تثبیت قیمت میلگرد ، رشد نرخ تیرآهن

گروه بورس کالا- در پی رکود حاکم بر معاملات بازارآهن، روز گذشته ۲ سبد از ۳ سبد عرضه شده توسط ذوب‌آهن اصفهان به صورت پروژه‌ای و با نرخ ثابت فروش رفت، اما به دلیل اینکه سبد تیرآهن ۲۲ تا ۲۷ این شرکت تماما به صورت تیرآهن‌های سنگین عرضه شد، تقاضای بالایی برای آن ثبت شد که این مساله باعث شد نرخ آن تا ۲۸ تومان افزایش پیدا کند. بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه فولاد آذربایجان به‌رغم کاهش قیمت محصولات خود موفق به فروش نشد و شمش میچیل روسیه هم خریداری نداشت، در نتیجه فعالان بازار معتقد بودند رکود بازار در حدی است که اگر درخواست‌های پروژه‌ای وجود نداشت کالاهای ذوب‌آهن هم فروش نمی‌رفت.

شمش ۴۴۵تومانی روسیه در بورس

دیروز شمش میچیل روسیه با نرخ ۴۴۵ تومان در بورس عرضه شد که خریداران بالاترین نرخ را ۴۱۰ تومان ثبت کردند، اما از آن‌جا که عرضه‌کننده کالای خود را کاهش نداد در نتیجه معامله‌ای روی این کالا صورت نگرفت. به گفته یکی از فعالان بازار این شمش در حال حاضر در بندر انزلی با نرخ ۴۲۵ تومان تحویل مشتری می‌شود که با در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به خرید کالا از بورس، قیمت ۴۱۰ که از سوی خریداران پیشنهاد شد منطقی بود.

فولاد آذربایجان هم در این روز با توجه به اینکه مشتری نداشت قیمت کالای خود را به ۶۰۵ تومان کاهش داد، اما تنها یک کالای آن خریدار داشت که به دلیل عدم توافق خریدار و فروشنده روی قیمت کالا، معامله‌ای صورت نگرفت.

در این روز سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ فولاد آذربایجان با قیمت ۶۰۵ تومان پیشنهاد شد، اما خریداران ۵۳۰ تومان درخواست خرید داشتند.

سبد میلگرد ۲۵-A۳ این شرکت هم پیشنهاد خرید نداشت و نهایتا فروش نرفت.

رشد ۲۸تومانی قیمت تیرآهن سنگین

دیروز در بورس کالا سبد میلگرد ۱۸ تا ۱۰ - A۳ ذوب‌آهن با نرخ ۶۲۰ تومان عرضه شد که ۳۱۰ تن فروش رفت. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۸-A۳ نیز ۶۲۰ تومان مجموعا ۲۴۰ تن معامله شد.سبد تیرآهن ۲۲ تا ۲۷ این شرکت از آنجا که ۶۰۰ تن بوده و تیرآهن‌های سنگین داشت به رقابت خریداران کشیده شد و از ۷۴۰ تومان به ۷۶۵تومان افزایش یافت. خریداران عرضه محدود این کالا را هم از دلایل رشد قیمت آن ذکر کردند.

دیروز شرکت ملی مس ایران ۵۰۰ تن مس کم‌ عیار (ته‌پاتیل) با نرخ ۷۰۹ تومان عرضه کرد که ۱۰۰ تن از آن با همین نرخ فروش رفت.

روز پتروشیمی بورس کالا

آخرین روز معاملاتی هفته جاری در بورس کالا و در روزی که دو بازار دیگر بورس شرایط چندان مساعدی را پشت‌سر نگذاشتند، رونق در بازار پتروشیمی و اشتیاق خرید میان فعالان، زمان رینگ پتروشیمی را به پرطرفدارترین زمان‌های بورس کالا مبدل کرد.

در مبادلات روز گذشته استایرن بوتادین رابر ۱۵۰۲ با قیمت ۱۱هزارو ۵۲۸ریال روی تابلو رفت و ۱۰۰۰ تن از این محصول با ۲۰ تومان افزایش در قیمت ۱۱هزار و ۷۰۰ریال فروخته شد.

بنابراین گزارش اسیدسولفوریک و اسید نیتریک به ترتیب با قیمت ۵۸۹ و ۲۱۴۰ ریال هر کیلو قیمت خورد و ۷۷۰ تن از اسیدسولفوریک و ۳۴۰ تن از اسیدنیتریک توسط خریداران از انبارهای کارخانه تحویل گرفته شد.

در مبادلات روز گذشته متانول تولید پتروشیمی شیراز با ۱۱هزارو ۴۰ریال روی تابلو رفت که در زمان رقابت تا ۱۲۰۰ریال بالا رفت همچنین جوش شیرین پتروشیمی شیراز نیز با قیمت ۲۸۴۵ریال در هر کیلو به فروش رفت.

بر اساس این گزارش گروه پلیمری‌ها در بورس باز هم از پرطرفدارترین گروه‌های روز چهارشنبه بود. پلی‌اتیلن کلراید با ۱۳۰ تومان افزایش قیمت تا ۷۴۴۴ریال افزایش یافت و پلی‌اتیلن سنگین فیلم نیز با ۸۰ تومان افزایش در ۸۸۸۴ریال بالاترین نرخ خود را دید.

به نظر می‌رسد که پیش‌بینی افزایش قیمت محصولات در بازارهای جهانی تاثیر خود را در بازار داخلی گذاشته و خریداران با استفاده از تحلیل‌های جهانی اقدام به خرید محصولات می‌کنند.