گروه بورس کالا- با افت 15درصدی نرخ نفت طی 3روز اخیر، سطح قیمت انواع فلزات آهنی و غیرآهنی نیز با تاثیرپذیری از آن کاهش یافت.

فعالان این بازار با پایین آمدن مجدد نرخ نفت روز سختی را در مبادلات ۱۶ اکتبر سپری کردند.
بورس فلزات لندن با 140 سال تجربه هنوز در بخش فولاد با عمری کمتر از یک سال یک نوپا محسوب می‌شود. البته بازار فولاد همواره با نوسان بسیار همراه بوده و روند قیمت آن در نیمه اول و دوم سال معمولا یک موج سینوسی را تجربه می‌کند و به طور کل روند آن در قرن 2000، صعودی بوده، اما در سال‌جاری با نوسان نرخ نفت به واسطه رکود بازارهای مالی و پولی در سطح جهانی در تعادل بازارها اختلال ایجاد شده و بورس‌ها نیز که در این میان آینه اقتصادی جوامع به شمار می‌روند با جان دادن بخش وسیعی از فعالان اقتصادی ضرر و زیان‌های هنگفتی را شاهد بوده‌اند.البته بازار داخلی ما به واسطه محدود بودن سطح بورس‌بازی و محدودیت‌های بانکی از برخی افت‌وخیزهای به وجود آمده مصون مانده، اما همین محدودیت نیز گاه مشکل‌ساز شده و باعث پیشنهاد نرخ‌های بالاتر به بازار داخلی ما شده است.
به گفته فعالان بازار، شمش فولاد با نرخ کیلویی ۵۲۰ تومان در بنادر جنوبی کشور موجود است.
در هر صورت نرخ شمش فولاد در مبادلات 16 اکتبر با تاثیرپذیری از نرخ نفت کاهش یافته و این افت تا 290دلار نیز ادامه پیدا کرد، تجار داخلی ما به این موضوع دقت کنند که قیمت‌های بورس فلزات لندن معیار قیمت‌ها در بازار داخلی نیست بلکه نشان‌دهنده روند قیمت‌ها در سطح جهانی بوده و در صورت تمایل برای خرید از بورس فلزات لندن باید شرایط خاصی را رعایت کرده و هزینه‌های حمل‌ونقل، ترخیص و گمرکی نیز به آن اضافه خواهد شد. یادآوری می‌شود در بخش فلزات غیرآهنی قیمت‌های ثبت شده در LME معیار قیمت بوده و پریمیوم (هزینه‌های جانبی) به آن اضافه می‌شود.
در مبادلات ۱۶ اکتبر بیلت منطقه مدیترانه با افت ۴۵ تا ۵۵ دلاری در هر تن با نرخ ۲۹۵ و ۳۰۵ دلار به صورت نقدی خرید و فروش شد.
خرید و فروش اعتباری 3 ماهه این فلز با نرخ 290 و 300 دلار صورت گرفت.
بیلت منطقه خاور دور نیز با کاهش ۴۵ تا ۵۵ دلاری با پایه نرخ ۲۹۰ تا ۳۰۰ دلار به صورت نقدی خرید و فروش شد.
خرید و فروش 3 ماهه بیلت خاور دور نیز با نرخ‌هایی به ترتیب 290 و 300 دلار صورت گرفت.حجم مبادلات صورت گرفته در تاریخ مذکور 8هزار و 840 تن شمش منطقه مدیترانه و 3هزار و 120 تن شمش منطقه خاور دور بود.