در تاریخ ۱۸/۸/۱۳۸۷ گفت‌وگویی از سوی دنیای‌اقتصاد با معاون فروش و صادرات فولاد مبارکه با تیتر «پیش‌بینی کاهش قیمت ورق گرم در بازار» صورت گرفت که در این خصوص سندیکای لوله و پروفیل با ارسال جوابیه‌ای به تحریریه این روزنامه، نسبت به برخی از مطالب این مصاحبه انتقاداتی داشته است که متن کامل آن در پی می‌آید.

با صلوات بر محمد و آل محمد - احتراما با توجه به مصاحبه آن روزنامه محترم با مدیر بازرگانی فولاد مبارکه و عطف به قانون مطبوعات و برای تنویر اذهان عمومی خواهشمند است در پاسخ به مطالب اعلامی فوق در مورد پیش‌بینی کاهش قیمت (غیرواقعی بودن این پیش‌بینی) چون اتفاقی که دو ماه پیش واقع شده را پیش‌بینی کردند؟! دستور فرمایید مطالب مشروحه ذیل عینا چاپ گردد:

الف: همانطور که به وزیر بازرگانی، وزیر صنایع و بورس کالا اعلام شد قیمت ورق گرم در بازار حدود ۵۱۰۰ریال برای ورق ۲میلی‌متر می‌باشد در حالی که قیمت همین کالا در بورس با پریمیوم کیلویی ۸۰۷۰ریال در بورس می‌باشد یعنی ۳۰۰تومان گران‌تر از قیمت آن در حاشیه بازار.

ب: با توجه به اینکه پیشنهاد خرید قیمت ورق گرم در مورخه ۶/۸/۸۷ بین ۴۵۰تومان و میزان کمی ۵۵۰تومان (در بورس) بوده لذا عدم‌عرضه کالا در واقع فرافکنی و نشان ندادن کاهش قیمت‌ها بود.

ج: با توجه به سونامی قیمت‌ها و اعلام سود فولاد مبارکه که از سال‌های قبل بیشتر بوده و ۶۷درصد سود پیش‌بینی شده سالانه مبارکه در شش ماهه اول سال جاری محقق شده و از طرفی زیان کارخانه‌های زیردست از قبیل کارخانه‌های تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی، نشان‌دهنده گران‌فروشی داخلی می‌باشد و با عنایت به کاهش تعرفه‌ها که از تاریخ ۱۸/۲/۸۷ به گمرکات ابلاغ گردید و پروسه واردات سه ماه طول خواهد کشید و فولاد در ۵ماه ابتدای سال جاری حداکثر توان خود را در افزایش قیمت به کار برده و به‌رغم دستور وزیر محترم صنایع در عدم ‌فرصت‌طلبی و افزایش قیمت‌ها بوده، متاسفانه فولاد مبارکه در شرایط کمبود با کم کردن عرضه به افزایش قیمت‌ها مبادرت ورزیده است و در مورد قیمت‌ها همان طور که اشاره شد با کاهش عرضه قیمت‌ها را افزایش داد، زیرا که با تغییر شرایط فروش این امکان را به‌وجود آورده و قابل‌توجه اینکه کارخانه‌های زیرمجموعه، از قیمت‌هایی که با روش قیمت‌گذاری مذکور در بورس کشف شده زیان سنگینی را متحمل گردیده‌اند لذا به‌رغم دستور اصلاح و تعدیل قیمت‌ها از سوی وزیر محترم صنایع از ابتدای مهرماه متاسفانه فولاد مبارکه نه تنها هیچ گونه اقدامی ننموده بلکه برای فرافکنی حدود ۵۰روز است از عرضه ورق خودداری نموده است (۶/۸/۸۷) تا کاهش قیمت به صورت مستند نشان داده نشود.

در مورد تعرفه با توجه به سود زیاد فولادسازان داخلی نشات گرفته از مواد اولیه و انرژی ارزان و با توجه به قول اختصاص سهمیه ارزی مناسب جهت تامین مواد اولیه از سوی مسوولان، شایسته است تعرفه‌ها حداقل برای دو سال تثبیت شود تا با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی در جهت آرامش و منافع ملی حرکت کنیم بدیهی است که فولادسازان می‌توانند با اصلاح ساختارهای خود و بهره‌وری و مشتر‌ی‌مداری و ملی محوری، سود منطقی را انتظار داشته باشند. ان‌شاء‌ا... مجددا از روزنامه وزین دنیای اقتصاد که منعکس‌کننده نظرات طرفین می‌باشد سپاسگزاری می‌گردد.