گروه بورس کالا - نزدیک به بیش از ۳‌ماه است که معامله شرکت‌های سیمانی در بورس کالای ایران به صورت راکد در آمده که قرار است به منظور برطرف کردن این مساله جلسه‌ای بین نمایندگان انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و شرکت بورس کالای ایران برگزار شود. از سال جدید تاکنون مبادلات سیمان در بورس کالای ایران با رکود رو به رو بوده، این در شرایطی است که به باور مسوولان شرکت بورس کالای ایران تمام شرایط برای عرضه آزادانه این کالا در بورس را فراهم کرده و مشکلی در این بابت وجود ندارد.

شرکت‌های کارگزاری فعال سیمانی در بورس کالا بر این باورند تمامی زیرساخت‌ها برای معامله سیمانی‌ها از پذیرش تا عرضه صورت گرفته و مشکلی در این باره وجود ندارد حتی میزان وجه تضمین (سپرده ها) در این بورس به صورت چک نیز قبول شده تا شرایط آسانی برای معامله گران فراهم شود. البته با توجه به اینکه بیشتر فروش شرکت‌های عرضه‌کننده به مشتریان جزء(خرد و حقیقی) است به همین دلیل با شرایط در نظر گرفته بورس کالا، این شرکت‌ها تمایلی به عرضه در بورس ندارند. (این نکته را نباید فراموش کرد که براساس آمارهای موجود میزان تولید سیمان در کشور از مصرف آن بیشتر است.)

تحلیلگران معتقدند با توجه به قیمت‌های مصوب، توزیع جغرافیایی سیمان و از سویی شرایط خاصی که برای معامله این کالا در نظر گرفته شده، دادوستدها در بورس جذابیتی برای عرضه‌کنندگان ندارد. این در شرایطی است که شرکت بورس اعلام کرده با در نظر گرفتن ضوابط و مقررات، آماده عرضه این کالا در هر زمان که عرضه‌کنندگان تمایلی داشته باشند، هست.

به اعتقاد شرکت‌های سیمانی در نظر گرفتن شرایط جدید ضمانت‌نامه‌ها که به تازگی در بیشتر بخش‌های معاملاتی بورس کالا به عنوان یکی از پیش شرط‌های دادوستد در نظر گرفته شده، مشکلات عمده‌ای برای عرضه این کالا فراهم کرده است، اما در پاسخ به مشکل ضمانت‌ها آگاهان بازار معتقدند: گرفتن ضمانت‌ها تنها به منظور گرفتن تعهد معاملاتی و تامین منافع خریداران و فروشندگان انجام شده و نمی‌تواند دلیل عدم عرضه شرکت‌های سیمانی باشد و این موضوع بیشتر جنبه توجیه دارد.

براساس گفته کارشناسان، بورس به قیمت‌های مصوب هم ایراد می‌گیرد و بر این باور است برای بهبود اوضاع باید شرایط برای شفاف‌شدن و رقابتی تر شدن فراهم شود، این در حالی است که نمایندگان بخش خصوصی در نظر گرفتن قیمت‌های مصوب را در بورس بی‌معنی می‌دانند و اعتقاد دارند در صورتی که برای قیمت‌ها مصوبه یا محدودیت قائل شود دیگر کشف قیمت‌ها در این بازار بی‌معنی است.

در همین حال حاضران بورس نیز معتقدند تمام مشتریان می‌توانند در صورت اینکه ضوابط و مقررات بورس را بپذیرند در بازار حضور پیدا کرده و با مکانیزم عرضه و تقاضا مسیر کشف قیمت‌ها را تعیین کنند. به گفته برخی از فعالان، شرکت‌های عرضه‌کننده بهتر است شرایط بورس را بپذیرند تا هم منافع دو طرف معامله تامین شود و هم اینکه بورس بتواند جوابگوی خواسته‌های معقول تولیدکنندگان یا شرکت‌های حاضر در بازار باشد.

به نظر می‌رسد دو طرف قضیه پیش شرط‌های متفاوتی را برای توافق اولیه ابراز می‌کنند که باید منتظر جلسات روزهای آینده شرکت بورس کالای ایران و از سویی انجمن صنفی کارفرمایان سیمان بود تا دید توافقات به کجا ختم پیدا خواهد کرد؟

شرکت‌های سیمانی بر این باورند مساله قیمت‌های مصوب با توجه به در پیش رو بودن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین دلایلی است که سیمانی‌ها را به حضور در بورس بی‌میل کرده و شرکت بورس کالا بهتر است در این زمینه تلاش خود را برای حل این مساله بیشتر کند.

در همین حال فعالان معتقدند محدوده قیمت‌ها تنها برای قیمت کشف شده است و عرضه‌کنندگان می‌توانند قیمت‌های پایه اولیه را تغییر بدهند، اما در شرایطی که عرضه بیش از تقاضا باشد نمی‌توان انتظار رقابت داشت موضوعی که از سوی شرکت‌های عرضه‌کننده باید در نظر گرفته شود.

اخبار حاکی از آن است قرار است طی هفته آینده جلسه‌ای با حضور نماینده انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و شرکت بورس کالای ایران برگزار شود که شنیده‌ها حاکی از به توافق رسیدن دو طرف این قضیه دارد.