آزاده حسینی
با توجه به شدت گرفتن رکود در بازار جهانی فولاد، از آغاز پاییز سال جاری، فولادسازان جهان رویه خود را در زمینه تولید عوض کرده و برخلاف سال قبل که سیاست تولید با تمام ظرفیت را در پیش گرفته بودند، از اواسط پاییز تولید خود را کاهش دادند.

به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران این کاهش تولید در سال‌جاری میلادی نیز ادامه خواهد یافت.
در سال ۲۰۰۸ در مجموع یک‌میلیاردو ۳۲۹میلیون و ۷۰۰هزار تن فولاد خام تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از کاهش ۲/۱درصدی برخوردار شد.
آمار تولید فولاد خام در سال 2007 معادل یک‌میلیاردو 345میلیون و 400هزار تن بود.
در سال ۲۰۰۸ میلادی چین با تولید ۵۰۲میلیون تن همچنان بزرگ‌ترین فولاد خام جهان بود، این کشور به‌رغم اعمال سیاست محدودیت در حجم تولید، اما نسبت به سال گذشته ۶/۲درصد رشد نشان ‌داد.
برخلاف چین، ژاپن تولید خود را در سال 2008 کاهش داده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/1درصد افت داشت. حجم تولید فولاد خام ژاپن در سال 2008 میلادی 118میلیون و 700هزار تن شد.
اتحادیه اروپا نیز در سال ۲۰۰۸ در مجموع ۶/۵درصد کاهش در تولید فولاد خام داشت. تولید فولاد خام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۱۹۸میلیون و ۶۰۰هزار تن بود.
کشورهای CIS نیز در مجموع 114میلیون و یکصدهزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1/8 درصد کاهش نشان می‌دهد.
ایالات متحده آمریکا نیز در سال ۲۰۰۸ تولید خود را به ۹۱میلیون و ۵۰۰هزار تن محدود کرد. حجم تولید فولاد خام آمریکا نسبت به سال قبل ۸/۶درصد کاهش نشان می‌دهد.
حجم تولید فولاد خام در خاورمیانه کاهش نیافته و معادل 16میلیون و 600هزار تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل 2/1درصد رشد نشان می‌دهد.
ایران نیز با وجود کاهش ۹/۰درصد در سال ۲۰۰۸ نسبت به ۲۰۰۷ اما با یک پله ارتقا در رده نوزدهم تولیدکنندگان فولاد خام جهان قرار گرفت. آمار تولید فولاد خام ایران معادل ۱۰میلیون تن در آمارهای موسسه بین‌المللی آهن و فولاد ذکر شده است. البته محمدمسعود سمیعی‌نژاد معاون وزیر صنایع این کاهش حجم را تکذیب کرده و در مورد اعلام این آمار از سوی موسسه بین‌المللی آهن و فولاد گفت: ممکن است این موسسه فقط آمار تولید واحدهای تحت پوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایمیدرو را در نظر گرفته و بخشی از تولید فولادسازان بخش خصوصی را محاسبه نکرده باشد.
آمار تولید فولاد خام جهان در سال 2007 و 2006 و 2005 به ترتیب نشان‌دهنده تولید 1/10میلیون، 8/9 و 4/9میلیون تنی فولاد خام ایران است.
ایران همچنین در سال ۲۰۰۴، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۲ نیز موفق به تولید ۷/۸، ۹/۷ و ۳/۷میلیون تن فولاد خام در جهان شد.
تولید فولاد خام جهان نیز در سال 2002 معادل 904میلیون و 100هزار تن بوده، در سال 2003 مجموع تولیدات فولاد خام 970میلیون و 700هزار تن بود و آمار تولید فولاد خام جهان از سال 2003 به بعد بالای یک‌میلیارد تن شد، به طوری که در سال 2004 یک‌میلیاردو 70هزار تن، در سال 2005 معادل یک‌میلیارد و 147میلیون و 800هزار تن، در سال 2006 معادل یک‌میلیارد و 252میلیون و 700هزار تن یک‌میلیاردو 354میلیون و 400هزار تن نیز در سال 2007 تولید شد.
بر اساس این گزارش این‌طور که آمار و شواهد نشان می‌دهد فولادسازان بزرگ جهان که در سال‌های قبل سیاست تولید با تمام ظرفیت را در پیش گرفته بودند در سال ۲۰۰۹ میلادی قصد کاهش حجم دارند، چراکه بازار فروش و در واقع تقاضا برای محصولات فولادی به دلیل رکود و وجود بحران در بازارهای مالی کاهش یافته است.