گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات بورس کالا در شرایطی طی 10 روز گذشته پس از تصویب افزایش وجه تضمین شرایط آرام‌تری را سپری می‌کند که برخی مطلعان از پیشنهاد برخی قوانین برای بهتر شدن سازوکار معاملاتی در آینده نزدیک برای این بازار خبر می‌دهند.

مبادلات دیروز بازار آتی در ابتدا با افت اندکی همراه شد؛ این در حالی بود که در ادامه به تاثیر از عرضه و تقاضا با تشکیل صف خرید قیمت‌ها رشد کرد. فاکتور کاهش نرخ طلا در بازارهای جهانی و نوسانات بازار نقدی در کاهش قیمت‌ها تاثیر‌گذار بود.
از نظر کارشناسان، دادوستدهای دیروز تغییر زیادی نداشت این در حالی است که با وجود باقی ماندن قیمت دلار در محدوده یک هزار و 800 تومان، معاملات بازار آتی به تاثیر از بازار نقدی، نوسان اندکی را پشت سر گذاشت؛ به طوری که ارزش مبادلات در بازار نزدیک 100 میلیارد تومان شد تا همانند روزهای قبل، بازار فعلا در حالت انتظار برای روزهای آینده باشد. البته عرضه‌های دیروز بعد از ظهر بانک کارگشایی 810 هزار تومان بود. به نظر می‌رسد در کنار نوسانات،‌ کاهش و افزایش موقعیت‌های باز در همه سررسیدها در بازار دیروز دنبال شد، نوسان دیروز بازار اندک بود و معاملات زیاد جابه جا نشد، در مجموع در بازار قیمت‌ها در پایان، روند نزولی به خود گرفت؛ سکه اسفندماه با 26 هزار تومان افت در محدوده 810 تا 837 هزار تومان، سکه اردیبهشت‌ماه با 20 هزار تومان ریزش در فاصله قیمتی 850 تا 867 هزار تومان و سکه تیرماه نیز با 20 هزار تومان افت در پایین‌ترین نرخ 875 هزار تومان و بالاترین نرخ 905 هزار تومان قرار گرفت، اما بازار آتی در شرایطی پس از افزایش وجه تضمین و افزایش دامنه نوسانات شرایط آرام‌تری را سپری می‌کند و حجم و ارزش مبادلات نسبت به هفته‌های ماقبل با افت قابل توجهی همراه شده که برخی اخبار حاکی از تغییر دستورالعمل و آیین‌نامه معاملات بازار آتی بورس کالا در آینده نزدیک دارد.
یکی از مطلعان بازار با اشاره به اینکه پیشنهاد شرکت‌های کارگزاری بورس کالا در قالب یک طرح به کانون کارگزاران سازمان بورس اعطا شده درباره این طرح گفت: طرح پس از بررسی به سازمان بورس و اوراق بهادار داده شده و پس از تایید نهایی به عنوان آیین‌نامه و دستورالعمل جدید بورس در نظر گرفته می‌شود.
براساس گفته یکی از مدیران کالایی بورس در صورت اینکه دستورالعمل جدید، نهایی و مورد تایید قرار گیرد تمامی ضرر و زیان‌های ناشی از رفتارهای معاملاتی به خود معامله‌گران برمی‌گردد و شرکت‌های کارگزاری می‌توانند با شرایط بهتری در بازار حضور داشته باشند، اما نکته حائز اهمیت این است که با اجرا شدن قوانین جدید در بورس کالا، ممکن است روند حجمی مبادلات کاهش پیدا کند، از نظر کارشناسان این تصمیم در این راستا گرفته شده تا با کوچک کردن بازار، رونق آن در آینده با سرعت بیشتری صورت بگیرد، تحلیلگران معتقدند نتیجه‌گیری در این رابطه را باید به تصمیمات نهایی بورس کالا و رفتار معامله‌گران در قبال این تغییرات موکول کرد.