گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با وجود اینکه بعضی از پیش‌بینی‌ها در هفته گذشته از کاهش تقاضا برای ورق حکایت می‌کرد اما تقاضا برای ورق‌های عرضه شده از سوی مبارکه در معاملات دیروز بالا بود و این موضوع باعث شد تا دوباره محدودیت ۲۲۰ تنی برای خریدار در رینگ فولاد اعمال شود. اگرچه این محدودیت، نرخ پیشنهادی برای ورق را ثابت نگه داشت، اما به عقیده بعضی از تجار با توجه به اینکه قیمت‌های بازار آزاد برای ورق‌های گرم در محدوده ۱۱۰۰ تومان قرار دارد و در بورس با قیمت ۸۸۰ تومان معامله می‌شود حاشیه سود خوبی در معامله این کالا‌ها برای خریداران وجود دارد، در نتیجه به گفته کارگزاران اگر محدودیت خرید و قیمت در بورس وجود نداشت احتمال رقابت برای این کالا‌ها وجود داشت. در میان ورق‌های مبارکه، فقط ورق سرد است که نزدیک به نرخ‌های بازار معامله می‌شود در نتیجه بیشترین مانور نوسان گیران در حال حاضر حول ورق‌های گرم است. به گفته برخی از تجار بازار، حاشیه سودی که در مورد ورق‌های گرم به‌وجود آمده حتی باعث شده برای مصرف‌کننده‌های این کالا نیز فروش آن از تبدیل به کالا و پروفیل پر سودتر باشد.

مخالفان نظارت و کنترل قیمت‌ها با اشاره به این موضوع‌ معتقدند بهتر است بورس بازار را آزاد بگذارد تا خود به تعادل برسد مانند اتفاقی که در مورد عرضه ذوب‌آهن در روز دوشنبه اتفاق افتاد که از نظر آنها خریداران در این عرضه هوشیارانه عمل کرده و از خرید با قیمت‌هایی که از نظرشان بالاتر از نرخ قابل قبول بود سر باز زدند.

دیروز علاوه بر عرضه‌های معمول مبارکه این شرکت موجودی انباری خود را که پیش از این خارج از بورس معامله می‌کرد در بورس و با عنوان خارج از گونه عرضه کرد.

این کالاها که جزو کالاهای بدون استاندارد یا کم کیفیت مبارکه محسوب می‌شوند پیش از این خارج از بورس به پایانه‌های فروش فولاد مبارکه فروخته می‌شد که شایعات زیادی در مورد اینکه این کالاها با نام کالای مرغوب و اصلی در بازار فروخته می‌شد وجود داشت. به همین منظور برای از بین رفتن این شایعات از دیروز عرضه این کالاها از طریق بورس آغاز شد و پایانه‌های فروش نیز ملزم به خرید این کالاها از طریق رینگ فولاد بورس شدند.

بر این اساس در معاملات دیروز ورق سرد B با نرخ ۱۰۱۰ تومان ۲ هزار و ۲۰۰ تن، ورق قلع اندود ۱۱۷۲ تومان یک هزار تن، ورق گالوانیزه ۱۳۱۱ تومان ۳ هزار و ۴۰۰ تن، ورق گرم A با نرخ ۸۸۰ تومان ۲۱۴ تن، ورق گرم B با نرخ ۸۶۳ تومان ۷ هزار و ۲۶۰ تن، ورق گرم C با نرخ ۸۹۳ تومان ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن فروخته شد.

ورق خارج از گونه BG با نرخ ۹۰۱ تومان ۲۰۴ تن، ورق خارج از گونه BHبا نرخ ۹۲۵ تومان ۲۳۲ تن، ورق خارج از گونه BI با نرخ ۹۲۰ تومان ۱۸۴ تن، ورق خارج از گونه BI با نرخ ۹۱۱ تومان ۲۱۳ تن فروخته شد.

ورق خارج از گونه BI در سبدی دیگر با نرخ ۸۷۵ تومان ۲۲۸ تن و ورق خارج از گونه BJ با نرخ ۸۹۰ تومان ۲۵۴ تن معامله شد.