فولاد، سال 2013 جان می‌گیرد

مرکز خدمات فولاد ایران- چشم‌انداز اقتصادی و بازار فولاد برای فصل اول سال ۲۰۱۲ از جانب یوروفر حاکی از آن است فعالیت بخش‌های مصرف‌کننده فولاد نسبتا بهتر شده است. از اواسط سال ۲۰۱۱ جو اقتصادی با شدت یافتن بحران بدهی اروپا به شدت نزولی بود. ریسک‌های بازارهای مالی موجب شده تا تامین اعتبار با مشکل مواجه شود. از طرفی با این که همه به این نتیجه رسیده‌اند که ریاضت اقتصادی برای اجتناب از شدت یافتن بحران بدهی ضروری است بر رشد اقتصادی و میزان بیکاری نیز تاثیرگذار می‌شود. تا زمانی که بازار اعتماد به نفس قبلی خود را کسب نکند سرمایه‌گذاری‌ها و میزان مصرف در بخش خصوصی پایین خواهد ماند.

نمی‌توان گفت چه زمان این اعتماد به بازار باز می‌گردد شاخص‌هایی چون اطمینان صنعتی و پی‌ام‌آی تولید هفته‌های اخیر رو به بهبود بوده است. فعلا شرکت‌ها جانب احتیاط را حفظ می‌کنند ولی هنوز نشانه‌هایی از افت تقاضای صنایع نمایان نشده است. چشم‌انداز تقاضای اغلب بخش‌های مصرف‌کننده فولاد روشن است.

سال ۲۰۱۱ مصرف فولاد حوزه یورو ۲/۷ درصد بالا رفت و پس از فصل تابستان، مصرف‌کنندگان فولاد سیاست انتظار در پیش گرفتند، زیرا نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی بیشتر شد. وضعیت اقتصادی صنایع وابسته به فولاد و دشواری دسترسی به اعتبارات و تامین مالی موجب شد تا تقاضای فولاد، نیمه دوم سال ۲۰۱۱ نزولی باشد.

اوایل سال ۲۰۱۲ کاهش عرضه داخلی و وارداتی در کنار کاهش تقاضا موجب شد بازار به توازن برسد. موجودی نسبتا پایین انبارها به ویژه بین توزیع‌کننده‌ها موجب می‌شود نیمه اول سال تقاضا بالا برود ولی تا پایان سال مجددا کم می‌شود. انتظار خریداران از تغییر قیمت‌ها و میزان عرضه به روند بازار کمک می‌کند البته همه با احتیاط موجودی انبارها را مدیریت می‌کنند.

به نظر یوروفر سال ۲۰۱۳ بازار فولاد اروپا جان می‌گیرد و سال‌جاری توقف خواهد داشت و افتی جزیی در تقاضا پیش بینی شده است. سال آینده تقاضای ظاهری و واقعی فولاد در این حوزه بالا خواهد رفت.

افزایش موجودی فولاد ساختمانی چین

در همین حال موجودی فولاد ساختمانی در چین پس از تعطیلات سال نو در این کشور بالا رفته و به نظر اکثریت فعالان بازار این تکمیل موجودی انبار تجار با امید به بهبود بازار نیست. پس از تعطیلات سال نو چین، تقاضا هنوز بهبود نیافته و موجودی انبارها رو به بالا است.

علائم هشدار دهنده سال ۲۰۱۱ در بازار فولاد حال به واقعیت تبدیل شده است. اواخر سال قبل درصد ضرردهی شرکت‌ها با نزدیک شدن به پایان سال رو به بالا بود، کسی پیش از آغاز زمستان به دنبال افزایش موجودی و رشد خرید‌ها نبود، تجار نیز در افزایش قیمت تردید داشتند چون نسبت به بهبود بازار قبل و بعد از تعطیلات سال نو امیدی نداشتند. از این رو همچنان در کوتاه‌مدت امیدی به بهبود بازار نیست.

بزرگترین مشکل صنعت فولاد چین در حال حاضر تقاضا است نه عرضه. نبود تقاضا از قیمت‌ها حمایتی نکرده است. مقررات بازار مسکن به شدت بر تقاضا تاثیر گذاشته و بازار فولاد را تحت فشار قرار داده است.