بورس در انتظار میلگردهای 600 تومانی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی : روز گذشته در حالی نرخ میلگرد و تیرآهن در بورس کالای ایران ثابت ماند که اغلب فعالان بازار معتقدند قیمت میلگرد هنوز به کف نرسیده و باید پایین‌تر از نرخ ۶۶۰تومان در بورس عرضه شود. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، در آخرین روز از معاملات تالار در بورس کالا طی هفته جاری ذوب‌آهن اصفهان ۴ سبد کالا عرضه کرد که نهایتا ۲۶هزار و ۴۰۰ تن تیرآهن ۱۴ و ۱۶ و ۱۸، ۲هزار و ۱۰۰ تن سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۲، ۴۶۰ تن سبد تیرآهن و میلگرد و ۳۸۰ تن سبد میلگرد ۱۶ تا ۲۸-A۲ فروش رفت. این شرکت سبد میلگرد خود را با نرخ ۶۶۰ تومان فروخت که در مقایسه با روز یکشنبه نرخ آن ثابت بود.

سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۲ این شرکت نیز ۷۲۰ تومان فروش رفت که در مقایسه با نرخ تیرآهن ۱۴ تا ۲۴ این شرکت که روز یکشنبه فروش رفت ثابت بود. اما ذوب‌آهن اصفهان نرخ سبد تیرآهن ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ خود را ۱۵ تومان ارزان‌تر عرضه کرد که علت آن بزرگ بودن حجم پارتی‌های این کالا بود که هر یک ۲۲۰۰ بود؛ در نتیجه میانگین نرخ آن عملا برای خریداران در بازار توزیع تغییری نمی‌کند. ذوب‌آهن سبد تیرآهن و میلگرد خود را در این روز با نرخ ۶۹۰ تومان به فروش رساند که در مقایسه با سبد تیرآهن و میلگرد آن در روز یکشنبه ۱۰تومان افزایش نرخ داشت. علت گران‌تر بودن سبد روز چهارشنبه درصد بیشتر تیرآهن موجود در این سبد بود که مورد قبول خریداران قرار گرفت. نرخ این سبد هم با درنظر گرفتن این موضوع نسبت به ابتدای هفته تغییری نداشت.

قیمت میلگرد به کف نرسیده

در حالی که از روز یکشنبه ذوب‌آهن اصفهان به یکباره نرخ میلگرد خود را کاهش داد و به ۶۶۰ تومان رسانده است، اما با توجه به شایعاتی که در خصوص پیشنهاد شمش ۳۵۰دلاری به بازار ایران مطرح شده و پایین‌تر بودن نرخ میلگرد در بازار آزاد، اغلب فعالان بازار معتقدند نرخ این کالا در بورس باید تا ۶۰۰ تومان کاهش یابد. یکی از خریداران عمده بورس کالا با اشاره به شایعه خرید دو محموله ۳۰هزار تنی شمش از سوی دو کارخانه ایرانی می‌گوید: گفته می‌شود این محموله‌ها که LC آنها اخیرا توسط دو شرکت تولید کننده محصولات فولادی در کشور باز شده با نرخ ۳۵۰ دلار به فروش رسیده که این مساله انتظار کاهش بیشتر نرخ میلگرد را در بازار ایجاد کرده است.

وی می‌افزاید: حتی با تصور این که قیمت شمش در بازار ایران هنوز بر روی ۵۰۰دلار باشد، باز هم فروش میلگرد بالاتر از ۶۰۰تومان توجیه ندارد و خریداران انتظار دارند شرکت‌ها در هفته‌های آینده قیمت این محصول را پایین بیاورند.

کما این که در حال حاضر میلگرد در بازار آزاد زیر قیمت بورس معامله می‌شود.

یکی دیگر از کارگزاران بورس نیز با اشاره به فروش میلگرد با چک ۱۰ روزه در بازار آزاد معتقد است قیمت بورس که همیشه پایین‌تر از بازار بود در حال حاضر هنوز بالاتر از بازار آزاد و حتی بالاتر از نرخ بازارهای جهانی است.

نرخ تیرآهن تثبیت شده

در حالی که اغلب تجار و فعالان بورس معتقدند نرخ میلگرد هنوز به کف نرسیده اما بازار تیرآهن را تثبیت شده دانسته و انتظار کاهش بیشتر نرخ این محصول را به خصوص به دلیل انحصاری بودن تولید آن در ذوب‌آهن، ندارند.

به رغم رشد حجم معاملات به دلیل ورود به فصل سرما و تغییرات جوی، انتظار جهش یکباره حجم تقاضا را ندارند، اما در عین حال معتقدند با رونق گرفتن بازار شمش و در مقابل جلوگیری از واردات محصول نهایی، بازار به ثبات برسد.

یکی از فعالان بازار با اشاره به رکود همه ساله معاملات بازار آهن در نیمه دوم سال معتقد است در حال حاضر اکثر خریدهای انجام شده در بورس توسط تجار و بازرگانانی انجام می‌شود که تنها برای حضور داشتن در چرخه معاملات آهن و ارتباط داشتن با مشتریان خود و دیگر فعالان بازار، اقدام به خرید می‌کنند و سود چندانی نمی‌کنند.

وی می‌افزاید: با توجه به ۳درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه کارگزاری، قیمت تیرآهن ۷۲۰تومانی ۷۴۳ تومان برای خریداران بورس تمام می‌شود. برای میلگرد ۶۶۰تومانی هم ۶۸۱تومان از سوی خریداران بورس پرداخت می‌شود، حال با توجه به این که در بازار آزاد اغلب تجار سعی می‌کنند نرخ‌های پایین‌تر از بورس پیشنهاد بدهند تا خریداران به خرید ترغیب شوند، به نظر می‌رسد این خریدها توسط افرادی انجام می‌شود که هم توان بالایی در پوشش ریسک داشته و هم از تخصص بالایی در بازار آهن بهره می‌برند.

کاهش ۱۳تومانی نرخ قیر در بورس

پس از آنکه قیمت قیر صادراتی در بورس کالا با ۴۰دلار کاهش قیمت، ۴۴۰دلار معامله شد، قیمت این کالا در بازار داخلی نیز در معاملات روز گذشته کاهش یافت.

براین اساس درپی کاهش تقاضا عرضه‌کنندگان مجبور به کاهش نرخ خود در تالار بورس شدند بدین‌ترتیب قیر ۷۰/۶۰نفت جی با ۱۳تومان کاهش قیمت ۴۱۰تومان فروش رفت.

قیمت قیر ۱۰۰/۸۵این شرکت نیز با همین نرخ فروش رفت. پس از آنکه جی قیمت خود را کاهش داد، شرکت نفت پاسارگاد نیز نرخ محصولات خود را کاهش داد. بدین‌ترتیب قیر ۷۰/۶۰این شرکت به ۴۱۱تومان افت کرد و معامله شد. قیر ۷۰/۶۰ تحویل اراک نیز ۴۱۰ تومان معامله شد. قیر ۷۰/۶۰ این شرکت تحویل بندرعباس خریدار نداشت اما قیر ۱۰۰/۸۵ این شرکت، از ۴۱۵ به ۴۱۰ افت کرده و معامله شد.

قیرهای ۲۵۰/MC نفت جی و پاسارگاد به دلیل آنکه مصرف‌کننده اصلی آن وزارت راه بوده و این وزارتخانه هنوز تقاضایی در بازار ثبت نکرده، فروش نرفت.

معامله برنج وارداتی در رینگ کشاورزی

دیروز پس از چندین هفته عرضه متداول محصولات وارداتی در رینگ کشاورزی، بالاخره برنج وارداتی هند، با نرخ ۲۰۵۰تومان، ۱۲۰تن فروش رفت.