گروه بورس کالا - به‌رغم افزایش نرخ محصولات پتروشیمی طی هفته گذشته در بازار غیررسمی که درپی اجرای مجدد قانون مالیات بر ارزش افزوده در بورس کالا روی داد، اغلب فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند در هفته جاری نرخ پیشنهادی محصولات پتروشیمی از سوی عرضه‌کنندگان، کاهش یابد. بنابراین گزارش، درپی افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی قیمت محصولات پتروشیمی نیز به تبع آن در دنیا با کاهش همراه شد، اما در بازار ایران عامل دیگری این کاهش را در اواسط هفته تشدید کرد که همانا توقف مقطعی قانون مالیات بر ارزش افزوده بود. اما در روز چهارشنبه پس از اعلام دریافت مجدد این ۳درصد در رینگ پتروشیمی بورس کالا، قیمت‌ها در بازار غیررسمی افزایش پیدا کرد. به گفته تجار بازار، اجرای این قانون و سپس حذف آن و در نهایت اجرای مجدد آن در بورس کالا، بازار پتروشیمی را با سردرگمی شدیدی مواجه کرده است.

در همین حال یکی از اعضای اتحادیه توزیع‌کنندگان مواد پلاستیکی که خود جزو خریداران بورس کالا است، معتقد است از اعضای این اتحادیه نیز با توجه به اینکه صنف مشخصی دارند، نباید مالیات گرفته شود. وی در این خصوص می‌گوید: هرچند نسبت به دریافت مالیات اعتراض داریم، اما مساله اصلی این نیست، بلکه مشکل اصلی نوسان غیرعادی قیمت‌ها در بازار غیررسمی است که به‌واسطه تغییر سیاست‌ها مشکلات زیادی برای تجار به‌وجود آورده است. در همین حال یکی از عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمی در بورس نیز می‌گوید: متاسفانه نه تنها خریداران بلکه فروشندگان نیز با سردرگمی مواجه شده‌اند. روز چهارشنبه در حالی ابلاغیه دریافت ۳درصد مالیات از غیراصناف به ما رسید که خریداران از این موضوع اطلاع نداشتند. به گفته وی درحال حاضر ۲ابلاغیه متفاوت از وزارت اقتصاد و سازمان تعزیرات که یکی بر دریافت و دیگری بر عدم دریافت مالیات تاکید دارند در اختیار آنها قرار دارد که باعث سردرگمی شده است. وی نیز علت اصلی افزایش یکباره قیمت‌ها در بازار غیررسمی را اجرای مجدد مالیات برای برخی خریداران بورس عنوان کرد. برای مثال قیمت پلی اتیلن سنگین بادی (BL۳) که در اواسط هفته گذشته به ۱۶۲۰۰ ریال کاهش یافته بود، اما در انتهای هفته و با اجرای مجدد قانون به ۱۷۰۰۰ ریال در بازار غیررسمی رسید. پلی‌اتیلن سبک خطی پتروشیمی تبریز نیز که اواسط هفته ۱۷۳۰۰ ریال بود در انتهای هفته به ۱۷۸۰۰ ریال افزایش پیدا کرد. ABS نیز از ۱۸۵۰۰ ریال به ۱۹۰۰۰ ریال افزایش یافت.

پلی‌اتیلن منوفیلامنت نیز که هفته قبل روی قیمت ۱۵۲۵۰ریال بسته شده بود در اواسط هفته به ۱۴۷۰۰ریال کاهش یافت، اما نهایتا در انتهای هفته در بازار غیررسمی به ۱۵۰۰۰ ریال افزایش یافت. پلی اتیلن سبک تزریقی (I۳) نیز از ۱۷۰۰۰ ریال هفته قبل به ۱۵۸۰۰ریال کاهش یافت، اما در انتهای هفته به ۱۶۲۰۰ ریال رسید. پلی اتیلن سبک فیلم ۱۸۳۰۰ریال در اواسط هفته در بازار غیر رسمی به فروش رفت که روز چهارشنبه قیمت آن به ۱۸۸۰۰ریال رسید.