این کالا تاکنون گرید تزریقی آن در بورس دادوستد شده است.

لاستیک مصنوعی:

این کالا با نام تجاری (SBR) در مجتمع پتروشیمی بندرامام تولید می‌شود و در ساخت تایر، قطعات لاستیکی، کفش، واشرها و چسب‌های پوششی و درزگیرها کاربرد دارد. لاستیک مصنوعی در دهمین جلسه هیات پذیرش بورس کالا در تاریخ ۲۴/۰۷/۸۷ برای دادوستد پذیرش شد.

پلی استایرن معمولی و مقاوم:

این کالا با نام تجاری (GPPS , HIPS) در مجتمع پتروشیمی تبریز تولید می‌شود و در ساخت ظروف یکبار مصرف، وسایل الکتریکی، بدنه ساعت و تلویزیون و رادیو، لوازم ورزشی، اسباب‌بازی، ‌عایق برودتی، بدنه یخچال و فریزر و وسایل خانگی کاربرد دارد.پلی استایرن در یازدهمین جلسه هیات پذیرش بورس کالا در تاریخ ۲۸/۰۷/۸۷ برای دادوستد پذیرش شد.شایان ذکر است در زیر گروه پلی‌استایرن طی فعالیت ۱۱ ماهه رینگ پتروشیمی انواع پلی استایرن دادوستد شده است که از قرار ذیل است:

۱ - پلی استایرن (OFF-OFF درجه‌یک- OFFدرجه دو)

۲ - پلی استایرن انبساطی با گرید‌های (۵۰۰-۴۰۰-۳۰۰-۲۰۰)

۳ - پلی استایرن معمولی و مقاوم

پلی پروپیلن:

این کالا با نام تجاری (Polypropylene) در مجتمع پتروشیمی بندرامام و مارون تولید می‌شود و در ساخت انواع قطعات تزریقی نظیر لوازم آشپزخانه، اتومبیل، ورزشی، گونی‌بافی، حصیربافی، روکش سیم و کابل، وسایل بسته‌بندی، ساخت بدنه باتری‌ها، اسباب بازی، وسایل آزمایشگاهی و نظایر آن کاربرد دارد.پلی پروپیلن در دومین جلسه هیات پذیرش بورس کالا در تاریخ ۰۵/۰۳/۸۷ برای دادوستد پذیرش شد.

منبع: روابط عمومی شرکت بورس کالا