فولادسازان به دنبال آهن قراضه 200تومانی

گروه بورس کالا- آزاد حسینی: افت یکباره قیمت فولاد در سطح جهانی باعث انتقال این بحران به بازار قراضه شده و بازار ضایعات را نیز با بحران مواجه کرده است.

متین یکی از فعالان بازار آهن قراضه و از کارشناسان این بازار با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: بازار قراضه در سال گذشته به صورت ماهانه رشد فرضی معادل ۶درصد را تجربه کرد، اما با آغاز روند کاهشی قیمت‌ها به بازار فولاد در سطح جهانی این بحران به بازار قراضه نیز منتقل شده و از ابتدای شهریورماه بازار قراضه در سطح جهان به خصوص در بازار داخل با بحران مواجه شد.

وی ادامه داد: با کاهش ۳۰درصدی قیمت فولاد که فولادسازان از آن به عنوان یک بحران یاد می‌کنند، باعث شد تا فولادسازان به فکر پایین آوردن هزینه‌های تولید خود بیفتند که فشار برای کاهش قیمت قراضه نیز از جمله این اقدامات بود.

وی تصریح کرد: نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که فعالان بازار ضایعات این کاهش قیمت را پذیرفته‌اند و همکاری با فولادسازان را آغاز کردند، اما فولادسازان به جای مدیریت بر بحران در چنین شرایطی خواستار منتقل کردن این بحران به حاشیه‌ها و تامین‌کنندگان مواد اولیه از جمله آهن قراضه شدند.

متین اظهار داشت: توجه به این نکته حائز اهمیت است که در شرایط بحران نیاز به یک سیاستگذاری مدون در بحران به شدت احساس می‌شود اما سیاستگذار در شرایط بحران تنها منحصر به کاهش قیمت نمی‌شود و باید با نگاه تجاری به بازار نگریست و به تدریج طی یک برنامه زمان‌بندی شده بازار را به نقطه مطلوب رساند.

وی گفت: بخش عمده فعالان بازار قراضه خرده‌پا و دوره‌گرد هستند و کاهش یکباره قیمت‌ها باعث شده تا آنها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده و برخی نیز به دلیل درآمد پایین در جست‌وجوی شغل دیگری باشند.

متین تصریح کرد: متاسفانه نگاه به بازار قراضه و صنعت فرآوری آهن قراضه هنوز سنتی است و همین عامل باعث انتقال بحران فولادسازان به بازار ضایعات شده در صورتی که فولادسازان ۴ عامل تعیین‌کننده در صنعت قراضه را مد نظر داشته باشند این صنعت بقا می‌یابد وگرنه دچار فروپاشی شده و احیا مجدد آن متضمن هزینه‌های گزافی خواهد شد.

این کارشناس بازار قراضه فولادی با اشاره به ۴ عامل تعیین‌کننده قیمت آهن قراضه گفت: در قیمت‌گذاری قراضه باید به مصرف آن نیز توجه شود؛ چراکه میزان مصرف آن در کشور حدود ۳میلیون و ۸۰۰هزار تن است در حالی که فولادسازان داخلی تنها حدود یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تن آن را تامین می‌کنند و ۲میلیون تن آن به کشور وارد می‌شود.

وی ادامه داد: بازار قراضه نسبت به گذشته بیشتر مورد توجه فولادسازان بوده و به همین دلیل در صورت پایین بودن قیمت قراضه این محصول به صورت قاچاق خارج می‌شود.

وی اظهار داشت: در نظر گرفتن حداقل هزینه جمع‌آوری و فرآوری صنعت قراضه برای قیمت‌گذاری ضروری به نظر می‌رسد. در حال حاضر حداقل هزینه جمع‌آوری و فرآوری آهن قراضه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان برای هر کیلو برای متوسط بار است در حالی که فولادسازان انتظار دارند قیمت تمام شده قراضه با همین نرخ به دست‌شان برسد که این اصلا منطقی نیست.

وی ادامه داد: فعالان بازار قراضه کاهش قیمت‌ها را پذیرفته‌اند و با فولادسازان در این زمینه همکاری کرده‌اند اما این کاهش نسبی بین فروش محصول نهایی و قراضه وجود داشت در حال حاضر متوسط نرخ میلگرد و تیرآهن حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان است در حالی که فشار فولادسازان بر فعالان بازار ضایعات برای فروش محصول با نرخ ۲۰۰ تا ۲۵۰تومان است.

وی افزود: توجه به رشد بیش از حد قیمت نسبت به نرخ قراضه وارداتی نیز ضروری به نظر می‌رسد چراکه در آن صورت تعادل بازار به هم خورده و انگیزه برای واردات بیشتر شده و بازار اشباع می‌شود.

وی ادامه داد: توجه به نقدینگی در گردش نیز از جمله عواملی است که در قیمت‌گذاری آهن قراضه باید مورد توجه قرار بگیرد. فعالان این صنف با سرمایه‌های زیاد و کاربری بالا وارد این شغل شده‌اند و سختی‌های خاص خودش را دارد در حالی که برخی فکر می‌کنند این شغل بسیار درآمدزا است.

رشد صادرات قراضه جهان در سه ماه دوم

طبق آمار، صادرات قراضه جهان از ۴۸ کشور اصلی در سه ماهه دوم سال بالغ بر ۱/۲۸ میلیون تن شد. آمریکا بزرگترین صادرکننده بود که صادرات آن با ۳۸ درصد رشد به ۲/۱۱ میلیون تن رسید. در نیمه اول سال ۲۰۰۸ ترکیه بزرگترین خریدار بود و واردات قراضه آن با ۲۷ درصد افزایش بالغ بر ۸/۸ میلیون تن شد. چین در مقام بعدی جای گرفت و واردات آن با ۱۰ درصد افزایش سالانه به ۸/۳ میلیون تن رسید.